مجله اینترنتی چفچفک

مجله اینترنتی چفچفک

مجله اینترنتی چفچفک

بیوگرافی آی یو

بیوگرافی آی یو

بیوگرافی آی یو

لی جی اون (به کره‌ای: 이지은 و به انگلیسی: Lee Ji-eun) (تولد: ۱۶ می ۱۹۹۳ در سئول)، با نام استیج آی یو (به کره ای: 아이유 و به انگلیسی IU) خواننده، ترانه سرا، آهنگساز و بازیگر و مدل اهل کرهٔ جنوبی است.

نام اصلی : لی جی یون / Lee Ji-eun / 이지은
نام هنری : آی یو IU
تاریخ تولد :  ۱۶ مهٔ ۱۹۹۳ ‏
محل تولد : سئول
ملیت : کره جنوبی
حرفه : خواننده ، آهنگ نویس ، بازیگر
سال فعالیت رسمی : 2008 تاکنون
ساز ها : آواز گیتار پیانو طبل

سبک : K-pop   
قد : 163 _ وزن : 43
کمپانی : LOEN Entertainment

 او وقتی یک دانش آموز دبیرستانی بود، به دنبال رویایش برای خواننده شدن در اودیشن کمپانی‌های استعداد یابی مختلفی شرکت کرد. در سال ۲۰۰۷ به عنوان کار آموز وارد کمپانی Loen Entertainment شد و پس از فقط ۱۰ ماه دوره کارآموزی در سن ۱۵ سالگی با آلبوم Lost and Found فعالیت خود را در موسیقی کشور کره جنوبی آغاز کرد. آلبوم‌های بعدی او، Growing Up و IU...IM برای او موفقیت‌هایی مهمی به ارمغان آوردند، اما انتشار تک‌آهنگ "روز خوب" (Good Day/좋은 날) از مینی آلبوم Real در سال ۲۰۱۰، او را به یک ستاره ملی و مشهور تبدیل کرد. آهنگ "روز خوب" پنج هفته متوالی در صدر چارت Gaon قرار داشت و در کنار آهنگ "گانگنام استایل" از "PSY" رکورد دار بیشترین مدت زمان باقی ماندن در رتبهٔ ۱ چارت‌ها است.

IU با موفقیت آلبوم‌های سال ۲۰۱۱، Real+ وLast Fantasy، به خواننده ای تبدیل شد که چارت‌های موسیقی کشورش رو مال خودش کرد و همچنین توانست لقب «خواهر کوچک کره» رو بدست آورد. سال ۲۰۱۱ همچنین اولین فعالیت IU در مسیر ترانه سرایی با آهنگ “Hold My Hand” رو به همراه داشت. این آهنگ برای سریال “Greatest Love” نوشته شده بود. سومین آلبوم کامل IU به نام Modern Times که سال ۲۰۱۳ منتشر شد چهرهٔ بالغ تری نسبت به تصویر دخترانه ای که قبلاً داشت را به نمایش گذاشت و آهنگ‌های متعددی از این آلبوم به لیست ۱۰ آهنگ برتر چارتGaon راه پیدا کرد. با انتشار A Flower Bookmark و Chat-Shire به جدا شدن از مسیر اصلی و استایل رایج KPOP ادامه داد و تسلطش روی چارت‌های موسیقی را حفظ کرد. مینی آلبوم Chat-Shire اولین آلبومی است که IU کار ترانه سرایی و تهیه کنندگی کل آلبومش رو خود بر عهده داشته است.

IU تابحال ۳ آلبوم کامل و ۹ آلبوم چند آهنگه (مینی آلبوم و سینگل آلبوم‌های کره ای و ژاپنی). او تعداد ۲ آلبوم رتبهٔ یک و ۱۴سینگل ترک رتبهٔ یک در چارت Gaon Music رو به نام خودش ثبت کرده است. به عنوان یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان سولوی صنعت موسیقی کره جنوبی، که تحت سلطهٔ گروه‌های پسر و دختر است، IU از سال ۲۰۱۲ تا کنون درلیست سالیانهٔ Korea Power Celebrity 40 مجله Forbes کره حضور دارد و بالاترین رتبهٔ او در سال ۲۰۱۲ با رتبهٔ ۳ بوده است. Billboard از آیو به عنوان رهبر همیشگی Korea K-Pop Hot 100 بیلبورد با بیشترین تعداد آهنگ در رتبهٔ یک این چارت و هنرمندی که بیشترین تعداد هفته را در صدر چارت گذرانده نام برده.

درکنار شغلش در زمینهٔ موسیقی، آیو در زمینهٔ مجری گری رادیو و برنامه‌های تلویزیون و همچنین بازیگری نیز فعالیت دارد. بعد از نقش دومش در سریال Dream High و حضور کوتاه در برخی دیگر برنامه‌های تلویزیونی، آیو در سریال You're the Best, Lee Soon-shinPretty ManThe Producers و Moon Lovers: Scarlet Heart Ryeo نقش آفرینی کرده است.

فیلموگرافی

سریال‌های تلویزیونی

سال عنوان شبکه نقش یادداشت‌ها
۲۰۱۱ رؤیای بلند کی بی اس۲ کیم پیل سوک Main cast
به نمایش خوش آمدید اس‌بی‌اس خودش قسمت ۱
۲۰۱۲ رویاهای بلند ۲ کی بی اس۲ کیم پیل سوک قسمت ۱ (کمیو)
سمندر گورو و سایه اس‌بی‌اس Pickpocket Jieun قسمت ۶ (کمیو)
۲۰۱۳ تو بهترینی لی سون شین کی بی اس۲ لی سون شین Leading role
پسر زیبا کی بی اس۲ کیم بو تونگ Leading role
۲۰۱۵ تولیدکننده کی بی اس۲ سیندی Leading role
۲۰۱۶ عاشقان ماه اس بی اس هائه سو

فیلم

سال عنوان نقش یادداشت‌ها
۲۰۱۲ Sammy's Great Escape 2 الا صدا پیشه، زبان کره‌ای


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی ادموند هوسرل

بیوگرافی ادموند هوسرل

زندگینامه ادموند هوسرل

ادموند هوسرل (به آلمانی: Edmund Husserl) از فیلسوفان مهم و تأثیرگذار قرن بیستم و بنیانگذار پدیدارشناسی است.

حیطه : فلسفه غربی

دوره : فلسفه قرن بیستم

مکتب : پدیدارشناسی

علایق اصلی : معرفت‌شناسی, هستی‌شناسی, ریاضیات

ملیت : آلمانی، اتریشی

زادروز : ۸ آوریل ۱۸۵۹ – پروسنیتس , موراویا، اتریش (جمهوری چک فعلی)

تاریخ مرگ : ۲۷ آوریل ۱۹۳۸ (۷۹ سال) – فرایبورگ، آلمان نازی

محل کار : دانشگاه‌های گوتینگن و فرایبورگ

بنیانگذار : پدیدارشناسی

زندگی

هوسرل در ۸ آوریل ۱۸۵۹ در پروسنیتس در موراویا که جزء اتریش بود و اکنون در جمهوری چک قرار دارد متولد شد. او در دانشگاه‌های گوتینگن و فرایبورگ در سمت استاد فلسفه تدریس می‌کرد. هوسرل سعی داشت مانند راسل برای فلسفه یک مبنای ریاضی پیدا کند. برای این منظور وی از منطق فرانتس برانتانو کمک گرفت.

هوسرل در سال ۱۸۷۸ به برلین رفت و در سخنرانی‌های کارل وایراشتراس و لئوپولد کرونکر شرکت نمود. در سال ۱۸۸۲ رسالهٔ دکتری خود را در ریاضیات محض تحت عنوان مقدمه‌ای بر نظریه محاسبه متغیرها زیر نظر لئوپولد کرونکر به پایان رساند. در طول سال‌های ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ در وین در کلاس‌های درس فرانتس برنتانو شرکت کرد. وی در سال ۱۸۸۶ در هاله اقامت گزید و در درس‌های روانشناسی کارل اشتومپف شرکت کرد. در سال ۱۸۹۱ نخستین کتاب خود به نام فلسفه حساب: پژوهش‌های روانشناختی و منطقی را که به برنتانو تقدیم کرده بود به چاپ رساند. در طول سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۰ با گوتلوب فرگه آشنا شد که انتقادات او از دیدگاه‌های هوسرل در فلسفه حساب در تغییر توجه هوسرل، منجر به چاپ پژوهش‌های منطقی در سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۱ گردید.

آثار هوسرل

فلسفه حساب

نخستین فلسفی هوسرل رساله دکتری وی به عنوان تصور عدد تحلیل های روانشناختی (concept of numbers ,psychological analysis) به شکل کتابچه ای درآمد(۱۸۸۷) که ۴ سال بعد مبنای انتشار اولین جلد فلسفه حساب (philosophy of arithmetic ,psychological and logical investigations ) قرار گرفت .هوسرل جلد دوم اثر را کامل نکرد. وی در ۱۸۹۵ بدین باور رسید که طرحش امکان پذیر نیست و باید رهایش کرد.

پژوهش‌های منطقی

یکی از مهم‌ترین کتاب‌های هوسرل، پژوهش‌های منطقی (به آلمانی: Logische Untersuchungen) است. پژوهش‌های منطقی از نظر هوسرل، نظریهٔ شناخت (به آلمانی: Theorie der Erkenntnis) یا شناخت‌شناسی است. پرسش از ذات منطق، به صورت بنیادی مطابق با پرسش مهم شناخت‌شناسی، یعنی معنای ابژکتیویته است. این نظریه برای هوسرل همان منطق محض است، که از آن‌جا که باید به بررسی صورت شناخت به خودی خود بپردازد، می‌توان آن را «نظریهٔ نظریه‌ها» دانست.

منطق محض از این نظر، در مقابل علوم دیگری قرار می‌گیرد که از نظر هوسرل تکنولوژی یا آموزهٔ هنر (به آلمانی: Kunstlehre) هستند، چراکه هر علمی تنها به حوزهٔ ابژکتیو خود علاقه دارد و به بررسی آن حوزه می‌پردازد. علم از این دیدگاه، تنها به بررسی «محصولات آگاهانهٔ خود» می‌پردازد و درگیر فهمی تک‌ساحتی است. حتی ریاضیات نیز در شکل خام و در جهت طبیعی-عینی خود، هیچ وجه مشترکی با شناخت‌شناسی و نظریه‌پردازی ندارد و همچون علوم دیگر تکنولوژی اندیشه است: «ریاضی‌دان در حقیقت یک تئوری‌پرداز نیست، او یک تکنیسین نابغه است». نظریه‌پرداز واقعی کسی است که به علمِ کلیِ علم بپردازد.

منطق یک دیسیپلین نظری- صوری، اثبات‌کننده (به انگلیسی: demonstrative) و مستقل از روانشناسی است، در غیر این‌صورت یک تکنولوژی مبنتی بر روانشناسی است. از نظر هوسرل، روشن‌سازی پدیدارشناسانه و ساختارهای بنیادین آن در هم‌پیوندی میان آگاهی و ابژه می‌تواند ریاضیات خام را به صورت منطق محض درآورد. بدین ترتیب، پرسش از منطق، همچون شناخت‌شناسی، به پرسش از «معنا و ابژهٔ شناخت» (به آلمانی: Sinn und Gegenstand der Erkenntnis) بازمی‌گردد. از این نظر، منطق علمی در کنار علوم دیگر نیست، بلکه در واقع باید به مطالعهٔ پیشینی و صوری تمام علوم به خودی خود بپردازد. یک علم تا آن‌جا علم است که صورت منطقی به خود گیرد.

منطق اساساً یک تکنیک نیست که مبتنی بر زندگانی و جریان سیال ذهنی باشد، بلکه شامل منطق محض، به عنوان یک دانش نظری از صورت‌های منطقی ایده‌آلی است که خود جزئی از زندگانی آگاهی نیستند. دانش بنیادینی که هوسرل در جستجوی آن بود، پیرو اصطلاح‌شناسی ارسطو و دکارت، همانا فلسفهٔ نخستین (به آلمانی: erste Philosophie) است؛ یعنی علمی که به «موجود چونان موجود» می‌پردازد. از نظر هوسرل «فلسفهٔ نخستین»، همچون یک دانش (به یونانی: ἐπιστήμη)، در معنای ارسطویی آن که به موجود به معنای عام نظر دارد (به یونانی: θεωρεῖ)، «علم سرآغازهای بنیادین» است، که در جستجوی روشن ساختن این موضوع است که چگونه سوبژکتیویته به شناختِ ابژکتیو از جهان، و نیز از خود به عنوان سوژهٔ استعلایی (فرارونده) دست می‌یابد. فلسفهٔ نخستین «فلسفه‌ای از سرآغازها است که خود را در ریشه‌ای‌ترین خودآگاهی فلسفی بنیاد می‌نهد» تا به «نظریهٔ کلی علم» دست یابد.

تأملات دکارتی

کتاب تأملات دکارتی: درآمدی بر پدیدارشناسی استعلایی (به آلمانی: Cartesianische Meditationen: eine Einleitung in die Phänomenologie) بر اساس سخنرانی هوسرل در دانشگاه سوربن پاریس و در تالار دکارت، با عنوان درآمدی بر پدیدارشناسی استعلایی در ۲۳ و ۲۵ فوریه در سال ۱۹۲۹ نوشته شده‌است. در طول دوسال هوسرل با همکاری دستیار خود اویگن فینک به گسترش این سخنرانی‌ها پرداخت، که متن آن توسط امانوئل لویناس و گابریل پایفرر در ۱۹۳۱ به فرانسه ترجمه گردید. این کتاب شامل پنج تأمل به شرح زیر است:

تأمل اول: راهی به سوی اگوی استعلایی

تأمل دوم: آشکارسازی میدان تجربه استعلایی و ساخت‌های کلی آن

تأمل سوم: مسائل تقویم (برساخت)، حقیقت و واقعیت

تأمل چهارم: شرخ مسائل تقویم خود اگوی استعلایی

تأمل پنجم: تعیین حیطه وجودی استعلایی به مثابه بین‌الاذهان مونادولوژیکی

مرگ

هوسرل در سال ۱۹۳۸ درگذشت. وی پیش از مرگ و در جریان به قدرت رسیدن نازی ها در سال ۱۹۳۳ به شدت از سوی حکومت و شاگردان سابقش، از جمله مارتین هایدگر تحت فشار قرار گرفته بود.

عکس ادموند هوسرل

عکس ادموند هوسرل

بیوگرافی ادموند هوسرل

بیوگرافی ادموند هوسرل


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی جسیکا جونگ

بیوگرافی جسیکا جونگ

بیوگرافی جسیکا جونگ

جسیکا جانگ (بهکره‌ای: 정수연 ; زاده ۱۸ آوریل ۱۹۸۹) یک خواننده کره‌ای آمریکایی است. او عضو گروه گرلز جنریشن بود و در سال ۲۰۱۴ قرار داد خود را با کمپانی sm town لغو کرد. او مسلط به هردو زبان مادری؛ کره‌ای و انگلیسی است.

زاده : جسیکا سویون جانگ
۱۸ آوریل ۱۹۸۹
سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

دیگر نام‌ها : جانگ سو-یئون

شغل : خواننده بازیگر ترانه سرا تاجر

خویشاوندان : کریستال (خواننده)؛ خواهر کوچکتر

سبک : کی پاپ

ساز : کی پاپ

سال های فعالیت : ۲۰۰۷–تاکنون

ناشران : اس. ام. اینترتینمنت (2000–2015)
کریدل اینترتینمنت (2016- تاکنون)

همکاری‌های مرتبط : گرلز جنریشن  SM.Town

آلبوم چند آهنگه

نام جزئیات آلبوم موقعیت چارت اوج فروش
KOR
With Love, J
  • Release date: ۱۷ مه ۲۰۱۶
  • Label: Coridel Entertainment
  • Formats: CD, digital download
اطلاعی در دسترس نیست اطلاعی در دسترس نیست

تک‌آهنگ

به عنوان هنرمند اصلی

سال نام اوج موقعیت آلبوم
KOR KOR
Gaon
BillboardK-pop Hot 100
2010 "لذت شیرین" ۴۸  — Non-album single
2016 "پرواز" (feat. Fabolous) اطلاعی در دسترس نیست اطلاعی در دسترس نیست With Love, J
"به یک اندازه دوستم داشته باش" اطلاعی در دسترس نیست اطلاعی در دسترس نیست

حضور در موسیقی متن فیلم

سال نام اوج موقعیت آلبوم
KOR KOR
Gaon
BillboardK-pop Hot 100
۲۰۱۱ "از آنجا که اشکها لبریز می‌شوند" ۲۰  — KBS Romance Town OST
۲۰۱۲ "چه کار باید کرد" (با کیم جین - پیو) ۱۲ ۱۴ KBS Wild Romance OST
"پروانه" (با کریستال (خواننده)) ۲۲ ۱۷ SBS To The Beautiful You OST
"قلب جاده" ۵۷ ۴۳ KBS رؤیای فرمانروای بزرگ OST
"سبک زندگی من" (با Dok2) ۳۴ ۳۰ PYL Younique Volume 1
۲۰۱۳ "یکی مثل شما" ۳۷ ۲۱ tvN Dating Agency: Cyrano OST
2014 بگو آره (با کریستال (خواننده) و کریس) Make Your Move (Original Motion Picture Soundtrack)
خزنده ارزان (with Taeyeon, Tiffany, Seohyun, and Sunny)


فیلم

سال عنوان نقش یادداشت‌های دیگر
۲۰۱۲ I AM.  – SM Town Live World Tour in Madison Square Garden Herself Biographical film of SM Town
۲۰۱۶ من آن دیوانه ی کوچک را دوست دارم TBA Lead Role
TBA خانه ی دیگر من TBA Lead Role

سریال‌های تلویزیونی

سال عنوان نقش یادداشت‌ها شبکه
۲۰۰۸ ازدواج غیرقابل توقف Bulgwang-dong's Seven Princesses Gang Cameo کی‌بی‌اس۲
۲۰۰۹ تی هی، های کیو، جی هیون! معلم انگلیسی Cameo MBC
۲۰۱۰ اوه! بانوی من خودش Cameo SBS
۲۰۱۲ عشق وحشی کانگ جونگ هی Supporting role کی‌بی‌اس۲

جوایز و نامزدها

سال جایزه رتبه کار نامزد شده نتیجه
۲۰۱۲ 2nd SBS MTV Best of the Best Best Cameo
شرلوک نامزدشده
۲۰۱۳ 7th The Musical Awards Popularity Award
Legally Blonde برنده
8th Seoul International Drama Awards Most Popular Drama OST
پروانه نامزدشده
۲۰۱۴ 7th Style Icon Awards Top 10 Style Icons (with کریستال (خواننده)) جسیکا & کریستال نامزدشده
Yahoo Asia Buzz Awards Most Searched Korean Female Artist خودش برنده
Sohu Fashion Awards Asian Fashion Icon خودش برنده
۲۰۱۵ Yahoo Asia Buzz Awards Asian Popularity Award خودش برنده

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی بلز پاسکال

بیوگرافی بلز پاسکال

 

بلز پاسکال (به فرانسوی: Blaise Pascal)‏ ‏ (۱۶۶۲ – ۱۶۲۳) ریاضی‌دان، فیزیکدان و فیلسوف فرانسوی که در سال‌های پایان عمر کوتاه‌اش به الهیات روی آورد.

زادروز : ۱۹ ژوئن ۱۶۲۳

کلرمون فران فرانسه

درگذشت : ۱۹ اوت ۱۶۶۲

پاریس، فرانسه

پیشه : ریاضیات فیزیک فلسفه شناخت‌شناسی

 

کودکی

پاسکال در سه سالگی مادرش را از دست داد و تحت آموزش پدرش قرار گرفت. کارهای اولیه پاسکال در علوم طبیعی و کاربردی بود که وی در آنجا نقشی مهم در ساخت ماشین حسابهای مکانیکی و مطالعه سیالات داشت. وی هم‌چنین با عمومیت دادن کار ایوانگلیستا تریسلی نقشی مهم در توضیح مفهوم فشار و خلا نیز ایفا کرد. پاسکال هم‌چنین در دفاع از روش علمی نوشته‌های باارزشی دارد.

پاسکال به ایجاد دو زمینه جدید تحقیقاتی مهم کمک کرد. وی در ۱۶ سالگی رساله‌ای مهم در باب هندسه تصویری نوشت و در زمینه تئوری احتمال از ۱۶۵۴ با پیر دی فرمات مکاتباتی داشت، پاسکال هم‌چنین تأثیر چشمگیری بر توسعه اقتصاد مدرن و علوم اجتماعی داشت.

او به دنبال تجربه یک وضعیت عرفان در ۱۶۵۴، کارهای علمی خود را رها کرد و خود را وقف فلسفه و الهیات کرد. دو اثر مشهور وی، Lettres provinciales و Pensées حاصل این دوران هستند. پاسکال سال‌هااز بیماری رنج می‌برد و مرگ زود هنگام وی ۲ ماه پس از سی و نهمین سالروز تولدش به علایق و خواسته‌های او پایان داد.

 

دوران اولیه زندگی و تحصیلات

پاسکال در منطقه کلرمانت-فراند در ناحیهِ Auvergneدر فرانسه متولد شد و در سن سه سالگی مادرش، آنتونیت بگن را از دست داد. پدرش، اتین پاسکال (۱۶۵۱-۱۵۸۸)، قاضی و عضو petite noblesseبود و به علوم و ریاضی علاقه داشت. بلز پاسکال برادر ژاکلین پاسکال بود و دو خواهر دیگر داشت که تنها یکی ازآنها بنام گیلبرت دوران کودکی را به سلامت طی کرد.

در سال ۱۶۳۱، اتین به همراه فرزندانش به پاریس نقل مکان کرد. اتین با توجه به نبوغ فوق‌العاده پسرش تصمیم به آموزش وی گرفت. پاسکال جوان در همان ابتدا استعداد خود را در ریاضیات و علوم طبیعی نشان داد، که شاید مکالمات همیشگی پدرش با عالمان برجسته علوم هندسه در پاریس از جمله رابروال، مرسن، دسارگوس، میدورگ، گاسندی و دسکارتس از جمله دلایل تمایل پاسکال بوده باشد. درسن یازده سالگی، وی رساله‌ای کوتاه درباره اصوات اجسام ارتعاشی نوشت و پدرش در جواب به این موضوع، مطالعه ریاضات را برای وی تا سن ۱۵ سالگی ممنوع کرد تا بلز از مطالعه لاتین و زبان یونانی بازنماند. با این وجود یکروز اتین متوجه شد که بلز(که در آن زمان ۱۲ سال داشت) با تکه‌ای زغال بر روی دیوار، اثباتی مستقل در مورد اینکه مجموع زاویه های یک مثلث برابر است با دو زاویه قائمه نوشته‌است. ازآن زمان به بعد پاسکال اجازهِ مطالعه اقلیدس را داشت.

پاسکال علاقه‌ای ویژه به مطالعه کارهای رنه دکارت داشت. به دنبال مطالعه عقاید Descartes، پاسکال در سن ۱۶ سالگی رساله‌ای در باب مباحث مخروطیبنام ''Essai pour les coniques''(مقاله‌ای درباره مخروطی‌ها) نوشت. بخش اعظم این رساله اکنون از بین رفته‌است،ولی یک نتیجهِ مهم آن که به قضیه پاسکال معروف است به جای مانده‌است. کارهای پاسکال چنان با ارزش بودند که زمانی که دکارت دست نوشته‌های وی را دید، نتوانست باور کند که این کارها توسط پدر پاسکال نوشته نشده‌اند.

در سال ۱۶۳۸، مخالفت اتین با سیاست‌های مالی کاردینال ریشیلیو خانوادهِ پاسکال را مجبور به فرار از پاریس کرد. تنها زمانی که ژاکلین در بازی بچه‌ها با کاردینال ریشلو موفق عمل کرد، اتین بخشیده شد. در سال ۱۶۳۹، خانواده پاسکال به روان (فرانسه) نقل مکان کردند و اتین در آنجا مامور جمع‌آوری مالیات شد.

در سن ۱۸ سالگی، پاسکال برای کمک به پدرش در انجام محاسباتش یک ماشین‌حساب مکانیکی ساخت که قادر به محاسبه جمع و تفریق بود و ماشین حساب پاسکال نام گرفت. از جمله نمونه‌های اولیه این ماشین‌حساب در موزهZwinger در درسدن در آلمان قرار دارد. گرچه این ماشین‌حسابها در واقع مقدمه پیدایش مهندسی کامپیوتر بوده‌اند، اما آنها از لحاظ تجاری موفقیت چندانی بدست نیاوردند. طی دهه بعدی پاسکال طرح خود را ارتقاء داد و بیش از ۵۰ عدد از آنها را ساخت.

 

ابداعات در ریاضی

علاوه بر دستاوردهای دوران کودکیش، پاسکال در بقیه دوران زندگیش نیز بر دانش ریاضی تأثیر گذاشت. در سال ۱۶۵۳، پاسکال رساله‌ای بنام «در باب مثلثات حساب» (به فرانسوی: Traité du triangle arithmétique)‏ نوشت که در آن یک صورت جدولی راحت برای ضرایب دوجمله‌ای شرح داد که امروزه مثلث پاسکال نامیده می‌شود. یانگ هو ریاضی‌دان چینی از سلسلهِ کین ۴ قرن پیش از پاسکال به مساله‌ای مشابه با مثلث پاسکال پرداخته بود.

در سال ۱۶۵۴ پاسکال تحت تأثیر یکی از دوستانش چوالیر دی مر که به مسائل قمار و شرط بندی علاقه داشت، با فرمت در این باب مکاتبه کرد و نتیجهِ آن مکاتبات تئوری احتمالات در ریاضی بود. و مشکل مورد نظر وی این بود که دو باریکن قمار که بازی را زودتر ترک می‌کنند، با توجه به وضعیت موجود بازی، می‌خواهند با توجه به شانسشان برای بردن بازی، سهام را عادلانه تقسیم کنند. از این مبحث نظر ارزش مورد انتظار بوجود آمد. پاسکال بعدها (در «تفکرات») از استدلال‌های احتمالی استفاده می‌کرد، (شروط پاسکال)، تا ایمان و اعتقاد به خدا و زندگی زاهدانه را توجیه کند. کارهای ارزشمند فرمت و پاسکال در احتمالات و ریاضیات مبنایی بسیار مهم برای لایبنیتز در خلق فرمول ریاضیات بسخردی محسوب می‌شود.

پاسکال پس از تجربیات عرفانیش در سال ۱۶۵۴، کارها و مطالعات خود در ریاضییات را رها کرد. با این حال پس از یک شب بی‌خوابی کشیدن در سال ۱۶۵۸، او بصورت ناشناس جایزه‌ای را برای تربیع سیکلوئید اختصاص داد. ژان والیس، هایجین، کریستفر ورن و چندی دیگر راه‌حل‌هایی را ارائه دادند. پاسکال هم تحت نامی مستعار راه‌حل خود را ارائه داد. پس از آنکه پاسکال خود را برنده اعلام کرد، مباحثات و مناقشات سختی در گرفت.

 

ابداعات در ریاضی

دستاورد مهم پاسکال در ارتباط با فلسفهِ ریاضی مربوط به اثر وی بنام De l'Esprit géométrique (در باب مغهوم هندسه) بود که در ابتدا به عنوان مقدمه‌ای برای کتاب هندسهِ برای یکی از مدارس معروف «مدارس کوچک پورت‌رویال» (Les Petites-Ecoles de Port-Royal) نوشته شده بود. این کار برای مدت بیش از یک قرن از مرگ پاسکال انتشار نیافت.. در این اثر پاسکال به مسالهِ کشف حقایق پرداخت و عنوان کرد که بهترین راه برای این کار این است که تمامی موضوعات را در مورد حقایق از قبل اثبات شده پیدا کرد. در عین حال وی عنوان کرد که این کار غیر ممکن است چراکه برای اثبات این حقایق به اثبات رسیده به حقایق دیگری نیاز است و بنابراین اولین اصل قابل حصول نیست. بر این اساس، پاسکال عنوان کرد که روشهای مورد استفاده در علم هندسه با اصول خاص آن و درنظر گرفتن موضوعات مرتبط با آنها در حد امکان مناسب هستند. با این وجود راهی وجود نداشت که در مورد درستی اصول مطمئن شد.

پاسکال همچنین با استفاده از De l'Esprit géométrique یک تئوری در ارتباط با معنی بسط داد. وی دو گونه معنا را از هم متمایز ساخت، اولی معانی قراردادی هستند که توسط نویسنده طرح می‌شوند و دومی معانی‌ای هستند که در داخل زبان هستند و همه آنها را می‌فهمند، و دلیل این است که مرجع به طور طبیعی مشخص است. نوع دوم ویژگی فلسفهِ ماهیت‌گراییاست. پاسکال ادعا کرد که تنها تعاریف گونهِ اول در مورد علوم و ریاضی مهم هستند و عنوان کرد که در این زمینه‌ها باید فلسفهِ صورت‌گرایی مطروحه توسط دکارتز مورد استفاده قرار گیرد. درDe l'Art de persuader (در باب هنر قانع‌سازی)، پاسکال نگاهی دقیق‌تر به روش بدیهی هندسه داشت و خصوصاً به این مورد پرداخت که چگونه مردم در مورد اصول بدیهیکه از آنها نتیجه‌گیری می‌کنند قانع می‌شوند. پاسکال با میشل دو مونتین هم عقیده بود که حصول اطمینان در مورد این بدیهیات و نتیجه‌گیری از طریق روش‌های بشری غیرممکن است. وی اظهار داشت که این اصول تنها از طریق شهود قابل درک است و اینکه این حقیقت لزوم تسلیم در برابر خداوند برای رسیدن به حقایق را مورد تاکید قرار می‌دهد.

 

ابداعات در علوم فیزیکی

مطالعات پاسکال در مورد سیالات (هیدرودینامیک و هیدروستاتیک) بر اساس اصول سیالات هیدرولیک بود. اختراعات او در این زمینه شامل فشار هیدرولیک (استفاده از فشار هیدرولیک برای افزایش نیرو) و سرنگ بود. در سال ۱۶۴۶، پاسکال از آزمایش‌ها اوانجلیستا توریسلی در ارتباط با فشارسنج آگاهی یافت. وی این آزمایشات را دوباره با استفاده از لوله‌ای پر از جیوه تکرار کرد و این لوله را به صورت وارونه درون کاسه‌ای از جیوه قرار داد و پاسکال این سئوال را مطرح کرد که چه نیرویی بخشی از جیوه را درون لوله نگهداشته و چه چیزی فضای بالای جیوه در لوله را پر کرده‌است. در آن زمان اکثر عالمان بر این عقیده بودند که غیر از خلا ماده‌ای نامرئی در آن فضا وجود دارد.

پاسکال به‌دنبال انجام آزمایش‌ها دیگری در این زمینه در سال ۱۶۴۷ پاسکال Experiences nouvelles touchant le vide (تجربیات جدید از خلا) را نوشت که در آن قوانین اصلی در مورد میزان تأثیر فشار هوا بر مایعات مختلف عنوان شده بود. پاسکال همچنین دلایل این مساله را که چرا در بالای ستون مایعات در لوله بارومتر خلا وجود دارد را عنوان کرد.

در سال ۱۶۴۸، پاسکال مطالعات خود را در این زمینه ادامه داد و در همین راستا شوهرخواهرش یک بارومتر را به ارتفاعات بالا برد و این نکته به اثبات رسید که سطح جیوه تغییر می‌کند و پاسکال این آزمایش را با انتقال بارومتر به بالای برج یک کلیسا در پاریس و سپس به پایین آن تکرار کرد. این آزمایش‌ها که در نهایت منجر به بنیاد نهادن اساس بارومترشد با تحسین مردم در سرتاسر اروپا مواجه شد.

درپاسخ به این نقدها که باید چیزی نامرئی در فضای خالی‌ای که پایپسکال عنوان کرده وجود داشته باشد، پاسکال در پاسخ به استین نوئل یکی از مهم‌ترین نظریات قرن هفده را در ارتباط با روش علمی ارائه داد: «برای اثبات یک فرضیه اینکه تمامی موارد مطابق آن باشند کافی نیست، اما اگر تنها یک مساله خلاف آن باشد، همان یک مورد برای نقض فرضیه مورد نطر کافی است» تاکید و پافشاری وی در مورد وجود خلا باعث اختلاف او با برخی دانشمندان مطرح زمان از جمله دسکارتس شد.

 

بزرگسالی، مذهب، فلسفه و ادبیات

تغییر مذهب

پاسکال در اثر اصلی خود Pensées موضعی علیه دین اسلام ومحمدبن عبدالله اتخاذکرد. اوعیسی مسیح ومحمدبن عبدالله راباهم مقایسه کرد، رابطهٔ آن دوراتضاداعلام نمودوبه بهشتی که درقرآن وصف شده تاخت. دریکی ازنسخه‌های منتشر شده ازPensées، فصلی هست مجزا تحت عنوانContre Mahomet. این جنبه ازتفکراواغلب، وبه خصوص درکشورهای اسلامی، نادیده گرفته شده.

با توجه به زندگی پاسکال می‌توان گفت که دو مورد دلیل تغییر مذهب وی بوده‌اند: بیماری و یانسن‌گرایی. از حدود سن هجده سالگی بود که پاسکال به نوعی بیماری عصبی دچار شد که هر روزه وی را آزار می‌داد. در سال ۱۶۴۷، در پی یک حمله عصبی پاسکال دچار لمسی اندام شد، به طوریکه بدون استفاده ار عصا قادر به راه رفتن نبود. وی همیشه دچار سردرد بود و از آن پس همیشه مشکل سوزش روده و معده داشت، پاهای پاسکال همواره سرد بودند و برای جریان یافتن خون در آنها نیاز به کمک بیرونی بود، پاسکال برای گرم کردن پاهایش همواره جورابهایش را در شراب خیس می‌کرد. برای استفاده از روش‌های درمانی بهتر وی به همراه خواهرش ژاکلین به پاریس رفت. سلامتی او بهبود یافت، اما سیستم عصبی پاسکال همچنان دچار مشکل بود. علاوه بر این وی دچار خودبیمار انگاری بود که تأثیر بسیاری بر شخصیت و نگرشش داشت. پاسکال بسیار عصبانی و تند خو شد و بسیار کم می‌خندید که این رفتارها از دید بعضی نشانه‌های غرور و سلطه‌جویی بودند. در سال ۱۶۴۵، لگن پدر پاسکال دچار آسیب دیدگی شد و در نتیجه وی تحت مراقبت یک دکتر یانسن‌گرا قرار گرفت. بلز اغلب با دکتر مکالماتی داشت و پس از درمان موفقیت‌آمیز پدرش از طریق وی کتاب‌هایی از نویسندگان یانسن‌گرا به امانت گفت. در این دوره، پاسکال نوعی «دگرگونی اولیه» را تجربه کرد و طی سال پس از آن شروع به نوشتن درباره موضوعات دینی کرد.

پاسکال در این زمان احساس دوری از عقاید اولیه مذهبیش را داشت وطی چند سال این دوره را که به گفتهِ وی «دورهِ زمینی» بود سپری کرد. پدر پاسکال در سال ۱۶۵۱ از دنیا رفت و به‌دنبال آن بلز اموال پدر را به ارث برد و سرپرست خواهرش ژاکلین شد که علی‌رقم میل برادر درهمان سال در پورت-رویال راهبه شد. زمانی که وقت سوگند پایانی ژاکلین بود، بلز از دادن پول ارث پدر به وی برای مخارج راهبه شدن(جهیزیه عروس مسیح) خوداری کرد. بدون پول، ژاکلین نمی‌توانست موقعیت چندان مناسبی در دیر راهبه‌ها داشته باشد. و به همین خاطر پاسکال نرم شد و تصمیم خود را عوض کرد.

پس از فراغت از امور خواهرش پاسکال دیگر هم آزاد بود و هم ثروتمند. وی یک خانه مجلل پر از خدم و حشم برای خود تهیه کرد و سوار بر کالسکه‌ای با چهار و یا پنج اسب به پاریس می‌رفت. وی دوران فراغتش را با معاشرت با بذله‌گویان، زنان و قماربازان (گواه کارهای وی در مورد حساب احتمالات است) سپری می‌کرد. زمانی وی یه دنبال یک بانوی زیبا و فهمیده در ناحیهِ اوورن بود که از آن بانو بنام سافوی دشت و صحرا یاد می‌کرد. در این زمان بود که پاسکال کتاب Discours sur les passions de l'amour(«مکالمه در باب احساسات عاشقانه») را نوشت و به فکر ازدواج افتاد – که بعدها آنرا به عنوان «پست‌ترین وضعیت زندگی که مسیحیان به آن مجاز شده‌اند» شرح داد.

ژاکلین بلز را برای لهو ولعبش مورد نکوهش قرار داد و برای تغییر وی دعا کرد. در طی ملاقاتهایش با خواهرش در پورت رویال در سال ۱۶۵۴، وی امور دنیوی را خوار و حقیر عنوان می‌کرد ولی کششی به سوی خداوند نداشت.

 

رویارویی با مرگ

در تاریخ ۲۳ نوامبر سال ۱۶۵۴ او در تصادفی روی پل نیلی گرفتار شد که در آن اسب‌های کالسکه که کنترل خود را از دست داده بودند از دیوارهِ پل پایین افتادند و کالسکه را به دنبال خود کشیدند. خوشبختانه در این حین میله اتصال شکسته شد و کالسکه از اسب‌ها جدا شده و نیمی از آن از پل آویزان شد. پاسکال و دوستانش در این حادثه صدمه‌ای ندیدند، اما فیلسوف احساساتی که مرگ را در جلوی چشمانش دیده بود، از وحشت غش کرد و مدتی بیهوش شد. او که ۱۵ روز بعد حوالی ساعت ۱۰٫۳۰ تا ۱۲٫۳۰ بهوش آمد، تصویر مذهبی قوی‌ای در ذهنش نقش بسته بود که آنرا در یادداشتی کوتاه سریعاً ثبت کرد: آتش. «خدای ابراهیم، خدای اسحاق، خدای یعقوب، و نه خدای فلسفه دانان و دانشمندان و….». ا. یادداشت خود را با نیایش ۱۱۹:۱۶ ختم نمود: «پیغام تو را فراموش نخواهم کرد. آمین.» او این یادداشت را با دقت به کت خود دوخته بود و هرگاه لباس خود را عوض می‌کرد آنرا نیز جابجا می‌کرد. خدمتکار او این یادداشت را پس از مرگ پاسکال پیدا کرد. در طول زندگی اغلب به غلط از وی به عنوان مردی لاابالی یاد می‌شد و بعدها تنها بدلیل اینکه بستر مرگ برای خود ساخته بود، طرد شد.

پاسکال که عقاید و باورهای مذهبی‌اش جان تازه‌ای یافته بود در ژانویه ۱۶۵۵ سفری ۲ هفته‌ای به صومعه‌ای قدیمی در پورت رویال کرد. در این زمان یعنی بعد از تحولات مذهبی بود که او اولین اثر ادبی خود در مورد مذهب را با نام «نامه‌های ایالتی» نوشت.

 

نامه‌های ایالتی

پاسکال که نوشتن این مجموعه را در سال ۱۶۵۶ آغاز کرد، با این اثر ضربه‌ای بیادماندنی به کازویستری، آیین مذهبی مذهب مشهوری که متفکران کاتولیسم در اوایل دوره مدرن (مخصوصا یسوعیان) از آن پیروی می‌کردند، وارد کرد. پاسکال مغلطه‌گری را استفاده از استدلال پیچیده برای توجیه بی بند باری اخلاقی عنوان کرد. روش استدلال وی بسیار زیرکانه بود: «نامه‌های ایالتی» به گونه‌ای نگاشته شده‌است که چنین به نظر می‌رسد که شخصی پاریسی به دوستان ایالتی خود در موارد اخلاقی و الهیات، نامه‌هایی را نوشته که پس از مدتی باعث ایجاد محافل مذهبی و اندیشمندانه در پایتخت می‌شود. پاسکال با تلفیق عقاید یک کشیش باهوش و تجربیات افراد عادی سطحی جدید از نگارش را در نثر فرانسه ایجاد کرد. این مجموعه ۱۸ نامه‌ای طی سال‌های ۱۶۵۶ و ۱۶۵۷ با تخلص لوئیس دی مونتالت چاپ شد که باعث خشم لوئیس چهاردهم گردید. پادشاه در سال ۱۶۶۰ دستور داد تا تمام نسخه‌های این مجموعه را بسوزانند. در سال ۱۶۶۱ مدرسهِ یانسن‌گراها در پورت‌رویال محکوم و بسته شد. کسانیکه در آن مدرسه کار می‌کردند در سال ۱۶۶۵ سندی با عنوان فتوای پاپ را امضا کردند که تعالیم یانسن را محکوم کرد و آن را بدعت خواند. آخرین نامهِ پاسکال در سال ۱۶۵۷ نشاندهندهِ تمرد آشکارا از پاپ بود و باعث شد الکساندر هفتم نامه‌ها را محکوم کند. اما این کار مانع خواندن این نامه‌ها توسط تحصیل‌کردگان فرانسه نشد. حتی به نظر می‌رسید که الکساندر هفتم هم با اینکه نامه‌ها را محکوم کرده، اما در خفا استدلالات پاسکال را پذیرفته‌است. چند سال بعد او بی بند و باری در کلیسا را محکوم کرد و دستور داد متون مغلط بازنویسی شوند.(۶۶-۱۶۶۵)

مجموعه «نامه‌های ایالتی» در کنار تأثیر مذهبی‌ای که داشت، اثر ادبی مشهوری هم بود. استفاده از شوخی، مضحکه و هجو تند و گزنده در متن، مجموعه را برای خوانندگان کاملاً قابل هضم کرده بود و بر روی شیوه نگارش نویسندگان فرانسوی از جمله ولتر و ژان ژاک روسو تأثیر گذاشت. چند نامهِ اول به معرفی اصول و عقاید مکتب یانسن‌گرایی مانند دگم‌های «قدرت بی‌واسطه» (نامهِ اول) و «لطف و مرحمت به اندازه» (در نامه‌ِ دوم) اختصاص دارد و نشان می‌دهد چرا این عقاید بدعت‌گذارانه نیستند. پاسکال در نامه‌های بعدی به طرفداری و دفاع از یانسن‌گراهای پورت‌رویال می‌پردازد—در این زمان فشارها بریانسن‌گراهای پورت‌رویال برای دست کشیدن از آموزشها و عقاید خود افزایش یافته بود—و همچنین این نامه‌ها محتوی انتفاد از مغلطه‌کاری و سفسطه بود. نامهِ شانزدهم شامل عذرخواهی منحصربه‌فردی و غیرعادی است، «اگر زمان می‌داشتم، نامه‌ای کوتاه تر می‌نوشتم»

«نامه‌های ایالتی» با افبال عمومی بسیاری روبه رو شد تا آنجا که ولتر این مجموعه نامه‌ها را بهترین کتاب نوشته شده در فرانسه خواند..« و زمانیکه از بوسوت پرسیدند که اگر کتاب‌های خود را ننوشته بود دوست داشت کدام کتاب را نوشته باشد، در پاسخ گفت:»نامه‌های ایالتی پاسکال

 

معجزه

پس از اینکه پاسکال از نظارت بر انتشار «نامه» آخرش فراغت یافت و به پاریس بازگشت، اعتقادات مذهبی وی بدلیل ارتباط نزدیکش با وقوع یک معجزه در دیر راهبه‌های پورت رویال افزایش یافت. خواهرزادهِ ۱۰ ساله پاسکال بنام مارگارت پریر دچار بیماری فیستول بود که باعث عفونی شدن بدنش شده بود و چشمها و بینیش را نیز تحت تأثیر قرار داده بود و پزشکان از مداوای وی ابراز ناامیدی کرده بودند. سپس در۲۴ مارس سال ۱۶۵۷ یک انسان معتقد چیزی را به پورت‌رویال اهدا کرد که به عقیدهِ وی و سایر معتقدین خاری از تاجی بود که باعث شکنجه حضرت مسیح شده بود. راهبه‌ها طی مراسمی با خواندن سرودهای مذهبی این خار را در محراب دیر خود قرار دادند. هر کدام از راهبه‌ها به نوبت این جسم مقدس را می‌بوسیدند و یکی از آنها که مارگارت را در بین عبادت‌کنندگان دید، جسم مقدس را برداشت وبا آن پای دخترک را لمس کرد. غروب همان روز مارگارت اظهار داشت که چشم‌هایش دیگر درد نمی‌کنند و مادر مارگارت نیز متوجه شد که اثری از بیماری در بدن دخترک نیست و پزشک نیز از این قضیه را تاکید کرد. پاسکال و نه راهبه این قضیه را که به اعتقاد آنها یک معجزه بود، در دور و اطراف پخش کرد. هفت پزشک دیگر که از بیماری مارگارت مطلع بودند، اظهار داشتند که به عقیدهِ آنها معجزه اتفاق افتاده‌است. ماموران اسقف نیز این مساله را بررسی کردند و به همان نتیجه رسیدند و اجازه برقراری مراسم مذهبی را در پورت‌رویال دادند. جمعیت زیادی از معتقدین برای دیدن و بوسیدن این خار آمدند و تمامی کاتولیک‌های پاریس نیزاز این معجزه احساس شادمانی کردند. بعدها هم کاتولیک‌ها و هم یانسن‌گراها از این معجزهِ مستدل در دفاع از عقاید خود استفاده کردند. در سال ۱۷۲۸، پاپ بندیکت XIII با اشاره به این معجزه اظهار داشت که عصر معجزه هنوز به پایان نرسیده‌است.

 

تفکرات

متأسفانه پاسکال نتوانست پیش از مرگش مهم‌ترین کار مذهبیش بنام Pensées («تفکرات») را به اتمام برساند. قرار بود که این اثر بررسی بی‌نقض و جامعی در دفاع از مسیحیت باشد که عنوان اولیهِ آنApologie de la religion Chrétienneگ] به معنای دفاع از مذهب مسیحیت بود. پس از مرگ وی صفحاتی دستنوشته در وسائل او یافت شد که بر روی آنها افکار مختلفی به صورت درهم اما گویا نوشته شده بودند. اولین نسخه از این نوشته‌های مجزا در سال ۱۶۷۰ با نام Pensées de M. Pascal sur la réligion, et sur quelques autres sujets («تفکرات پاسکال در ارتباط با مذهب و سایر موضوعات) به صورت کتاب چاپ شد و بلافاصله به اثری ارزشمند تبدیل شد. نگرانی و هراس دوستان پاسکال و اندیشمندان از اینکه این»تفکرات«گسسته بجای زهد و دینداری منجر به ایجاد شبه در دین شود باعث شد تا آنها قسمت‌های مورد شک رامخفی کرده و سایر قسمت‌ها را تغییر دهند، به نحوی که موجب ناخشنودی شاه و یا کلیسا نشوند در آن زمان دیگرآزارها و اذیت‌های قبلی متوجه پورت‌رویال نبود و ویراستاران تمایل نداشتند که دوباره این آزارها و مشکلات از سر گرفته شوند. تا قبل از قرن نوزدهم»تفکرات" به صورت کامل و اصل منتشر نشد.

«تفکرات» پاسکال شاهکار و نقطهِ عطفی در نثر فرانسه محسوب می‌شود. سنت بیو در ارتباط با یکی از قسمت‌های این کتاب اظهار داشت که این صفحات بهترین در زبان فرانسه هستند. ویل دورانت، در اثر جامه یازده جلدیش[تاریخ تمدن] آنرا به عنوان بهترین کتاب نثر فرانسه مورد ستایش قرار داد..« پاسکال در»تفکرات" چندین تناقض فلسفی را بررسی کرد: بیکرانی و هیچ، ایمان و خرد، درون و ماده، مرگ و زندگی، معنا و پوچی و… و چنین به نظر می‌رسد که غیرازجهل، خضوع و گذشت به نتایج دیگری دست نیافت. و با ادغام آنها وی شروط پاسکال را ایجاد کرد.

 

کارهای پایانی و مرگ

تی اس الیوت پاسکال را در دوران زندگی‌اش به عنوان «مردی زمینی در میان زاهدان و»زاهدی در میان انسان‌های زمینی«توصیف کرد. زندگی زاهدانهِ پاسکال نتیجهِ عقیده‌ای بود که طبیعتاً برای رنجش یک فرد کافی بود. در سال ۱۶۵۹، پاسکال که هیچ گاه از نعمت سلامتی برخوردار نبود، بشدت احساس بیماری کرد. طی سالهای پایانی زندگی‌اش، پاسکال از درمان پزشکانش سرباز می‌زد و عنوان می‌کرد:»بیماری وضعیتی طبیعی برای مسیحیان است«.

لوئیس چهاردهم نهضت یانسن‌گرایی را در سال ۱۶۶۱ در پورت‌رویال سرکوب کرد. در پاسخ پاسکال یکی از کارهای نهایی‌اش را بنام ، Écrit sur la signature du formulaire (کتابی در باب نشان صورت)، که در آن یانسن‌گرا را از تسلیم شدن برحذر داشت. در همان سال خواهر پاسکال ژاکلین فوت کرد که باعث شد پاسکال بحث در مورد یانسن‌گرایی را خاتمه دهد. بزرگ‌ترین دستاورد پاسکال در ارتباط با نبوغ مکانیکی وی، ایجاد شاید اولین خط اتوبوس برای حمل مسافران در داخل پاریس در کالسکه‌هایی با چندین صندلی بود.

در سال ۱۶۶۲ اوضاع بیماری پاسکال وخیم شد. پاسکال با آگاهی از اینکه سلامتی‌اش رو به وخامت است، خواستار بستری شدن در بیمارستان شد اما دکتر وی اعلام داشت که وضعیت او چنان ناپایدار است که نمی‌شود او را به بیمارستان منتقل کرد. در تاریخ ۱۸ آگوست سال ۱۶۶۲ در پاریس، پاسکال دچار تشنج شد و مراسم تدفین و نیایش برای وی به اجرا درآمد. صبح روز بعد وی جان باخت، در حالیکه این کلمات را بر زبان داشت «خدایا هرگز تنهایم نگذار» و بدن وی در گورستان Saint-Étienne-du-Mont دفن شد.

در کالبدشکافی انجام شده پس از مرگ معلوم شد که معدهِ پاسکال و همچنین شکم وی وضعیت بسیار بدی داشته و مغز او نیز دچار آسیب بوده‌است. با وجود انجام کالبدشکافی، علت اصلی بیماری مداوم وی معلوم نشد، با این حال نظریاتی در مورد ابتلا به سل و سرطان معده و یا هر دوبطور هم‌زمان در این مورد وجود داشت.همچنین آسیب مغزی پاسکال به عنوان دلیل سردردهای وی عنوان شد.

 

میراث

به افتخار ابداعات علمی وی، نام «پاسکال» به واحد فشارSI، به زبان‌برنامه‌نویسی و قانون پاسکال و همچنین همانطور که در بالا عنوان شد به مثلث پاسکال و شروط پاسکال داده شد.

مهم‌ترین ابداع پاسکال در علم ریاضی تئوری احتمال بود. این تئوری که در ابتدا در مورد قمار کاربرد داشت، امروزه در علم اقتصاد و خصوصاً در علوم آماری بسیار مهم است. جان راس در این باره نوشت، «تئوری احتمال و اکتشافات وابسته به آن دید ما به مسائلی مانند عدم قطعیت، ریسک، تصمیم گیری و توانایی شخص و جامعه برای تأثیر بر حوادث آتی را تغییر داد.» با این وجود باید اذعان داشت که اگرچه پاسکال و فرمات کارهای اولیهِ مهمی در ارتباط با احتمال انجام دادند، اما در این مورد چندان فرا نرفتند. کریستین هیگنز با آگاهی از مکاتبات پاسکال و فرمات در این زمینه، اولین کتاب خود را در این باب نوشت. افراد بعدی که در توسعهِ این تئوری نقش داشتند ابراهام دی مویور و پیر سیمون لاپلس بودند.

درادبیات نیز پاسکال از جمله مهم‌ترین نویسندگان دوره کلاسیک فرانسه محسوب می‌شود وآثار وی امروزه به عنوان شاهکار نثر فرانسه در نظر گرفته می‌شوند. استفادهِ وی از هجو و طنزنگاری برمجادله گرهای بعدی تأثیر گذاشت. مضامین کارهای ادبی پاسکال بیش از همه برای مخالفتش با خردگرایی رنه دکارت و تاکید هم‌زمان براین مطلب که فلسفه تجربه‌گرایی برای تعیین حقایق مهم ناکافی است در یادها می‌باشد.

 

سایر موارد

در کانادا یک مسابقه سالانه ریاضی بنام وی، پاسکال نام گرفته‌است. تمامی دانش‌آموزان کانادایی ۱۴ سال و کمتر که در کلاس نهم و یا پایین‌تر هستند می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

تبادل افکار در مورد پاسکال در فیلمی بنام My Night At Maud's توسط کارگردان فرانسوی اریک رومر به تصویر کشیده شده‌است.

 

کارها

    Essai pour les coniques)۱۶۳۹)

    Experiences nouvelles touchant le vide)۱۶۴۷)

    Traité du triangle arithmétique)۱۶۵۳)

    Lettres provinciales)۱۶۵۶–۵۷)

    De l'Esprit géométrique)۱۶۵۷ or ۱۶۵۸)

    Écrit sur la signature du formulaire)۱۶۶۱)

    Pensées (ناتمام در زمان فوتش)


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی کیم یو جونگ

بیوگرافی کیم یو جونگ

بیوگرافی کیم یو جونگ

کیم یو جونگ (هانگول: 김유정; هانجا: 金裕貞، متولد ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۹) یک بازیگر اهل کره جنوبی است.

تولد : ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۹ سئول، کره جنوبی

اثر(های) برجسته : Grudge: The Revolt of Gumiho -افسانه خورشید و ماه - ملکه می

سال‌های فعالیت : ۲۰۰۳–تاکنون

وبگاه : https://www.instagram.com/you_r_love/

پس از اولین بازی خود، به عنوان یکی از بازیگران کره شناخته شد. بعدها کیم از نقش کودک به نقش‌های نو جوان روی آورد. او کارش را از مجموعه تلویزیونی دونگ یی افسانه خورشید و ماه ملکه می ومادر عصبانی شروع کرد.

حرفه

کیم یو جونگ در شهر سئول، کره جنوبی در ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۹ به دنیا آمد. استعداد بازیگری او در پنج سلاگی کشف شد او در مسابقه‌ای که خواهر بزرگترش عضو بود شرکت کرد و جایزه محبوب‌ترین آدم را گرفت در حالی که جز اعضا (کاندیدها) نبود. او سرگرمی خودش در تبلیغات تلویزیونی برای یک بیسکویت محلی در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد. بعداً بازی کردن را شروع کرد او در سال ۲۰۰۴ در فیلم DMZ بازی کرد. وی به بازی کردن ادامه داد تا در سینما ظاهر شود. وی در فیلم‌هایی مثل همدردی با خانم لیلی ون کیوس-همه چیز برای عشق تغیر کننده و هیا آن دیا بازی کرده. سال ۲۰۰۶ او بازی خود را در تلویزیون شروع کرد. کیم به سرعت یکی از پرطرفدارترین بازیگران در کره جنوبی شد. در آن زمان او در کلاس پنجم (۱۱ساله) بود. اکنون کیم یو جونگ در Variety Show فعالیت بسیاری داشته‌است بخصوص در Inkigayo نقش بخصوصی دارد، او همچنین در تبلیغات گسترده Skin Food کرم سفید کننده پوست و ساعت Julius شرکت دارد.

جوایز

بهترین بازیگر کودک

۲۰۰۸–۲۰۱۰ Iljimae

Painter of the Wind

2010 Dong Yi

Flames of Desir

Grudge: The Revolt of Gumiho

بهترین بازیگر کودک

۲۰۱۲ Moon Embracing the Sun

May Queen

بهترین بازیگر نوجوان

۲۰۱۵–۲۰۱۴

Secret Door

Drama Special

Angry Mom

۲۰۱۶ استیل آیکون آسیا

اینکی گا یو

سریال(Love in the Moonlight)بهترین بازیگر

جایزهٔ Best Icon Yahoo! Asia Buzz

Excellence Award

بهترین بازیگری دوتایی با پارک بو گوم (Park Bo-gum)

دیدار با طرفداران

۲۰۱۶ فیلیپین - چین - هونگ کونگ - جزیرهٔ سایپان (آمریکا) - تایوان ۲۰۱۷ سنگاپور

سریال‌های تلویزیونی

  • مینی سریال: سلول‌های عشق ۱ و ۲ (۲۰۱۵)
  • مادر عصبانی(۲۰۱۵)
  • در مخفی(2014)(SBS)
  • رنگین کمان طلایی(2013)(MBC)
  • ملکه می(MBC)(2012)
  • افسانه خورشید و ماه(2012)(MBC)
  • سرنوشت یک مبارز (گی بک)(2011)(MBC)
  • مامان، متاسفم(2011)(EBS)
  • دونگ یی(2010)(MBC)
  • ملکه سئوندوک(۲۰۰۹)
  • ایلجیمائه(SBS)(2008)
  • مهتاب نقاشی شده ابرها (عشق زیر نور ماه)(2016) (kbs)

فیلم‌ها

  • زیرا عاشقتم (۲۰۱۷)
  • دایره کفاره - Joy جوی (۲۰۱۵)
  • اتاق۷۳۱ (۲۰۱۴)
  • دروغ زیبا(۲۰۱۴)
  • تعهد(۲۰۱۳)
  • مجذوب(۲۰۰۹)
  • بهشت(۲۰۰۹)

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی غلام حسین ابراهیمی دینانی

بیوگرافی غلام حسین ابراهیمی دینانی

غلام حسین ابراهیمی دینانی

غلامحسین ابراهیمی دینانی (زاده ۵ دی ۱۳۱۳ برابر ۲۶ دسامبر ۱۹۳۴ در روستای دینان، از توابع درچه ، خمینی شهر اصفهان)، فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سالهای اخیر است.

زادروز : ۵ دی ۱۳۱۳

زادگاه : روستای دینان خمینی شهر اصفهان، ایران

دین : مسلمان

مذهب : شیعه

لقب : حکیم، استاد، دکتر

حیطه : فلسفه

دوره : معاصر

مکتب : فلسفه اسلامی، فلسفه اشراق

استادان : سید روح‌الله خمینی – سید محمدحسین طباطبایی

شاگردان : اسماعیل منصوری لاریجانی

مصطفی بروجردی

متأثر از : ابن سینا، ملاصدرا و سهروردی

وی با بررسی تمامی آثار و نوشته‌های شیخ شهاب الدین سهروردی تا کنون چندین کتاب مهم در رابطه با فلسفه و افکار این فیلسوف ایرانی نگاشته‌است. هم اکنون استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس فلسفه اشتغال دارد. او در سال ۱۳۸۴ با کتاب دفتر عقل و آیت عشق، ۱۳۸۵ با کتاب درخشش ابن رشد در حکمت مشاء و ۱۳۸۹ با کتاب فلسفه و ساحت سخن برنده جایزه کتاب سال شد.

دینانی در مدرسه حجتیه قم به تحصیلات حوزوی پرداخته و در آن مدت سید علی خامنه ای از افراد هم بحث و هم حجره‌ای اش بوده‌است. وی همچنین از شاگردان سید روح الله خمینی و علامه طباطبایی بوده و شاهد مباحث فلسفی هانری کربن و علامه طباطبایی بوده‌است.

کتاب‌های خرد و خردورزی ، گفتار حکیم و آینه‌های فیلسوف و چندین مجلد کتاب و نشریه دیگر درباره جایگاه فلسفی ایشان است. تا به حال چندین مقاله و فیلم مستند نیز درباره این فیلسوف ، نوشته و ساخته شده‌است.

کلاسهای آزاد وی جهت دانشجویان فلسفه و محققین و علاقه‌مندان مطالعه آزاد فلسفه اسلامی در انجمن حکمت و فلسفه ایران برقرار است. غیر از کلاسهای دانشگاهی و آزاد، دینانی سلسله درسهایی با عنوان معرفت در شبکه چهار تلویزیون ایران دارد.

زندگی و تحصیلات

وی در ۵ دی سال ۱۳۱۳ در شهر درچه روستای دینان از توابع خمینی شهر که امروزه جزو شهرستان خمینی شهر اصفهان است بدنیا آمد. وی پس از تحصیل ابتدائی در روستای خود، در مدرسه علمیه نیم آورد اصفهان به تحصیلات دینی مشغول شد. پس از گذراندن دوره سطح و مقدمات فلسفه، سال ۱۳۳۳ وارد حوزه علمیه قم شد و ضمن تحصیل خارج فقه و اصول نزد مراجع بزرگ، نزد علامه طباطبائی به فرآگیری فلسفه نیز پرداخت. که شاهد مباحث فلسفی هانری کربن (فرانسوی) و علامه طباطبایی نیز بود. فلسفه را در اصفهان نزد حکیم ضیاء پور شروع کرد و در قم در سطح عالی با علامه طباطبائی به پایان رساند و از شاگردان خاص ایشان گردید. سال ۱۳۴۵ پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی به تهران مهاجرت کرد و وارد دوره کارشناسی دانشگاه تهران شده و پس از اخذ درجه کارشناسی جهت گذراندن امورات زندگی به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد. تا دریافت دکترای ادامه تحصیل داد و سال ۱۳۵۲ از رساله دکتری تخصصی فلسفه خود دفاع کرد. پس از اخذ درجه کارشناسی جهت گذراندن امورات زندگی به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد. سال ۱۳۵۳ ازدواج کرد که ثمره آن دو دختر می‌باشد و همان سال به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تدریس شد. سال ۱۳۶۲ به تهران منتقل شده و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شد و تاکنون استاد این دانشگاه است. وی صاحب تالیفاتی بسیاری در زمینه فلسفه می‌باشد که در آن به نقد آرای فلسفی فلاسفه بزرگ و شرق پرداخته و در ذیل آنها به ارائه نظرات خاص فلسفی خود پرداخته است.

دینانی در سمینارها و همایش‌های متعدد داخلی و خارجی شرکت داشته و مقالات و آثار فراوانی در حوزه فلسفه و دین پژوهی به رشته تحریر در آورده که برخی از کتابهایشان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت نموده‌است و در اولین دوره همایش چهره های ماندگار در سال ۱۳۸۰ با عنوان چهره برتر فلسفه تقدیر شدند.

جلسات هانری کربن و علامه طباطبایی

در کتاب خرد و خردورزی آمده‌است: «… منزل ذوالمجد در خیابان بهار… جلسات علامه با کربن تشکیل می‌شد و آقایان دکتر سید حسین نصر، دکتر سپهبدی، دکتر شایگان، محمد تجویدی نقاش، هبوطی… و صائنی زنجانی حضور داشتند…. به اتفاق استاد به سمت تهران حرکت می‌کردیم… جوان ترین عضو جلسات بنده بودم…. کربن در عین شیفتگی به تشیع، به تمام معنا فرنگی بود.» و در سئوالی که دینانی از کربن در مورد عقایدش و ضرورت مرشد می‌پرسد و اینکه مرشد شما کیست، جواب می‌گیرد که: «بله،… من اُویسی هستم. ( در یکی از مصاحبه هایتان گفته بودید که از کربن پرسیدند که اگر اهل طریقتی، مرشدت کیست و او گفت که من اویسی هستم! منظورش چه بود؟

- بله او گفته بود اما منظور این نبود که او مرشدش «اویس قرنی» است بلکه اویسیه فرقه‌ای هستند که معتقدند اصلاً مرشد لازم نیست! خود اویس اصلاً خدمت پیغمبر اسلام(ص) نرسید، یک دفعه آمد و نصفه روزه رفت .

از کربن پرسیدم که حالا مرشد لازم ندارید، ذکر که دارید، ذکر خفی یا جلی شما چیست؟ او گفت: همین که تا صبح ذکر قال الباقر و قال الصادق می‌خوانم، همین ذکر من است. این جوابی بود که کربن به من داد حالا هر طور می‌شود این را تفسیر کرد.مشروح گپ‌وگفت فارس با غلامحسین ابراهیمی دینانی ).»

سیر زندگی و تحصیلات

تولد ۱۳۱۳.
تحصیلات ابتدایی در دینان
مقدمات در مدرسه علمیه نیماروداصفهان.
اساتید ادبیات عرب: شیخ محمدعلی حبیب آبادی و حاج شیخ عباسعلی ادیب حبیب آبادی.
استاد بخشی از شرح لمعه: محمدحسن نجف آبادی.
سفر به قم ۱۳۳۳.
تحصیل در مدرسه حجتیه و هم حجره بودن با سید علی خامنه ای.
تحصیل خارج و فقه اصول در حوزه علمیه قم.
اساتید دروس فقه و اصول سطح: مرحوم مجاهدی، سلطانی طباطبایی، فکور یزدی و شیخ عبدالجواد سدهی.
اساتید درس خارج فقه و خارج اصول: آیت الله بروجردی، آیت الله اراکی، آیت الله سیدمحمد محقق داماد و آیت الله روح الله موسوی خمینی.
اساتید فلسفه: حکیم ضیاپور (اصفهان)، شیخ عباسعلی ایزدی نجف آبادی و سطح عالی علامه طباطبایی (قم) و از شاگردان نزدیک ایشان.
دیگر اساتید ایشان عبارتند از: آیت‌الله سلطانی طباطبایی،آیت الله منتظری ، آیت‌الله مجاهدی تبریزی، آیت‌الله محمد فکور یزدی، شیخ جواد تبریزی، شیخ عبدالجواد اصفهانی و دکتر غلامحسین صدیقی.
تدریس در حوزه.
ترک حوزه پس از وفات آیت‌الله بروجردی و سفر به تهران جهت تحصیل فلسفه و زندگی.
کارشناسی، کارشناس ارشد و دکترای تخصصی فلسفه از دانشگاه تهران. از ۱۳۴۵ الی ۱۳۵۲.
ازدواج در سال ۱۳۵۳.
تدریس فلسفه در دانشگاه ها از سال۱۳۶۱ تاکنون.
نگارش آرای فلسفی و اندیشه ها.

سمت ها و عناوین

مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹
مدرس علوم حوزوی در حوزه علمیه قم تا سال ۱۳۴۵.
اشتغال و استخدام در وزارت آموزش و پرورش به عنوان دبیر دبیرستانهای تهران سال ۱۳۵۱.
استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد تا ۱۳۶۱.
عضو هیت علمی دانشگاه تهران سال ۱۳۶۲ و بازنشسته در سال ۱۳۸۷.
استاد دانشگاه تربیت مدرس.
استاد دانشگاه مذاهب اسلامی.
استاد {دانشگاه امام صادق (ع) }
استاد دانشگاه آزاد اسلامی تهران و کرج.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران.
عضو ثابت انجمن حکمت و فلسفه ایران.
عضو موسس، هیئت امناء و مدیربخش فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
تقدیر شده در اولین دوره چهره‌های ماندگار با عنوان چهره برتر رشته فلسفه در سال۱۳۸۰.
تقدیر شده در جایزه کتاب سال ۱۳۸۴ برای کتاب دفتر عقل و آیت عشق.
تقدیر شده در جایزه کتاب سال ۱۳۸۵ برای کتاب درخشش ابن‌رشد در حکمت مشاء.
تقدیر شده در جایزه کتاب سال ۱۳۸۹برای کتاب فلسفه و ساحت سخن.
عضو شورای عالی علمی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
عضو هیئت داوران نشریه فلسفه متعالی.
عضو هیئت داوران سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران.
صاحب بیش از بیست عنوان کتاب در حوزهِ فلسفه.
نویسنده چندین مقاله برگزیده فلسفی.
سخنران مدعو در سمینراها و همایش‌های فلسفیِ داخلی و خارجی.

آثار

برای دیدن تمامی آثار او اعم از کتاب و مقاله به فهرست آثار دینانی بروید. دینانی تا کنون بیش از بیست کتاب و مجموعه نگاشته است و صدها مقاله. وی سه بار جایزه کتاب سال را بدست آورده است. آثار او بسیار است به طوری که تاکنون هیچ مرکزی تمامی آثار مکتوب و صوتی ایشان را جمع آوری نکرده است. آثار صوتی و تصویری او مربوط به کلاسها ، سخنرانی ها ، مصاحبه ها ، برنامه های تلویزیونی و فیلم های مستندی است که طی چهل سال گذشته صورت گرفته شده است.
کتابها

چند نمونه از کتابهای ایشان عبارتند از:

قواعد کلی فلسفی در فلسفهٔ اسلامی(در سه مجلد)، چاپ و نشر انجمن حکمت و فلسفه، تهران، ۱۳۵۷و موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، ۱۳۶۵.
دفتر عقل و آیت عشق، سه جلد، انتشارات طرح نو، ۱۳۸۰.
ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، سه جلد، انتشارات طرح نو، ۱۳۷۶.
وجود رابط و مستقل در فلسفه اسلامی، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۶۲. و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی، انتشارات حکمت، ۱۳۶۴.
اسماء و صفات حق، انتشارات اهل قلم، ۱۳۷۵و سازمان چاپ وانتشارات وزارت فرهنگ وارشاداسلامی، ۱۳۸۶.
نیایش فیلسوف، دانشگاه رضوی آستان قدس، مشهد، ۱۳۷۷.
شبهه آکل و ماکول، دائرهالمعارف بزرگ اسلامی(دبا). بازبینی‌شده در خرداد ۱۳۸۷.
درخشش ابن رشد در حکمت مشاء، ناشر طرح نو، ۱۳۸۴.
فیلسوفان یهودی و یک مسئله بزرگ، ناشر هرمس، ۱۳۸۹.
هستی و مستی، حکیم عمر خیام نیشابوری، ناشر اطلاعات، ۱۳۹۰.
فلسفه و ساحت سخن، ناشر هرمس، ۱۳۸۹.
مقدمه‌ای بر شرح فصوص جندی، تصحیح جلال‌الدین آشتیانی.
ع‍ق‍لان‍ی‍ت و م‍ع‍ن‍وی‍ت، مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
دُر سخن، مجموعه جملات قصار فلسفی و عرفانی حکیم دینانی، ناشر: نور دانش ۱۳۹۳٫
معمای زمان و حدوث جهان، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران ۱۳۹۳٫

مقالات

چند نمونه مقاله از صدها مقاله ایشان:

«حکمت متعالیه ملاصدرا در آیینه احادیث»، خردنامه صدرا ۱۳۷۹ شماره ۲۲.
«قاضی سعید قمی یکی از حکمای حوزه فلسفی اصفهان»، خردنامه صدرا ۱۳۸۲ شماره ۳۲.
«فلسفه هگل در بوته نقد»، خردنامه صدرا ۱۳۸۱ شماره ۲۷، ۲۹، ۳۰.
«عالم خیال»، خردنامه صدرا ۱۳۸۱ شماره ۲۸.

شاگردان

اکثر افرادی که در سه دهه گذشته از دانشگاه تهران در رشته فلسفه فارغ التحصیل شده‌اند از شاگردان او هستند. به غیر آن کسانی که سالهاست پای درس او در حوزه علمیه قم، دانشگاه‌های مختلف و کلاسهای آزاد نشسته‌اند از شاگردان او می‌باشند. از جمله شاگردان او می توان به افراد زیر اشاره کرد.

اسماعیل منصوری لاریجانی
مصطفی بروجردی
احدفرامرز قراملکی
احمد احمدی
محمدجواد اسماعیلی
امیر اسماعیلی
کریم فیضی
محمدجعفر محمدزاده
محمد صادق خوش نظر
عباس صالحی
ابوالفضل طریقه دار
محمدباقر قیومی
فروغ نیلچی زاده
و بسیاری دیگر…

نظرگاه ها درباره دینانی

در زیر نظرگاه‌هایی از بعضی محققین درباره دینانی وجود دارد.

کتابهای خردوخردورزی، سرشت و سرنوشت، گفتار حکیم، شعاع شمس و آینه‌های فیلسوف توسط اساتید و نویسندگان فلسفی، درباره مقام علمی او به عنوان یک فیلسوف نوشته شده. «در صد و بیست و هفتمین شماره هفته ‎نامه پنجره با آثار و گفتارهایی از احمد احمدی، رضا سلیمان حشمت، غلامرضا اعوانی، کریم فیضی، دکتر علی اوجبی، دکتر سعید انواری، حسن سیدعرب و اسماعیل منصوری لاریجانی به روش، منش و جایگاه فلسفی دینانی می‎پردازد».

دینانیِ، فیلسوفی است که آرای اش منحصر به خود اوست و از پس سال‌ها تحصیل حوزه و دانشگاه و تفکر و تعمق، شناخت و تسلط ویژه‌ای در فلسفه شرق و غرب دارد ، اما از پنجره یک فیلسوف اسلامی به جهان نگاه می‌کند. او نوع چینش فلاسفه غرب و شرق را نه به جغرافیای زمین و یا نوع دین می‌داند، بلکه آنها را در نهایت به دو دسته اشاعره و معتزله تقسیم می‌کند. هرچند به عنوان یک فیلسوف اسلامی، آرای او بسیار متاثر از ابوعلی سینا، ملاصدرا و سهروردی است اما نظریات شخصی بسیاری به فلسفه اضافه نموده‌است. به اعتقاد علی اوجبی نویسنده خردوخردورزی، انتشار کتاب‌هایی چون ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام و دفتر عقل و آیت عشق، مهم‌ترین آثار این فیلسوف ژرف‌اندیش است که او (دینانی) را از تمامی اندیشمندان معاصر ممتاز می‌سازد. او به فلسفه به مثابه موجود زنده واحد و نه اجزای جدای از هم و به منزله یک جریان سیال و پویا و نه رودهای مستقل و جدای از هم نگاه می‌کند. اما همکار و دوست قدیمی وی دکتر سید یحیی یثربی اخیراً در نقدی بر کتاب “درخشش ابن رشد در حکمت مشاء” بر آنند که دینانی کمتر از توان فلسفی خود بهره برده به نوعی روزمرگی دچار شده‌اند.

سرباز عقل

دینانی میزان سنجش و درک هر چیزی را عقل می‌داند، حتی درک انسان از خدا را. دینانی را می توانی فیلسوفی از تبار معتزله و عقل گرا دانست که به اشراق معتقد است و در عین حال فیلسوفی است متاله و اهل حکمت متعالیه و آشنا به تمامی جوانب عرفان. دینانی کتابی دارد با نام دفتر عقل و آیت عشق که در آن به جایگاه عقل در حکمت و فلسفه پرداخته و از عقل دربرابر عقاید اشاعره دفاع کرده و به نقد اندیشه های فلاسفه و عرفای شرق و غرب در این مورد می پردازد و در نهایت آرای خود را ارائه می نماید و عشق را فرایند درک ژرف عقلی و خواست براثر شناخت عمیق می داند و تعارضی بین این دو نیست و هیچ کدام آن یکی را نفی نمی‌کند، بلکه عشق حقیقی رااز مسیر عقل میسر می داند. به ایشان القابی چون «سرباز عقل» نیز نسبت داده می شود.

آثار منتشره درباره اندیشه های حکیم دینانی

کتاب آینه‌های فیلسوف، به کوشش عبدالله نصری و نشر سروش، چاپ سوم۱۳۸۹.
کتاب سرشت و سرنوشت، به کوشش کریم فیضی و نشر اطلاعات، ۱۳۸۸.
کتاب شعاع شمس، به کوشش کریم فیضی و نشر اطلاعات، ۱۳۸۹.
کتاب گفتار حکیم، به کوشش محمدجعفر محمدزاده و نشر امرود، ۱۳۹۰.
کتاب خرد و خردورزی، به کوشش علی اوجبی و نشر موسسه خانه کتاب، ۱۳۸۸.
نشریه پنجره، شماره۱۲۷، بهمن ماه۱۳۹۰، پاسداشت سالها خردورزی استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی.
کتاب دُر سخن، به کوشش امیر اسماعیلی ، نور دانش ۱۳۹۳٫

شرکت در برنامه معرفت

معرفت یک برنامه تلویزیونی است که دینانی در آن به بیان اندیشه‌های فلسفی و عرفانی خود می‌پردازد. موضوع هر برنامه متغیر است و بیشتر حاوی مطالبی است که ریشه فلسفه اسلامی دارد و سعی شده‌است به زبان مردم نزدیک باشد.

عکس غلام حسین ابراهیمی دینانی

غلام حسین ابراهیمی دینانی

بیوگرافی غلام حسین ابراهیمی دینانی

غلام حسین ابراهیمی دینانی

بیوگرافی و عکس غلام حسین ابراهیمی دینانی

غلام حسین ابراهیمی دینانی

زندگینامه استاد غلام حسین ابراهیمی دینانی

غلام حسین ابراهیمی دینانی


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی کیم جونگ هیون

بیوگرافی کیم جونگ هیون

بیوگرافی کیم جونگ هیون

کیم جونگ هیون (انگلیسی: Kim Jong-hyun; ۸ آوریل ۱۹۹۰ – ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷) خواننده، هنرپیشه، مدل (شخص)، ترانه‌سرا، مجری رادیو، وخواننده-ترانه‌پرداز اهل کره جنوبی بود.

او عضو گروه موسیقی پنج نفره شاینی بود و در این گروه موقعیت وکال اصلی را برعهده داشت.

زاده : ۸ آوریل ۱۹۹۰
Hyehwa-dong, Jongno District, Seoul, South Korea

درگذشت : ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ میلادی 
Hwayang-dong, Gwangjin District, Seoul, South Korea

شغل : خواننده، هنرپیشه، مدل (شخص)، ترانه‌سرا، مجری رادیو، وخواننده-ترانه‌پرداز

سبک : K-pop  --R&B

سازها : Vocals

سال‌های فعالیت : 2008–2017

ناشر(ان) : S.M. Entertainment

همکاری‌های مرتبط : 

  • Shinee
  • SM Town
  • SM the Ballad

وب‌گاه : http://jonghyun.smtown.com

«کیم جونگ هیون»  (Kim Jong-Hyun) خواننده گروه کره ای «Shinee» بر اثر افسردگی در سن 28 سالگی با استشمام گاز مونوکسید کربن خودکشی کرد.

طبق اعلام و تایید پلیس کانگام، حدود ساعت 4:42 دقیقه روز 18 دسامبر 2017  به وقت سئول، خواهر وی در تماسی تلفنی با پلیس اعلام می کند که از برادرش پیامکی با این محتوا که «تا الان خیلی برایم سخت بود. به همه بگو که من بسیار کار می کردم اما عذاب می کشیدم . لطفا من را بدرقه کن. این آخرین وداع من است» دریافت کرده است و احتمال می دهد که او خودکشی کرده باشد.

پس از بررسی و مراجعه پلیس و اورژانس به منزل وی، در ساعت 6:10 دقیقه جونگ هیون به بیمارستان کانوکوک منتقل می شود اما سرانجام تسلیم تقدیر خودخواسته شده و پس از ایست قلبی فوت می شود.

ترس از بالا رفتن سن و از دست دادن طرفدارانش، سرزنش مداوم به این دلیل که شاید استعداد کافی برای به دست آوردن موفقیت نداشته باشد و تلاش هایش بی ثمر باقی بمانند و نگرانی از آینده، او را چنان افسرده کرده بود که سرانجام تصمیم به خودکشی می گیرد و طبق وصیت او، اعضا بدنش اهداء خواهد شد و این در حالی ست که او بیش از دو میلیون فالوور در صفحه اینستاگرام خود داشته است. 

کیم جونگ هیون متولد 8 آوریل 1990، خواننده و ترانه سرا و عضو گروه شاینی  (Shinee) بود. بعد با انتشار آلبوم «او (She)» در سال 2016 توانست طرفداران زیادی پیدا کند. او به عنوان یکی از خوانندگان اصلی گروه شاینی نیز آثار موفقی را عرضه کرد و موفقیت های قابل توجهی داشت.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی سونالی بندره

بیوگرافی سونالی بندره

بیوگرافی سونالی بندره

سونالی بندره (انگلیسی: Sonali Bendre؛ زادهٔ ۱ ژانویهٔ ۱۹۷۵) هنرپیشه، و مانکن اهل کشور هند است.

زاده : ۱ ژانویهٔ ۱۹۷۵ ‏(۴۳ سال)
بمبئی

ملیت : هند

سال‌های فعالیت : ۱۹۹۴–۲۰۰۴, ۲۰۰۹–اکنون

وی تاکنون در بیش از ۵۰ فیلم هندی بازی کرده است.

از فیلم‌هایی که واو در آن نقش داشته است می‌توان به شاید فردایی نباشد اشاره کرد.

فهرست برخی از فیلم‌هایی که سونالی بندره در آنها به ایفای نقش پرداخته است:

  • شاید فردایی نباشد
  • آتش
  • برادر من
  • ایندرا
  • آرام آرام
  • پسر شایسته
  • ما با هم هستیم
  • آقای انگلیسی، خانم هندی
  • ترازو
  • قیمت
  • شعله‌های آتش
  • غیرت
  • بله قربان
  • همشکل


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی کلاودیوس بطلمیوس

بیوگرافی کلاودیوس بطلمیوس

 

کلاودیوس بطلمیوس (به یونانی (Κλαύδιος Πτολεμαίος‏ یکی از فیلسوفان و اخترشناسان یونان باستان بود که به احتمال زیاد در اسکندریه واقع در مصر می‌زیست.

وی الگویی را برای کیهان شناخته شده روزگار خود که همان سامانه خورشیدی ماست ارائه کرد که در آن زمین در مرکز گیتی قرار داشت و خورشید و ماه و بقیهٔ سیارات به دورش می‌چرخید. در آن زمان به جای مدار که همان مسیر فرضی سیارات است، از مفهوم فلک استفاده می‌کردند. فلک یک جسم کروی صلب و نامرئی است (مانند شیشه) که در مرکز آن زمین قرار گرفته و سیاره به محیط آن محکم بسته شده است. با چرخش فلک به دور زمین، سیاره نیز به دور زمین گردش می‌کند. در آن زمان ۴ سیاره بیشتر کشف نشده بودند. او می‌گفت: هشت یا نه فلک وجود دارد که آخرین آن‌ها فلک الافلاک نام دارد که همهٔ ستاره‌ها روی آن چسبیده‌اند. همچنین او معتقد بود که خدا و فرشتگان بعد از فلک الافلاک زندگی می‌کنند. به این نظریه که بطلمیوس در باره جهان ارائه کرد، نظریه زمین مرکزی می‌گویند.

 

آثار بطلمیوس

بطلمیوس در حدود سال ۱۵۰ میلادی کتاب (به پارسی: پراپ) پر نفوذی به نام سونتارکنس ماتماتیکا یا مجموعهٔ ریاضی نوشت. هر چند این رساله بر نوشته‌های هیپارخوس مبتنی است،اما به خاطر فشردگی و زیبایی چشمگیرش مورد توجه قرار گرفت. شارحین بعدی برای متمایز ساختن آن از آثار کم اهمیت تر صفت مجیسته یا مجسطی به معنی بزرگترین را به آن منسوب کردند. مترجمین عرب زبان حرف تعریف ال را پیشوند کردند و آنرا المجسطی نامیدند.

بطلمیوس در المجسطی پدیده‌هایی را بررسی می‌کند که بستگی به کرویت زمین دارند. سپس دستگاه زمین مرکزی نجوم را طرح ریزی می‌کند که قریب به ۱۵۰۰ سال مورد پذیرش عموم بود. المجسطی قدیمی ترین کوشش مجدانه در راه تبیین حرکت شناسی منظومه شمسی است. اما در توجیه حرکتهای پیچیدهٔ سیاره‌ها که فاصله ثابتی با زمین ندارند، روی مدارهای دایره‌ای عاجز بود. بنابراین مفهوم مدارهای تدویر را بکار گرفت. بطلمیوس، در مقدمهٔ مجسطی، ریاضیات و نجوم را بسیار یقینی تر و قابل اعتماد تر از فلسفه می داند. و برای اثبات مرکزیت و سکون زمین در عالم، بجای دلایل فلسفی به استدلالات ریاضی و هندسی متوسل می‌شود. وی در این استدلال‌ها، آسمان را همانطور که مشاهده می‌شود، یعنی کروی در نظر می‌گیرد، و براساس کرویت زمین دلایل خود را مطرح می‌کند.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی لی هونگ بین

بیوگرافی لی هونگ بین

بیوگرافی لی هونگ بین

لی هونگ‌بین (متولد ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۳) خواننده، مجری و بازیگر اهل کرهٔ جنوبی تحت فعالیت کمپانی جلی‌فیش می‌باشد.

زاده : ۲۹ سپتامبر ۱۹۹۳ سئول، کره جنوبی

تحصیلات : دانشگاه دونگ آه

سبک : کی پاپ - رقص

سازها :ووکال - گیتار

ناشران : جلی‌فیش

همکاری‌های مرتبط : VIXX

سال‌های فعالیت : ۲۰۱۲-هم‌اکنون

هونگ‌بین به عنوان عضوی از ویکس در سال ۲۰۱۲ شروع به کار کرد. او کار بازیگری خود را از سال ۲۰۱۴ با سریال «روز باشکوه» از شبکه اس بی اس در نقش یو جی هو شروع کرد. بعد از آن او به عنوان نقش اصلی سریال اکشن رومانتیک «مدرسه موریم» در سال ۲۰۱۶ در نقش وانگ چی آنگ انتخاب شد و در سال ۲۰۱۷ در نقش یون جه وون در مینی سریال «چهارشنبه ۳:۳۰ عصر» ایفای نقش داشته‌است.

اوایل زندگی

هونگ‌بین، متولد و بزرگ شدهٔ جایانگ دونگ سئول می‌باشد. خانوادهٔ او متشکل از خودش، پدر و مادرش و دو خواهر بزرگ‌تر از خودش می‌شود. هونگ‌بین رشتهٔ موسیقی را در دانشگاه دونگ آه تحصیل کرده و او در کودکی به عنوان کودک راهب به همراه مادربزرگش در یک معبد بودایی زندگی می‌کرده‌است.

زندگی کاری

۲۰۱۲–۲۰۱۴: شروع به کار با VIXX و بازیگری

هونگ‌بین عضوی از ده شرکت کنندهٔ مسابقهٔ مایدول بود که در نهایت به عنوان عضوی از ویکس انتخاب شد و در ۲۴ می ۲۰۱۲ با آهنگ Super Hero شروع به کار کرد. در آن مدت او در ویدیوی Let This Die از بریان جو و Tease Me از سئو این گوک حضور پیدا کرد. در موزیک ویدیوی Tease Me او همبازی بازیگر سون ایون سو بود.

در سال ۲۰۱۳، هونگ‌بین با دیگر اعضای ویکس در قسمت چهارم سریال وارثان حضور داشت.

در سال ۲۰۱۴، هونگ‌بین اولین تجربهٔ بازیگری خود را با بازی در سریال «روز با شکوه» به عنوان بازیگر همراه در کنار گو ووری از Rainbow گذراند.در همان سال، هونگ‌بین و ان در موزیک ویدیوی Peppermint Chocolate از مامامو و کی ویل حضور داشتند.

۲۰۱۵–در حال حاضر: مجری‌گری و بازیگری

از ۳ مارس ۲۰۱۵ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵، هونگ‌بین همراه با جیئون از تیارا و ژومی از سوپرجونیور در برنامهٔ The Show به عنوان مجری حضور داشتند.در سپتامبر ۲۰۱۵، هونگ‌بین اولین تجربهٔ بازیگری به عنوان نقش اول را با بازی در سریال «مدرسه موریم» در نقش وانگ چی آنگ گذراند.

«مدرسه موریم» از ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ شروع به پخش کرد و او در کنار لی هیون وو به بازی پرداخت. در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۶ ویکس اولین آهنگ سریال را با عنوان «زنده» منتشر کرد که به عنوان آهنگ اصلی سریال انتخاب شد. بیننده‌های سریال توجه زیادی به این آهنگ کردند. ویکس در ادامه حمایت خود از هونگ‌بین را با انتشار آهنگ دیگری برای سریال با عنوان «پادشاه» نشان داد که در ۱ فوریه همان سال منتشر شد. 

در سپتامبر ۲۰۱۶، هونگ‌بین همراه با دیگر عضو ویکس، ان و چانمی از ای او ای به عنوان بازیگران وب درامای «چه خبر از این بچه‌ها» انتخاب شدند که از ۱۶ نوامبر برروی آنتن رفت.

در مارس ۲۰۱۷، هونگ‌بین همبازی یون جه وون در مینی سریال کمدی رمانتیک "چهارشنبه ۳:۳۰ عصر شد.

در آوریل ۲۰۱۸، او به عنوان همبازی جو هیون سونگ برای بازی در سریال ۱۰ قسمتی شبکه کی بی اس با عنوان «صدای درخشان» ایفای نقش خواهد داشت.

فیلم‌شناسی

مجموعه تلویزیونی

سال عنوان نقش شبکه یادداشت
۲۰۱۳ وارثان خودش SBS بازیگر مهمان همراه با ویکس (قسمت ۴)
۲۰۱۴ روز با شکوه یو جی هو نقش همراه
۲۰۱۵ خانواده در حال آمدن است لی هونگ‌بین مهمان (قسمت ۱۸)
۲۰۱۶ مدرسه موریم: حماسهٔ شجاع وانگ چی آنگ KBS2 نقش دوم اصلی
چه خبر از این بچه‌ها جین شی هوان Naver TV Cast نقش اصلی
۲۰۱۷ چهارشنبه ۳:۳۰ عصر

یون جه وون SBS Plus نقش اصلی
۲۰۱۸ صدای درخشان جو هیون سونگ KBS نقش اصلی

برنامه‌های متفرقه

سال عنوان شبکه یادداشت
۲۰۱۵ The Show SBS MTV مجری به همراه ژومی (سوپرجونیور) و جیئون (تیارا)
۲۰۱۶ Celebrity Bromance MBig TV بازیگر به همراه گونگ چان
۲۰۱۷ Law of the Jungle in Komodo SBS بازیگر


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By 123blog.ir:.