مجله اینترنتی چفچفک

مجله اینترنتی چفچفک

مجله اینترنتی چفچفک

بیوگرافی اسدالله ملک

بیوگرافی اسدالله ملک

بیوگرافی اسدالله ملک

اسداله ملک نوازنده ویولون،کمانچه و آهنگساز ایرانی در روز ۱۴ مرداد ۱۳۲۰ در محله دروازه دولت تهران متولد شد و در روز سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۰ بر اثر تومور مغزی در بیمارستان ایران مهر تهران درگذشت.

زادروز : ۱۴ مرداد ۱۳۲۰ تهران

درگذشت : ۹ بهمن ۱۳۸۰

سبک‌ها : موسیقی ملی ایرانی

کار(ها) : نوازنده، آهنگ ساز، رهبر ارکستر

ساز(ها) : ویولن و کمانچه

زندگی

اسد الله ملک در ۱۴ مرداد سال ۱۳۲۰در محله «دروازه دولت» تهران و در یک خانواده لشت نشایی متولد شد. در ایام کودکی و نوجوانی حدود سه سال شاگرد ابولحسن صبا بود و بزودی جز شاگردان خاص ایشان محسوب شد. او شاگرد اساتیدی چون روح الله خالقی، هنگ آفرین و علی محمد خادم میثاق و… نیز بود و به تکمیل آموخته‌های خویش و تجربه اندوزی مشغول گشت. در همان سالها خالقی،او را در ارکستر انجمن ملی موسیقی که توسط خود ایشان اداره می‌شد پذیرفت و بدین ترتیب در بزرگی به روی پیشرفت و شکوفایی ملک باز شد. بعد از آن سالها اسدالله ملک از هنرستان موسیقی فارغ التحصیل شد و سپس موفق به دریافت لیسانس موسیقی از دانشگاه هنرهای زیبا گردید.

آغاز فعالیتهای او در رادیو مربوط می‌شود به سال ۱۳۳۷ که در آن سال با ساختن قطعه «گریه لیلی» در مایه دشتی با کوک مخصوص (ر-می-دو-لا) و قطعه چهارمضرابی در مایه اصفهان با کوک مخصوص(دو-لا-لا-می) و اجرای آنها با ویولن، اشتهار فراوان یافت. از آن هنگام به بعد او با سبک منحصر به فرد خود در نوازندگی و آهنگسازی درهای بسته بسیاری را برای این موسیقی گشود.

اسد الله ملک با پشتیبانی خواننده نامدار ان دوران دلکش به رادیو راه یافت و نخستین اثار ملک را نیز دلکش با صدای رسایش جاودانه ساخته است. از جمله دیگر خوانندگانی که ملک با آنها همکاری داشتند می‌توان به حمیرا ، اکبر گلپایگانی ، محمود محمودی خوانساری ، پوران ، ایرج، بهرام حصیری ، محمدرضا شجریان ، کوروس سرهنگ زاده و… اشاره نمود که ثمره سالها همکاری آنها با استاد ملک آهنگهای زیبایی چون تک درخت، مرغ شباهنگ، جدایی تو، حکایت دل و… است که سالها مورد اقبال مردم ایران بوده‌است.

در سالهای پس از انقلاب نیز او تلاش خود را برای اعتلای موسیقی متوقف نکرد و حتی بسیاری از هنرمندان "گلها را به همکاری مجدد فرا خواندند که می‌توان به اساتیدی چون فضل‌الله توکل اشاره نمود که به دعوت ایشان پاسخ مثبت دادند. در اواخر عمر او شروع به ضبط آثار ارکستری خود با سازبندی‌های مختلفی (مانند ویلن – عود، ویلن – سنتور – سه تار، ویلن – قانون، ویلن – عود – سنتور و…) کرد که می‌توان به کاستهای «نغمه رویایی»، "سمیرا، نغمه‌ها و…. اشاره نمود که هر کدامشان سرشار از قطعات زیبایی برای همنوازی می‌باشد. اسدالله ملک در بهمن ۱۳۸۰ درگذشت. وی طی سالها فعالیت در زمینه های مختلف موسیقی به تربیت شاگردان مجرب و کار ازموده ای همت گمارد که امروز نه چون او ولی به رنگ و بوی او مینوازند نوازندگانی همچون بیژن مرتضوی،مهیار فیروز بخت -سعید مودبیان-لقمان ادهمی-شهرام خسروی

منوهین نوازنده معروف ویلن که از بهترین‌های تاریخ موسیقی جهان محسوب می‌شود. در سفرش به ایران به صورت اتفاقی با ساز ملک آشنا و به شدت شیفته مکتب استاد می‌شود که این آشنایی موجب دعوت‌های بین المللی از استاد ملک می‌شود. ملک به همراه گروهی از اساتید در جشنواره‌هایی در ایتالیا و فرانسه و… شرکت می‌کند و رتبه اول را در برخی جشنواره‌ها نصیب خود می‌کند.

وی جدا از نوازندگی ویلن، کمانچه را به زیبایی مینواخت و متاسفانه اثار تصویری زیادی از کمانچه نوازی وی در دست نیست. بر اساس گفته های شاگردش کامران داروغه، طنین صدای کمانچه ملک بود که کامران داروغه را نوازنده کمانچه کرد.

آلبوم‌ها

آفتاب

سمیرا

آبنوس

آتش انگیز

ترکم نکن

غروب کوهستان

گریه لیلی

آناهیتا

باربد

آزاده

نغمه‌ها

هدیه

نغمه رویایی

شهرآشوب

گلنوش

سماع ۱

سماع ۲

ساز و نوا ۱

ساز و نوا ۲

ساز و نوا ۳

کرشمه

غنچه پاییز

مرغ شباهنگ

جان عاشق

بیوکده


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی لی جی هیون

بیوگرافی لی جی هیون

بیوگرافی لی جی هیون

نام اصلی : لی جی هیون/ Lee Ji-hyun / 이지현

نام مسعار : کیوری / Qri
تاریخ تولد : 12 دسامبر 1986
محل تولد : گویانگ
ملیت : کره جنوبی
شغل : بازیگر، خواننده

سبک ها : K-pop J-pop R&B EDM Electro-pop
سال فعالیت رسمی : سال 2009 میلادی
حامیان اصلی : MBK Entertainment
قد: 162 _وزن: 44

بیوکده


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی امین‌الله رشیدی

بیوگرافی امین‌الله رشیدی

بیوگرافی امین الله رشیدی

امین‌الله رشیدی [زادهٔ اردیبهشت ۱۳۰۴ در روستای (اکنون شهر) راوند کاشان] خواننده و آهنگساز ایرانی است. وی مدتی ریاست رادیو تبریز را نیز بر عهده داشته است. آهنگ‌سازی و خوانندگی رشیدی در رادیو تهران از سال ۱۳۲۷ خورشیدی آغاز و تا پایان سال ۱۳۴۴ به طور پیوسته ادامه داشته و در این مدت بیش از ۱۲۰ آهنگ ساخته است.

زادروز : اردیبهشت ۱۳۰۴

روستای راوند کاشان

اهل کشور : ایران

سبک‌ها : موسیقی سنتی ایرانی

کار(ها) : خواننده, شاعر, آهنگساز و نویسنده

مدت کار از : ۱۳۲۷

زندگی

امین‌الله رشیدی در طلوع یکی از روزهای اردیبهشت‌ماه ۱۳۰۴ خورشیدی در روستای راوند کاشان از پدری کشاورز و مادری شاعرزاده (دختر ادیب بیضائی کاشانی) و شاعرمنش متولد شد. در چهارماهگی او را به کاشان آوردند و تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در آن جا به پایان رساند. بلافاصله پس از پایان تحصیل در یکی از دفاتر اسناد رسمی کاشان مشغول به کار شد و در سال ۱۳۲۵ به تهران نقل مکان کرد. وی در سال ۱۳۳۴، بنا به مقتضیات شغلی از کار در رادیو استعفا داد.

رشیدی در سال ۱۳۳۶ خورشیدی،با دختری اهل کاشان ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند دختر و پسر (افسانه و صبا) است. فرزندان او نیز از ذوق موسیقایی بهره‌ای به‌سزا دارند.

زندگی هنری

در ضمن تحصیل، نقاشی قالی ایرانی را نزد استادان آن زمان، محمد دبیر الصنایع و حسن نقش‌پور اراکی فرا گرفت و در زمانی کوتاه تا مرحلهٔ طراحی و ابتکار پیش رفت. همزمان، مقدمات نوازندگی تار را نیز نزد حسن نقش‌پور آموخت.

رشیدی از راه شنیدن صفحات گرامافون و آثار خوانندگان دهه ۱۳۲۰ رادیو ایران با ردیف آواز ایرانی آشنا گردید. در اوائل ورود به تهران اصول نت‌خوانی را نزد موسی معروفی در کلاس‌های شبانه هنرستان موسیقی (تالار وحدت کنونی) و نیز به مدت یکی دو ماه در کلاس موسیقی مسعود معارفی فرا گرفت. وی نخستین خواننده ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نت) است. او همچنین تئوری آواز را نزد دکتر مهدی فروغ در هنرستان موسیقی آموخت. پس از یادگیری نت، نوازندگی تار را رها کرد و از آن پس نت آهنگ‌هایی را که می‌ساخت، بدون استفاده از ساز، به روی کاغذ می‌آورد.

در سال ۱۳۲۸، موسی معروفی واسطه آشنایی رشیدی و علی‌محمد میثاق رهبر یکی از ارکسترهای رادیو ایران، گردید. او از همان سال به عنوان خواننده و آهنگساز فعالیت خود را در رادیو آغاز نمود و نخستین بار ترانه رنج جدایی از ساخته‌های موسی معروفی را در مایه افشاری با ارکستر نامبرده در رادیو اجرا کرد.

وی همزمان در برنامه‌های موسیقی ارتش که شب‌های جمعه ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر از رادیو ایران پخش می‌شد، در ارکستری به سرپرستی علی تجویدی می‌خواند و در چند برنامه رادیویی محمد بهارلو نیز شرکت نمود.

رشیدی در مدت فعالیت در رادیو ایران حدود ۱۰۰ آهنگ ساخت. شعر برخی از ساخته‌هایش سروده خود اوست (مانند ترانه دریا) اما آهنگ‌های وی بیش‌تر برای اشعار تورج نگهبان، بیژن ترقی، مهرداد اوستا، فریدون مشیری، رضا ثابتی، نظام فاطمی، ابوالقاسم حالت، نواب صفا، عبدالله الفت و پرویز وکیلی ساخته شده‌اند.

اغلب ساخته‌های رشیدی توسط ارکسترهای شماره ۱ و ۲ رادیو ایران اجرا شده‌اند که از نوازندگی و همکاری حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، عباس شاپوری، محمد میرنقیبی، انوشیروان روحانی، ولی‌الله البرز، یاوری، حدادی و دیگران برخوردار بودند. این اجراها تحت نظارت و سرپرستی مشیر همایون شهردار و حسین‌علی ملاح ضبط و پخش شده‌اند.

شیوه رشیدی در خوانندگی و آهنگ‌سازی، مرز میان سنت و نوگرایی می‌باشد؛ به قول خودش حد وسط را انتخاب کرده است. او می گوید: "اگر این میانه‌روی و اعتدال در تمام امور دنیا جاری بود چهره جهان و زندگی خیلی زیباتر و مطبوع‌تر از آن چه تا کنون هست می‌بود."

رشیدی در باره موسیقی کلاسیک و ردیف آوازی که سینه به سینه حفظ شده و کامل‌ترین صورت آن به وسیله موسی معروفی نت‌نویسی شده است، نظریاتی دارد و معتقد است که در اجرای آوازها، به شرط حفظ اصالت ایرانی و به خصوص تلفیق آن با شعر پارسی، باید شیوه‌ای نو ایجاد کرد و از تکرار مکررات آن هم به طور گسترده امساک نمود.

همچنین او در کاربرد واژه‌های ارزشمند هنر و هنرمند که دست‌اندرکاران و به تبع ایشان مردم عادی بدون ضابطه و بی‌محابا به هر چیز و هر کس اطلاق می کنند حساسیتی خاص دارد. وی به اعتبار قول بزرگان و هنرشناسان می گوید: "هنر یعنی خلاقیت و هنرمند یعنی خلاق و آفریننده. بنا بر این اگر در یک اثر هنری اعم از شعر و موسیقی و نقاشی و غیره، ابتکار و نوآوری به چشم نخورد، به این معنی که اگر در قطعه‌شعری یک مضمون نو و در آهنگی حتی یک ملودی جدید و زیبا نتوان پیدا کرد، این دیگر هنر نیست و صاحب چنین آثاری مستحق لفظ هنرمند نه؛ و بر همین منوال، برچسب کلمه هنرمند به خواننده یا نوازنده یا صاحب اثر دیگری که فاقد شیوه‌ای نو و ابتکاری و مستقل در کارشان باشند، جایز نیست .باید به این مجریان ماهر و مسلط و چیره‌دست هنر آفرین گفت و با اطلاق کلمه استاد از آنان تقدیر کرد و ارجشان را پاس داشت!"

رشیدی در شاعری و نویسندگی و نقد نیز دستی دارد و مقالاتی از او در مطبوعات به چاپ رسیده که آخرین آن‌ها نقدی است بر کتاب شعر نو، از آغاز تا امروز، تألیف محمد حقوقی از انتشارات مؤسسه فرانکلین که در شماره ۱۰ سال ۵۲ مجله وحید چاپ شده. اکنون نیز سفرنامه‌ای به نام از کاشان تا کاناری از او، آماده نشر است.

نمونه‌ اشعار (نام هنری آشنا)

فسانه وجود

آوخ که شام تیره محنت سحر نداشت

نخل امید و شاخه هستی ثمر نداشت

بر ما همای فر سعادت گذر نکرد

از حال دل به جز من و دل کس خبر نداشت

رفتیم گر ز دست، کسی را خبر نشد

مردیم گر ز درد، به قلبی اثر نداشت

جز اشک چشم و خون دلم در میان نبود

گویی که خوان هستی از این بیش‌تر نداشت

کی می‌نهاد بار مصائب به دوش ما

گردون به ناتوانی ما گر نظر نداشت؟

نازم به سخت‌جانی این جان بی‌شکیب

کز من به جان رسید و ز من دست بر نداشت

این یافت زیب هستی و آن شد سوی عدم

افسانه وجود حدیثی دگر نداشت

از زندگی چو مرگ سیه می‌گریختم

بر چهره گر نشان و صفای هنر نداشت

دیدی که آخر این دل دیرآشنای من

در دامی اوفتاد که راه مفر نداشت؟


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی کوان مینا

بیوگرافی کوان مینا

بیوگرافی کوان مینا

کوان مینا Kwon Mina بازیگر و خواننده زن کره جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۳ میلادی در بوسان کره جنوبی متولد شده است.

نام اصلی: کوان مینا
زمینه فعالیت: سینما
تولد: ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۳
بوسان، کرهٔ جنوبی
ملیت:کره‌ای
پیشه: بازیگر و خواننده
سال‌های فعالیت: ۲۰۱۲-تاکنون

 مینا کوان در گروه موسیقی AOA به خوانندگی مشغول است. در سال ۲۰۱۳ نیز با حضور در برنامه ویژه نوجوانان رسما وارد عرصه بازیگری شد و با سریال آخر هفته ای مزرعه مدرن در کره جنوبی به شهرت و معروفیت رسید.

کوآن مینا (به انگلیسی: Kwon Min-a) (زادهٔ ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۳) معروف به مینا، بازیگر و خواننده اهل کرهٔ جنوبی است .

او یکی از اعضای گروه ای او ای میباشد.

در آبان ۱۳۹۵ اعلام شد او با حامد تهرانی، بازیگر ایرانی، ازدواج کرده‌است. و حامد تهرانی خود این شایعه را تکذیب کرد.

بیوگرافی کوان مینا

بیوگرافی کوان مینا

بیوگرافی کوان مینا

بیوگرافی کوان مینا

بیوگرافی کوان مینا

بیوگرافی کوان مینا


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی سروش جمشیدی

بیوگرافی سروش جمشیدی

بیوگرافی سروش جمشیدی

سروش جمشیدی در بیستم اسفند سال 1358 در تهران متولد شد ولی اصالتا یزدی است.

زمینه فعالیت : بازیگر
تولد : ۲۰ اسفند ۱۳۵۸ تهران
محل زندگی : تهران
ملیت : ایرانی
نام(های) دیگر : قیمت یا آقای پیله
پیشه : بازیگر
سال‌های فعالیت : ۱۳۷۷ – تاکنون
فرزندان : سیاوش
تأثیرپذیرفته(‌ها)  : مهران مدیری

زندگی شخصی سروش جمشیدی

سروش جمشیدی اصالتی یزدی دارد و اصالتاً زرتشتی است.وی در چند مصاحبه گفته‌است که مهران مدیری برای او کار بزرگی کرده‌است و پس از چند سال بیکاری او را به کار در دورهمی و در حاشیه دعوت کرده‌ است. هنرمند سروش جمشیدی با نقش قیمت در برنامه تلویزیونی دورهمی بر افتخارات خود افزود و باعث معروفیت بیشترش در بین مردم شد. او توانست رتبه ۹ دانشگاه آزاد اسلامی را کسب کند و در رشته برق در دانشگاه آزاد اسلامی یزد تحصیل کند. او پس از کسب مدرک فوق دیپلم انصراف داده‌است. در واقع علت چهره شدن نامبرده بازی درخشان با نام پیله در برنامه طنز سیمای یزد بوده‌است.
پدرش از فعالان حرفه در تئاتر بود، مدتی در تهران مدارس نمایش کودک نیز کار کرده است وی، بسیار احساساتی است در زیر داستان زندگی اش را با زبان خودش تعریف میکند :

اولین باری که روی صحنه رفتم، حدوداً 6 ساله بودم آن زمان پدرم در حرفه تئاتر کار می‌ کرد و برای یکی از نمایش‌ هایش، به یک پسر بچه نیاز داشت که از من خواست این نقش را اجرا کنم ؛ اتفاقی که برای من در 6 سالگی رخ داد، باعث شد که به تئاتر علاقه‌ مند شوم و سال‌ های بعد عمرم را با عشق و علاقه به بازیگری سپری کنم ،

من حتی در 8 سالگی، یک نمایشنامه 5 دقیقه‌ا ی نوشتم و آن‌ را با هم‌کلاسی‌ هایم در مدرسه اجرا کردم، اولین فیلمم را در دوره راهنمایی بازی کردم و جلوی دوربین فیلمی به نام فرشته‌ی سلامتی رفتم آن زمان عوامل فیلم به مدرسه ما آمدند و از کسانی که توانایی بازیگری داشتند، تست گرفتند و من را به همراه چند نفر دیگر برای آن فیلم انتخاب کردند ، من کنکور با رتبه 9 وارد دانشگاه آزاد یزد شدم ؛ از خوش شانسی ام در رشته برق که انتخاب اولم بود، پذیرفته شدم، یک ترم را با درس‌ های عمومی طی کردم تا این‌که در ترم 2 متوجه شدم روحیم فنی نیست ؛ در نهایت با پاس کردن 90 واحد و گرفتن فوق دیپلم دانشگاه را رها کردم

در زمان دانشجویی‌ در سال 77، یکی از مجریان و تهیه‌کنندگان تلویزیون یزد کار تئاتر مرا دید و به یک برنامه‌ تلویزیونی دعوتم کرد برنامه او از جمله برنامه‌ های ترکیبی تلویزیون بود که آیتم‌های نمایشی داشت ؛ من کارم را در آذرماه همان سال 1377 در تلویزیون یزد با آن برنامه نمایشی آغاز کردم که می‌شود گفت آن کار اولین فعالیت رسمی و حرفه‌ ای من بود ؛ رادیو هم بودم و حتی نمایش‌ های رادیویی نوشتم و اجرا کردم و در تلویزیون‌ هم علاوه‌ بر بازیگری، دستیار کارگردان هم بودم، خیلی خوب کار می‌ کردم و در یزد چهره بودم ؛ یادم می‌ آید یک کاری به نام ماجراهای آقای پیله انجام دادیم که خیلی دیده شد 9 ماه هر شب آن مجموعه را به روی آنتن می‌ بردیم مردم یزد بعد از آن اتفاقات، هنوز هم من را به اسم آقای پیله می‌ شناسند

بعد از درجا زدن در صدا و سیما یزد تصمیم گرفتم به تهران بروم ریسک بزرگی کردم و دو سال دور از خانواده‌ ام به تهران آمدم و پیش مادر بزرگم زندگی کردم

زمانی که من به تهران آمدم، مادر بزرگم کسالت داشت و من باید علاوه‌ بر کارهای خودم به او هم می‌ رسیدم آن زمان من کار و بار درست حسابی نداشتم و برای آنکه بتوانم امرار معاش کنم نزدیک 3 – 4 سال در مدارس نمایش کودک کار می‌ کردم

بعد از حضور در چند تله فیلم و تئاتر چند سکانسی را در سریال متهم گریخت رضا عطاران ایفای نقش کرد، سپس بعنوان صداپیشه عروسکی بنام میدونه در مجموعه شادونه در سرزمین دونه ها و صداپیشه کلاغ در شادونه در سرزمین پرندگان فعالیت می کرد

بعد از ان هم چندین نقش در سریال ها و فیلم های بازی کرد اما زیاد به چشم نیامد.

او بدون استفاده از هیچ‌گونه لهجه‌ای تنها با نشان دادن و ابراز احساسات از طریق صدایش، دیالوگ‌های ماندگاری را به وجود آورد که عبارتند از:

(کوچولوتم، اومدن – اومدن، گل من، یه فرصت دیگه به من بدین و …)

سروش جمشیدی و مهران مدیری
یک مدتی تدوین هم می‌ کردم و یک‌ سالی هم منشی صحنه بودم

آن زمان منشی صحنه مرد خیلی کم پیدا می‌شد و خیلی از کار من استقبال هم کردند سعی می‌کردم کارم را درست انجام بدهم و به همین خاطر، خیلی پر کار شده بودم

در تله فیلم وحید حسینی دستیار خانم درخشان بودم که چون کار کمدی وروجک‌ ها را از من دیده بود، به من گفت که آقای مدیری می‌خواهد یک کار تلویزیونی به نام در حاشیه بسازد و برای یک‌ سری از نقش‌ های جدید آن به بازیگر جدید احتیاج دارد

او گفت اگر مایل باشی من می‌توانم تو را به دستیار آقای مدیری معرفی کنم، چندان انگیزه‌ ای نداشتم اما صحبت‌ های خانم درخشان باعث شد که این کار را انجام دهم

بعد از تست و قبول شدن در کار آقای مهران مدیری، قرار شد که من در قسمت 3 سریال در حاشیه به عنوان دوست مهران غفوریان که از فلیپین می‌ آمد، به ایفای نقش بپردازم آن قسمت را که من بازی کردم و تمام شد دستیار آقای مدیری گفت که او خواسته‌ با شما برای 90 قسمت قرارداد ببندیم

آن لحظه برایم خیلی خاص بود و من به این باور رسیدم که با یک سریال 90 قسمتی روتین، دیگر آن اتفاقی که مدنظرم بوده، رخ خواهد داد

جمشیدی در برنامه حالا خورشید رضا رشدپور با دیدن تصویر مهران مدیری بغضش ترکید و گفت : مهران مدیری یک مرد به معنای واقعی کلمه است

من تا آخر عمر کاری خود مدیون او هستم

او تنها کسی است که من را باور کرد. خیلی‌ های بازی من را می‌ دیدند و می‌گفتند خیلی خوبی ولی او به من اعتماد کرد و من را باور کرد

ازدواج سروش جمشیدی
بعد از اعتراضات گسترده پزشکان به سریال درحاشیه، نقش وی کوتاه می شود و در نهایت در سری دوم آن دیده شد اما آن اتفاق ویژه در مجموعه دورهمی رخ داد و با نقش قیمت توانست به شهرت برسد ؛ سروش جمشیدی ازدواج کرده و متاهل است و صاحب یک پسر بنام سیاوش است

معتقدم اگر قرار باشد نقش خوبی به من پیشنهاد شود باید در نوبت بمانم و همیشه از خدا می‌ خواهم که حواسش به من باشد که در نوبتم و اگر قرار است اتفاق خوبی برایم رخ دهد، زیاد دیر نشود ! ‌ ،معتقدم اگر قرار باشد اتفاقی در زندگی‌ ما رخ دهد، حتما می‌ افتد اما به شانس اعتقاد چندانی ندارم چون در حرفه‌‌ ام هیچ وقت شانس در خانه‌ ام را نزده و اتفاقی بازیگر نشده‌ ام

بازیگر های مورد علاقه سروش جمشیدی
از قدیمی ها آقای نصیریان که به دور از کار، اخلاق و مرام حرفه ای ایشان برایم تحسین برانگیز است با استاد مشایخی همکاری کرده ام و معتقدم اگر در سینمای ایران به جایگاه بالایی رسیدند، درست کار و رفتار کرده اند

آثار

تعطیلات دوست داشتنی  / کارگردان :سید وحید حسینی
عاروس  / کارگردان :سید محمد حسینی‌خواه
متهم گریخت / کارگردان :رضا عطاران  سال تولید :۱۳۸۴
خروس / کارگردان: سعید آقاخانی

زیر نیم‌کاسه / کارگردان : سید وحید حسینی
عطسه / کارگردان : مهران مدیری ۱۳۹۴
در حاشیه ۲ / کارگردان : مهران مدیری سال تولید : ۱۳۹۴
دورهمی /کارگردان : مهران مدیری سال تولید : ۱۳۹۶–۱۳۹۴
سه شو  /کارگردان : محسن غضنفری سال تولید : ۱۳۹۴
در قصه‌ها زندگی می‌کنند /کارگردان :  داوود بیدل سال تولید: ۱۳۹۵
مرز خوشبختی  /کارگردان : حسین سهیلی زاده سال تولید: ۱۳۹۶
شب عید  / کارگردان : سعید آقاخانی سال تولید۱۳۹۷


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی مگی کیو

بیوگرافی مگی کیو

بیوگرافی مگی کیو

نام اصلی : مارگارت دنیس کویگلی Margaret Denise Quigley
زمینه فعالیت : بازیگر , مدل
تاریخ تولد : ۲۲ مهٔ ۱۹۷۹ ‏(۳۷ سال)
محل تولد : هونولولو، هاوایی، ایالات متحده
سال‌های فعالیت : ۱۹۹۸-تاکنون

زندگینامه

مارگارت دنیس کویگلی (به انگلیسی: Margaret Denise Quigley) (زاده ۲۲ مه ۱۹۷۹) که در حرفه‌اش با نام مگی کیو (به انگلیسی: Maggie Q) شناخته می‌شود، بازیگر و مدل سابق لباس آمریکایی می‌باشد.
او به خاطر بازی در فیلم جان‌سخت ۴ (۲۰۰۷) و سریال نیکیتا (۲۰۱۳–۲۰۱۰) مشهور می‌باشد. مگی کیو در فیلم‌های جان‌سخت ۴(۲۰۰۷)وماموریت غیرممکن ۳(۲۰۰۶)در کنار بروس ویلیس وتام کروز بازی کرده است. او توسط جکی چان درهنگ کنگ کشف شد پس ازان توسط تعلیم‌های استاد سخت گیرش به درجهٔ مناسبی از نظر رزمی و بازیگری رسید.

Filmography
2000 Model from Hell
2001 Manhattan Midnight
Rush Hour 2 2001
2002 Naked Weapon
2003 The Trouble-Makers
2004 Magic Kitchen
2004 Around the World in 80 Days
Rice Rhapsody 2004
2005 Taped
Earthlings 2005
Dragon Squad 2005
House of Harmony 2005
2006 Mission: Impossible III
2007 The Counting House
Live Free or Die Hard 2007
Balls of Fury 2007
2008 Three Kingdoms: Resurrection of the Dragon
Deception 2008
New York, I Love You 2008
2009 The Warrior and the Wolf
2010 Operation: Endgame
The King of Fighters 2010
2011 Priest
2014 Divergent
Unity 2014
2015 The Divergent Series: Insurgent
2016 The Divergent Series: Allegiant
A Conspiracy on Jekyll Island 2016
The Brits Are Coming 2016
2017 Slumber


Television
1998 House of the Dragon
2002 Mission In Trouble
2010 Nikita
2012 Young Justice
2014 Stalker
2016 Designated Survivor
2017 Queen of Canton


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی فریدون فروغی

بیوگرافی فریدون فروغی

بیوگرافی فریدون فروغی

فریدون فروغی (زاده ۹ بهمن ۱۳۲۹ هجری خورشیدی در تهران، درگذشته ۱۳ مهر ۱۳۸۰) آهنگساز، نوازنده (گیتار، پیانو، درامز)، ترانه‌سرا و از خوانندگان مشهور موسیقی پاپ ایرانی بود.

نام اصلی : فریدون فروغی

زادروز : ۹ بهمن ۱۳۲۹

محله سلسبیل، تهران

اهل کشور : ایرانی

درگذشت : ۱۳ مهر ۱۳۸۰(۵۰ سال)

محله تهرانپارس

سبک‌ها : پاپ، بلوز

کار(ها) : خواننده، آهنگساز، ترانه سرا، نوازنده، تنظیم کننده

ساز(ها) : گیتار، پیانو، درامز، تار

وب‌گاه : www.fereidoon-forooghi.ir

سازهای برجسته : گیتار، پیانو، درامز، تار

زندگی‌
فریدون در سال ۱۳۲۹ در محله سلسبیل تهران متولد شد. پدرش فتح‌الله کارمند اداره دخانیات بود و در تنهایی خود به سرودن شعر و نواختن تار می‌پرداخت. خانواده او از ملاکان بزرگ نراق بودند. او تنها پسر خانواده بود و سه خواهر به نام‌های پروانه، عفت و فروغ داشت. در سال ۱۳۳۵ و در شش‌سالگی، تحصیل را آغاز کرد و عاقبت در سال ۱۳۴۷ مدرک دیپلم علوم طبیعی را گرفت و پس از آن دیگر تحصیل را رها کرد. وی موسیقی را بدون داشتن استاد و با توجه به علاقه‌ای که به موسیقی راک و به‌خصوص آثار ری چارلز داشت، با تمرین می‌آموخت.

دههٔ چهل و اجرا در کافه‌ها
درسن ۱۶سالگی، با همراهی گروهی نوازنده موسیقی را به صورت جدی شروع می‌کند و در مکان‌های مختلف به اجرای ترانه‌ها وآهنگ‌های غربی معروف آن روزگار و به خصوص موسیقی بلوز می‌پردازد و تا سن ۱۸سالگی فعالیت خود را به همین صورت ادامه می‌دهد. در این دوران است که پس از یک شکست عشقی مدتی از موسیقی دست می‌کشد، اما پس از این مدت کوتاه کناره‌گیری، در سال ۱۳۴۸ صاحب کاباره کازابای شیراز از فروغی و همراهانش برای اجرا در آن مکان دعوت می‌کند∗ (در زمان سفر فروغی به شیراز و همکاری‌اش با کازابا، اوایل دههٔ پنجاه و هم‌زمان با انتشار موسیقی فیلم تنگنا مشخص شده‌است که به احتمال نزدیک به یقین صحیح نیست). در اواخر این دهه وی اواخر دهه چهل، او به خوانندهٔ بلندآوازهٔ کلوپ‌های شبانه تهران قدیم و ستارهٔ صحنهٔ کافه‌های معروفی چون مارکیز و کاکوله بدل شد.

دههٔ پنجاه و شهرت
درسال ۱۳۵۰، خسرو هریتاش، کارگردان فیلم آدمک در تلاش برای پیدا کردن خواننده‌ای تازه‌نفس بود که فریدون فروغی به او معرفی می‌گردد و با یک‌بار زمزمه کردن ترانه‌ها، خسرو هریتاش متوجه می‌شود که شخصی را که به دنبالش بوده یافته‌است. در نتیجه، دو ترانه به نام‌های «آدمک» و «پروانهٔ من» را با موسیقی تورج شعبان‌خانی و اشعار لعبت والا، برای فیلم هریتاش اجرا می‌کند. پس از اکران فیلم، صفحه‌های ۴۵ دور این دو ترانه، درصفحه‌فروشی‌های معروفی چون آل کوردوبس، پاپ، دیسکو، بتهوون و پارس عرضه می‌گردد. این دو ترانه گل می‌کند و بر سر زبان‌ها می‌افتد و فریدون فروغی به شهرت می‌رسد. گرچه در آن زمان به او خرده می‌گرفتند که صدای فرهاد را تقلید می‌کند، اما همین باعث شد تا دیگر زیر سایه نام خوانندهٔ محبوبش ری چارلز قرار نگیرد.

بعد از گذشت مدتی، فرشید رمزی – کارگردان نمایش تلویزیونی شش و هشت – با فریدون فروغی قرارداد می‌بندد و فروغی در سال ۱۳۵۱ بعد از پنج‌سال مشابه‌خوانی آثار ری چارلز را کنار می‌گذارد. این همکاری باعث تولد آثاری چون «زندون دل» و «غم تنهایی» با اشعاری از آرش سزاوار و آهنگسازی ویلیام خنو می‌گردد که اولی، فروغی را تبدیل به هنرمندی صاحب سبک می‌کند. فتنهٔ چکمه پوش ساختهٔ همایون بهادران دومین فیلم سینمایی بود که فروغی در سال ۱۳۵۱ برای تیتراژ آن ترانه‌ای را به همین نام اجرا کرد. در همین سال توسط یکی از دوستانش با گلی فتوره‌چی آشنا می‌شود و با او ازدواج می‌کند.

سال بعد تنگنا ساختهٔ امیر نادری با ملودی‌های شورانگیز و تکان‌دهندهٔ منفردزاده، صدای فروغی را بر تیتراژ داشت. در همان سال – ۱۳۵۲ – چندین ترانه را اجرا می‌کند که شاخص‌ترین آنها «نماز» (یا «نیاز» به روایت ساواک) است، با شعری از شهیار قنبری و موسیقی منفردزاده؛ ترانه‌ای که منجر به بازخواست هر سه نفر از طرف ساواک می‌گردد. او ترانهٔ «هوای تازه» را در همین سال در برنامهٔ تلویزیونی رنگارنگ اجرا می‌کند و همچنین در همین سال است که به درخواست فرزان دلجو ترانه‌ای را برای فیلم یاران (با بازی و کارگردانی دلجو) اجرا می‌کند.

در سال ۱۳۵۳، فروغی به علت عدم تفاهم با همسرش از وی جدا می‌شود. در همین سال ترانهٔ «همیشه غایب» را با شعری از شهیار قنبری، موسیقی ویلیام خنو و تنظیم واروژان اجرا می‌کند (این ترانه، پیش‌تر با شعری از ویلیام خنو و با نام «ماهی خسته» اجرا شده بود). او که رفته‌رفته به هنرمند باتجربه‌ای تبدیل می‌شد، اقدام به جمع‌آوری آثار خود می‌نماید و اولین آلبوم خود را با نام زندون دل به بازار عرضه می‌کند. دومین آلبومش را با نام یاران در سال ۱۳۵۴ به بازار عرضه می‌کند و در همین سال به علت اجرای ترانهٔ «سال قحطی» از طرف حکومت شاهنشاهی به مدت دو سال از فعالیت منع می‌شود. درسال ۱۳۵۶، پس از اعلام فضای باز سیاسی توسط حکومت، فروغی بعد از دو سال ممنوعیت کاری سومین آلبوم خود را با نام سال قحطی به بازار عرضه می‌کند. در بهمن ماه همین سال، پدرش در اثر بیماری ذات‌الریه از دنیا می‌رود.

انقلاب و «یار دبستانی»
درسال ۱۳۵۷، با وخیم شدن اوضاع سیاسی ایران، فروغی اعتراض خود را به اوضاع کشور با انتشار آلبوم بت‌شکن اعلام می‌دارد و در همین سال ترانه‌ای به نام «روسپی» را اجرا می‌کند که هرگز مجوز پخش نمی‌گیرد. درسال ۱۳۵۸، بعد از انقلاب، فروغی در ایران می‌ماند و کنسرت اجرا می‌کند که ترانه‌های این کنسرت را در آلبوم فریدون فروغی در آغازی نو جای می‌دهد و دلیل نام‌گذاری آلبوم به این نام، وجود ترانه‌های ریتمیکی مانند «حقه» («مشتی ماشاالله») و «شیاد» است که در کارنامهٔ فروغی مانند آنها وجود نداشت.

بعداز انتشار این کاست، درسال ۱۳۵۹، فروغی ترانهٔ یار دبستانی را برای فیلم از فریاد تا ترور به کارگردانی منصور تهرانی اجرا می‌کند که در تیتراژ فیلم استفاده می‌شود. در حالی که هنوز هیچ منع رسمی‌یی برای فعالیت فروغی اعلام نشده بود، به تهرانی خبر می‌دهند که باید صدای فروغی را از تیتراژ فیلمش حذف کند. در نتیجه جمشید جم خواندن این ترانه را به عهده می‌گیرد. در همین زمان است که زمزمه‌هایی در مورد ممنوعیت فعالیت فروغی شنیده می‌شود. او در همین سال ترانهٔ «کوچهٔ شهر دلم» را می‌خواند.

دههٔ شصت و هفتاد خورشیدی
فروغی در سال ۱۳۶۰ چند ترانهٔ خودرا همراه با چند ترانه از کوروش یغمایی در آلبومی با عنوان سُلٰ جای می‌دهد و طی سال‌های ۶۰ و ۶۱ آهنگ چهارقسمتی «چرا نه؟» را می‌سازد و اجرا می‌کند. در همین سالهاست که فعالیت نمودن او ممنوع می‌شود. در سال ۱۳۶۵ سفر به دوبی، فروغی را تا پای پیوستن به هنرمندان دور از وطن پیش برد، اما پیشنهادهای تهیه‌کنندگان آن سوی آب او را به رفتن راضی نکرد. در اسفند سال ۱۳۷۲ با سوسن معادلیان آشنا می‌شود و در خرداد ۱۳۷۳ با هم ازدواج می‌کنند. ازدواج، موجب تحولی مثبت در او می‌شود و دوباره فعالیتش را از سر می‌گیرد؛ شعر می‌گوید، آهنگ می‌سازد و شروع به تدریس می‌نماید.

در اسفندماه سال ۱۳۷۷ موفق به برگزاری کنسرتی در تالار حافظ دانشگاه کیش می‌شود. پس از ۴ روز برگزاری کنسرت در کیش، به تهران می‌آید. علی‌رغم درخواست‌هایی که از شهرستان‌های دیگر برای برگزاری کنسرت ارسال می‌شود، با برگزاری آن در شهرستان‌های دیگر موافقت نمی‌شود و فروغی درتابستان ۷۸ و پائیز ۷۹ دوباره به کیش باز می‌گردد و به اجرای برنامه در هتل آنای کیش می‌پردازد. در فروردین سال ۱۳۷۹ به پیشنهاد حمیدرضا آشتیانی پور (کارگردان) و به امید اخذ مجوز، «می‌تراود مهتاب» را با شعری از نیما یوشیج برای فیلم دختری بنام تندر می‌خواند اما شرایط تغییری نمی‌کند. گرچه ترانهٔ فروغی در انتهای فیلم در جشنوارهٔ فجر پخش می‌شود. پیش از این هم کیومرث پوراحمد نمی‌تواند مجوز حضور او را به‌عنوان بازیگر برای پروژه فیلم گل یخ (که داستان آن در باره زندگی یک خوانندهٔ محکوم به سکوت بود) بگیرد.

درگذشت
وی در روز جمعه، سیزدهم مهر ماه ۱۳۸۰ در منزلش در تهران پارس درگذشت. او را در روستای قرقرک اشتهارد کرج در کنار برکه‌ای کوچک، در سایهٔ کوهی بزرگ و در آرامشی که سالها انتظارش را می‌کشید به خاک سپردند. شهیار قنبری (خواننده، ترانه ساز، آهنگساز و دوست قدیمی فریدون فروغی) در مورد مرگ او می‌گوید:

فریدون فروغی برای دومین بار می‌میرد. نخستین بار وقتی مرد که نتوانست بخواند و دومین بار وقتی مرد که می‌خواست بخواند. فریدون را فراموشی و خاموشی کشت.

آثار
۱۳۵۰- ترانه «آدمک» و «پروانۀ ی من» برای فیلم آدمک

۱۳۵۰- ترانه «ماهی خسته» (با صدای فروغی، نلی و کیوان)

۱۳۵۱- ترانه «فتنه چکمه‌پوش» برای تیتراژ فیلم فتنه چکمه پوش

۱۳۵۲- ترانه «تنگنا» برای تیتراژ فیلم تنگنا

۱۳۵۲- خواننده موسیقی فیلم زن باکره

۱۳۵۲- خواننده موسیقی فیلم کیفر

۱۳۵۲- اجرای چندین ترانه؛ شاخص‌ترین آنها ترانه «نماز» (یا «نیاز» به روایت ساواک)

۱۳۵۲- اجرای ترانه «هوای تازه» برای برنامه تلویزیونی رنگارنگ

۱۳۵۲- ترانه‌ای برای فیلم یاران می‌خواند

۱۳۵۳- اجرای ترانه «همیشه غایب»

۱۳۵۳- آلبوم زندون دل

۱۳۵۴- آلبوم یاران

۱۳۵۶- آلبوم سال قطحی

۱۳۵۷- آلبوم بت شکن

۱۳۵۷- ترانه «روسپی» (مجوز پخش داده نشد)

۱۳۵۸- آلبوم فروغی در آغاز عصری نو (ترانه‌های کنسرت ۱۳۵۸ فروغی در ایران) – این آلبوم به دو تا چشم سیاه نیز معروف است.

۱۳۵۸- ترانه «طاهره» (شعر از طاهره قره‌العین)

۱۳۵۹- ترانه یار دبستانی برای تیتراژ فیلم از فریاد تا ترور (این ترانه از تیتراژ فیلم حذف شد و به آن مجوز پخش داده نشد)

۱۳۵۹- ترانه «کوچه شهر دلم»

۱۳۶۰- آلبوم سُل (همکاری کوروش یغمایی و فریدون فروغی)

۱۳۶۰ و ۱۳۶۱- آهنگ چهارقسمتی «چرا نه؟»

۱۳۷۷- چهار روز برگزاری کنسرت در تالار حافظ دانشگاه کیش (اسفند ۱۳۷۷)

۱۳۷۸- اجرای کنسرت در هتل آنای کیش (تابستان ۱۳۷۸)

۱۳۷۹- ترانه «می‌تراود مهتاب» برای فیلم دختری بنام تندر (فروردین ۱۳۷۹)

۱۳۷۹- اجرای کنسرت در هتل آنای کیش (پاییز ۱۳۷۹)

آهنگ های گم شده
در سال ۱۳۸۸ – هشت سال پس از مرگ فروغی – ترانه‌های «طناب غم»، «غم روی غم» (هر دو از ساخته‌های مرحوم قراملکی) و «ماهی خسته» (اجرای سال ۱۳۵۰، با صدای فروغی، نلی و کیوان) و بازخوانی دو ترانهٔ “My Love is in the Hot Town” و “I Live With Your Dream” بر روی فضای مجازی منتشر شدند. «آرش قاسمی» وکیل خانواده فروغی اصرار داشت این آهنگ‌ها در داخل ایران و در کنار سایر آثار فریدون عرضه شوند:

فریدون هیچوقت وطنش را ترک نکرد و همیشه می‌گفت کارهای من برای مردم این خاک است. ما هم نمی‌خواهیم خلاف میل او عمل کنیم و آنقدر صبر می‌کنیم تا مجوز انتشار این آهنگ‌ها صادر شود.

این چند آهنگ قبل از منتشر شدن در فضای مجازی تنها در اختیار وکیل، خانواده و فرزند مرحوم قراملکی بود.

شایعهٔ ترانهٔ «تنهاترین»
ترانه‌ای با نام تنهاترین از یکی خوانندگان پاپ داخلی به نام رضا روح‌پور و به اشتباه با نام اثری از آثار مرحوم فروغی روی صفحات گوناگونی در گسترهٔ جهانی وب منتشر شد. ترانه با این بیت شروع می‌شود: «انگار دستام، سرد سردن / انگار چشمام، شب تارن» وب سایت رسمی فریدون فروغی با اعلام این که ترانه مذکور هرگز توسط فروغی خوانده نشده و ترانه‌ای جدید است، به شایعات پایان داد.

در وصف فروغی
فرهاد مهراد دربارهٔ فروغی گفت∗:

فریدون، ویکتور خارای ایران بود.

فیلم مستندی به نام «قریهٔ من» دربارهٔ زندگی و مرگ فروغی به کارگردانی مهران زینت توسط موسسهٔ بتهوون منتشر شده‌است.

شادمهر عقیلی در ستایش او ترانه «قفس» را اجرا کرد. همچنین شادمهر در آلبوم نغمه‌های شرقی چندین آهنگ از فریدون را به صورت بی‌کلام اجرا کرد.

بهرام پاییز، خواننده‌ای است که ترانه‌های فروغی را بازخوانی کرده و در آلبومی به نام «غم تنهایی» با تنظیم امیر جاودان و به یاد فریدون فروغی منتشر کرده‌است.

محسن نامجو ترانه‌‌ی «طاهره» را با نام «روبرو» در آلبوم از پوست نارنگی مدد بازاجرا و به فریدون فروغی تقدیم کرده است.

عکس فریدون فروغی


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی لی هانوی

بیوگرافی لی هانوی

بیوگرافی لی هانوی

نام اصلی : لی هانوی / Lee Ha-nui / 이하늬
دیگر نام ها : هانی لی
عنوان : خانم برنده کره
تاریخ تولد : ۲ مارس ۱۹۸۳
محل تولد : سئول
ملیت : کره جنوبی
پیشه : بازیگر و مدل
سال فعالیت رسمی : 2006 تاکنون
قد : 173 - وزن : 51
دانشگاه : دانشگاه ملی سئول
کمپانی : Saram Entertainment

زندگینامه

لی هانوی (به کره‌ای: 이하늬) بازیگر اهل کره جنوبی می‌باشد. او در سریال‌های پاستا و کوسه و کشاورز مدرن بازی کرده است.

سریال ها
2009 Partner
2010 Pasta
2011 Indomitable Daughters-in-Law
2012 Immortal Classic
2013 Shark
2014 Modern Farmer
2015 Shine or Go Crazy


فیلم
2011 Hit
2012 Deranged
I Am a King 2012
2013 Behind the Camera
2014 Tazza: The Hidden Card
2015 Robot


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی فرامرز پایور

بیوگرافی فرامرز پایور

بیوگرافی فرامرز پایور

فرامرز پایور (۲۱ بهمن ۱۳۱۱ – ۱۸ آذر ۱۳۸۸) استاد برجستهٔ موسیقی ایرانی، آهنگساز، مدرس و نوازنده سرشناس سنتور بود. وی یکی از تأثیرگذارترین چهره های موسیقی ایرانی و بزرگ ترین پایه گذار گروه نوازی در موسیقی سنتی ایرانی بوده است.

زادروز : ۲۱ بهمن ۱۳۱۱ – تهران، ایران

اهل کشور : ایرانی

درگذشت : ۱۸ آذر ۱۳۸۸ – تهران، ایران

سبک ها : موسیقی سنتی ایرانی

کار(ها) : موسیقی دان، نوازنده، آهنگساز، مدرس موسیقی، سرپرست گروه

ساز(ها) : سنتور

مدت کار : ۱۳۷۸-۱۳۳۳

آغاز کار هنری
فرامرز پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش علی پایور، هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیره‌دست دوره قاجار بود که با نواختن ویولن، سنتور و سه‌تار آشنایی داشت. پایور، تحصیلات ابتدایی و متوسطه او در دبستان عسجدی و دبیرستان دارالفنون تهران به پایان رساند. او در سال ۱۳۳۱ وارد خدمت نظام شد و یک سال بعد به استخدام وزارت دارایی درآمد.

وی در سن ۱۷ سالگی، آموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد در مدت شش سال ردیف موسیقی را فراگرفت. هنگامی که فرامرز پایور برای فراگیری سنتور به کلاس درس استاد ابوالحسن صبا در خیابان ظهیرالاسلام رفت، سه سال از درگذشت آخرین بازماندهٔ سنتورنوازان افسانه‌ای از نسل پیشین، استاد حبیب سماعی، می‌گذشت. استاد ابوالحسن صبا که خود در دوره نوجوانی، سنتورنوازی را نزد علی اکبرخان شاهی و با تکنیکی گوناگون با روش خاندان سماعی فراگرفته بود، پس از مدتی نشست و برخاست با حبیب سماعی، روش سنتورنوازی او را برتر از استاد پیشین خود یافت. بنابراین با کوشش فراوان پاره‌ای از بداهه‌نوازی‌های وی را نت‌نویسی کرد. سپس استاد صبا کوشش کرد تا با آموزش روش درست سنتورنوازی به شماری از شاگردانش، از ورافتادن روش سنتورنوازی نزدیک به آیین‌های هنری و زیباشناسی موسیقی دستگاهی ایران جلوگیری کند. در همین دوران، فرامرز پایور، یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا شد و تا سال ۱۳۳۶ که استاد صبا درگذشت، از آموزش‌های وی بهره برد.

پس از درگذشت ابوالحسن صبا، پایور نزد استادانی چون عبداله دوامی، موسی معروفی و نورعلی‌خان برومند به فراگیری ردیف درویش‌خان و ردیف میرزا عبدالله پرداخت.

فعالیت حرفه ای
فرامرز پایور از سال ۱۳۳۳، کار خود را در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان و از سال ۱۳۳۷ آموزش سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد. او اولین سنتورنوازی بود که روی سنتور، نواسازی می‌کرد و تنها در پی بداهه‌نوازی نبود. به بیان دیگر، نخستین آهنگ‌سازی بود که ساز تخصصی او، سنتور بود.

او سپس هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل ملیک اصلانیان آموخت. در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات کلاسیک خود، از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. از دانشگاه کمبریج در زبان و ادبیات انگلیسی دانشنامه گرفت و در تمام این سال‌ها تلاش فراوانی در جهت معرفی موسیقی ایرانی و سنتور به محافل دانشگاهی انگلستان انجام داد که برنامه‌های دلپذیری از آن سال‌ها در آرشیو رادیو بی‌بی‌سی وجود دارد. در این سال‌ها، برای شناساندن موسیقی اصیل ایرانی، از طرف دانشگاه لندن و دانشگاه کمبریج از او خواسته شد تا کنفرانس‌هایی در این زمینه همراه با ساز خود ترتیب دهد. همه این کنفرانس‌ها با موفقیت انجام شد و از سوی این دانشگاه‌ها به دریافت جوایزی نائل گردید.

بازگشت پایور از انگلستان، همزمان با آغاز برگزاری جشن‌های هنر شیراز بود. او همه ساله با گروه اساتید و گروه نوازندگان فرهنگ و هنر، نمونه‌های ارزنده‌ای از آثار بزرگان موسیقی ملی و نیز آثار خود را در این جشن‌ها اجرا می‌نمود. پایور در سال ۱۳۴۷ از وزارت دارایی به وزارت آموزش وپروش (سازمان مبارزه با بی‌سوادی) منتقل و در سال ۱۳۵۵ بازنشسته شد.

همچنین محمدرضا شجریان، استاد کنونی آواز ایران، در سال ۱۳۵۰ با استاد پایور آشنا شد و یادگیری سنتور و ردیف‌های آوازی را با ایشان دنبال کرد.

چکیده کارهای فرامرز پایور در زمینه موسیقی به شرح زیر است:

بیش از هزار و پانصد ساعت اجرای گروهی و فردی روی صحنه‌های داخل و خارج از کشور

آهنگ‌سازی و تنظیم قطعات فراوان موسیقی

تربیت صدها شاگرد از چهار نسل متوالی

نت‌نویسی قطعات فراوانی از پیشینیان

حضور در هنرستان و هنرکده موسیقی ملی، اداره هنرهای زیبا و واحد موسیقی رادیو تلویزیون ملی ایران

نگارش کتب آموزشی سنتور (دومین کتاب «دستور سنتور» را در ۱۳۴۰ بعد از زنده یاد حسین صبا نوشت که تاکنون پرفروش‌ترین کتاب آموزش موسیقی در ایران بوده‌است.)

نظارت بر کار گروه‌های دیگر و تصحیح آنها

کار با خوانندگان بسیاری از جمله عبدالوهاب شهیدی، محمدرضا شجریان، محمود خوانساری، احمد ابراهیمی، خاطره پروانه، سیما بینا، مرضیه، نادر گلچین، سروش ایزدی، شهرام ناظری، حمیدرضا نوربخش و علی رستمیان و بسیاری خوانندگان دیگر

کوشش‌های فرامرز پایور، پلی بود بین میراث صبا و محجوبی و جریانی که جوانان موسیقی‌دان و تحصیل‌کرده در دانشکده هنرهای زیبا از اوایل دهه ۱۳۵۰ به راه انداختند و الگوی موسیقی ایرانی امروزی شدند. در فاصله زمانی بین این دو، یعنی حدود پانزده سال، هیچ کس جز فرامرز پایور، کار جدی و پی‌گیر در زمینهٔ موسیقی اصیل انجام نمی‌داد.

وی در اجراهای گروهی خود با شماری از نخبگان موسیقی ایرانی مانند جلیل شهناز و هوشنگ ظریف (تار)، رحمت‌الله بدیعی و علی اصغر بهاری (کمانچه)، حسن ناهید و محمد موسوی (نی)، حسین تهرانی و محمد اسماعیلی (تنبک) همکاری کرده‌است. در دههٔ ۱۳۶۰ به همراهی جلیل شهناز، علی اصغر بهاری، محمد اسماعیلی و محمد موسوی، برای بار دیگر «گروه اساتید» را سازمان داد و سرپرستی، آهنگ‌سازی و نوازندگی سنتور را در آن به دوش گرفت. این گروه، آثار ماندگاری با محمدرضا شجریان و شهرام ناظری اجرا کردند.

آلبوم ها
آلبوم آموزشی دستور سنتور (استاد فرامرز پایور)

سی قطعه چهارمضراب (استاد فرامرز پایور)

شهرناز (فرامرز پایور، حسین تهرانی)

پرنیان (فرامرز پایور)

ضرباهنگ (فرامرز پایور، حسین تهرانی)

شهرآشوب (فرامرز پایور، حسین تهرانی)

دلنواز (فرامرز پایور، حسین تهرانی)

کرشمه (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)

پریزاد (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)

دلکش (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)

دستگاه ماهور و سه‌گاه (فرامرز پایور، هوشنگ ظریف و محمد اسماعیلی)

نغمه‌هایی در دستگاه شور و ماهور (ارکستر پایور)

شور، چهارگاه، به یاد حبیب سماعی (فرامرز پایور)

دستگاه همایون (فرامرز پایور، محمد اسماعیلی)

رهاورد (فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی)

چهارباغ (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور، خواننده: علی رستمیان)

ضرب اصول (فرامرز پایور، حسین تهرانی)

حاصل عمر (پایور، بهاری، تهرانی)

حکایت دل (گروه پایور، خواننده: علی رستمیان)

پراکنده (فرامرز پایور، محمد اسماعیلی) این آلبوم همچنین با نام «در زیر باران» و در خارج از ایران نیز به اسم «یادگاری» منتشر شده‌است

ارغوان (گروه پایور، خواننده:علی رستمیان)

شب مهتاب (مجموعه تصانیفی که علی رستمیان با گروه پایور خوانده‌است)

نوای دل

بداهه‌نوازی نوا، راست پنجگاه (فرامرز پایور)

رِنگ شهر آشوب (فرامرز پایور)

گروه نوازی

گفتگو (مجموعه دو نوازی برای سنتور و سازهای مختلف)

پرده عشاق (گروه پایور، خواننده: حمیدرضا نوربخش)

سروش بهار (ساخته استاد فرامرز پایور، خواننده: بهرام باجلان)

مویه (گروه دلنوازی با همکاری فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد موسوی)

دل شیدا (ارکستر پایور، آواز اصفهان، خواننده: شهرام ناظری)

کنسرت اساتید موسیقی ایران (گروه اساتید، آواز ابوعطا، خواننده: شهرام ناظری)

لیلی و مجنون (گروه پایور، دستگاه شور، خواننده: شهرام ناظری)

خلوت گزیده (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور، خواننده: محمدرضا شجریان)

کرشمه نرگس (فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی، خواننده: سیامک شجریان)

راز دل (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)

انتظار دل (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)

انتشار مجموعه‌ای از آثار پایور به پاس نیم قرن فعالیت هنری وی از سوی موسسهٔ ماهور

هفت پیکر

آواز محمود کریمی (سنتور: فرامرز پایور، سه تار: داریوش صفوت)

تنها یک خاطره (فرامرز پایور، محمدرضا لطفی)

عیاران (اجرای آثاری از احمد پژمان توسط گروه سازهای ملی)

قطعاتی از استادان قدیم ایران (گروه سازهای ملی، تنظیم و سرپرست گروه: استاد فرامرز پایور)

تعدادی از برنامه‌های گلها با همکاری استاد فرامرز پایور: شماره ۱۰۳، ۱۰۷، ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۳۳، ۱۳۷، ۱۵۰، ۱۵۶، ۱۵۸، ۱۶۲، ۱۸۱، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۵، ۱۰۲

و آثار بسیار دیگر

تألیف ها
دستور سنتور، دی ۱۳۴۰

سی قطعه چهارمضراب برای سنتور، اردیبهشت ۱۳۵۱

هشت آهنگ برای سنتور، فروردین ۱۳۵۷

پرنیان (دونوازی برای تار و سنتور)، مهر ۱۳۵۸

گفتگو (دو نوازی برای ویلن و سنتور)، بهمن ۱۳۵۸

ردیف (چپ‌کوک) برای سنتور، مهر ۱۳۵۹

مجموعه پیش درآمد و رنگ (برای سنتور)، مهر ۱۳۵۹

مجموعه پیش درآمد و رنگ (برای ویلن)، مهر ۱۳۶۱

قطعات موسیقی مجلسی، مهر ۱۳۶۱

فانوس، مهر ۱۳۶۱

تئوری موسیقی، اردیبهشت ۱۳۶۲

رِنگ شهرآشوب، خرداد ۱۳۶۳

دوره ابتدایی، شهریور ۱۳۶۷

رهگذر (دونوازی برای سنتور و فلوت)، شهریور ۱۳۶۸

آموزش ابتدایی تار، شهریور ۱۳۷۳

ردیف آوازی و تصانیف قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی، شهریور ۱۳۷۵

ویرایش مجدد دوره‌های سنتور ردیف استاد ابوالحسن صبا (بازنویسی توسط پژمان آذرمینا)، فروردین ۱۳۷۸

فالگوش (هفت قطعه برای سنتور)، ۱۳۷۹

چهل قطعه برای سنتور(پیش درآمد، رنگ، چهارمضراب از استادان قدیم ایران) گردآوری و تنظیم فرامرز پایور و تدوین شده توسط مینا افتاده، ۱۳۸۳

ردیف استاد ابوالحسن صبا برای سنتور چپ کوک، به کوشش فرامرز پایور،(انتقال به چپ کوک و ویرایش توسط مینا افتاده)، ۱۳۹۰، (نسخه اولیه این کتاب در اردیبهشت ۱۳۵۹ توسط خانم افتاده و زیر نظر استاد پایور آماده شده‌است)

سکته مغزی و خانه نشینی

فرامرز پایور، در سال ۱۳۷۸ دچار عارضهٔ سکتهٔ مغزی شد و از آن زمان تا زمان مرگ نتوانست فعالیت هنری خود را ادامه دهد. با این وجود، در این سال‌ها، برخی آثار قدیمی وی با تنظیم مهرداد دلنوازی و خوانندگی سالار عقیلی و با تأیید او تهیه و اجرا شدند.

درگذشت

فرامرز پایور ۱۸ آذر ۱۳۸۸ در بیمارستان شهید باهنر اقدسیه تهران به علت ایست قلبی و مشکل تنفسی درگذشت.

عکس جوانی فرامرز پایور


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی ای ایکس آی دی

بیوگرافی ای ایکس آی دی

بیوگرافی ای ایکس آی دی

نام گروه : ای ایکس آی دی/ EXID /이엑스아이디
ملیت : کره جنوبی South Korea
سبک ها : K-pop .Trip hop .electr opop. R&B
سال های فعالیت : 2012 تاکنون
کمپانی اسپانسر : AB Entertainment .Tokuma Japan
اعضای گروه : Solji -LE -Hani -Hyelin -Jeonghwa

نام اصلی : سولجی / 허솔지 / Heo Sol-ji
تاریخ تولد : 12 ژانویه 1989
محل تولد : گوانگ جو
ملیت کره جنوبی
حرفه : خواننده Musical career
سبک : K-pop
سالهای فعالیت : 2006 تاکنون
..................................

نام اصلی : Park Jeong-hwa /جونگ هوا/ 박정화
تاریخ تولد : 8 می 1995
حرفه : خواننده .بازیگر
سبک : K-pop
سالهای فعالیت : 2004 تاکنون
..................................


نام اصلی: Ahn Hee Yeon
اسم روی استیج: Hani
موقعیت در گروه: وکالیست رهبر
تاریخ تولد: 1 می 1992
محل تولد: Seoul, South Korea
قد: ۱۶۸ cm
وزن: ۵۰ kg
............................

نام اصلی: Ahn Hyo Jin
اسم روی استیج: LE
موقعیت در گروه : رپر اصلی,رقصنده ی رهبر
تاریخ تولد: 10 دسامیر 1991
محل تولد: Cheonan, Chungcheong, South Korea
قد: ۱۶۸ cm
وزن: ۵۰ kg
............................

نام استیج : هی لین/Hyelin / 서혜린
نام اصلی : Seo Hye-lin
محل تولد : گوانگ جو
حرفه : خواننده
سبک : K-pop
سال های فعالیت : 2012 تاکنون


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By 123blog.ir:.