مجله اینترنتی چفچفک

مجله اینترنتی چفچفک

مجله اینترنتی چفچفک

مدهای تاریخ گذشته ای که باید با آن ها خداحافظی کنیم

خیلی از لباس ها مثل لباس های بافت گشاد، شلوار دمپا و یا لباس های طرح درشت که امروز مد هستن مربوط به مد سال های گذشته بودن. متخصص های مد معتقدن که مردم بیشتر از ۲ سال به یه مد توجه نشون نمیدن و بعد ازون کم کم از دنیای مد حذف میشه. اما بعد از گذر زمان دوباره مدها برمیگردن و محبوبیتشون رو پیش مدگراها به دست میارن. در ادامه مطلب با مدهایی که دیگه قدیمی شدن و باید با آن ها خداحافظی کنید آشنا بشید.با مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید.

تعداد زیاد انگشترها


تعداد انگشترهایی که یه خانم دستش میکنه علاوه بر حلقه نباید بیشتر از ۳ تا باشه. در واقع حداقل انگشتر ها باید ۲ تا باشه. فراموش نکنید که انگشترهای الماس، زمرد و یاقوت رو بعد از ساعت ۵ عصر دست کنید.

نداشتن اکسسوری


اکسسوری ها مثل (کلاه، دستکش، کمربند، کیف) استایل رو تکمیل میکنن. اکسسوری ها می تونن هم رنگ لباس ها باشن یا تضاد رنگ داشته باشن. این قانون طلایی رو فراموش نکنید: اکسسوری ها باید مناسب تیپ بدنی تون باشن. اگه قد بلند هستید اکسسوری های بزرگ اما اگر ریزه هستید اکسسوری های کوچک استفاده کنید.

شلوار جین داخل بوت پاشنه بلند


شلوار زیر بوت پاشنه بلند شما رو یه خانم تقریبا بی سلیقه نشون میده. پس پیشنهاد میکنم بوت بدون پاشنه با شلوار اسکینی بپوشید یا شلوارو تا بالای ساق بوت تا کنید.

عینک آفتابی نگین دار


عینک های آفتابی نگین دیگه دوره شون تموم شده و خیلی برای استایلتون جالب نیست. فراموش نکنید که هنگام خرید عینک آفتابی فرم صورت تون رو هم در نظر بگیرید. صوت مربع عینک پروانه ای، صورت بیضی عینک خلبانی و صورت گرد هم هر عینکی میتونه استفاده کنه.

ناخن های بلند و تیز


ناخن های بلند و تیز از مدهایی هستن که دیگه دوره شون گذشته. امروزه ناخن های صاف و گرد مد هستن. رنگ های سفید، سیاه و قرمز برای ناخن ها از رنگ های همیشه مد هستن.

بدونیم : سایت سرگرمی چفچفک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵:۲۷ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

حقایق جالب و عجیب درباره زندگی مردم مصر باستان

اگر تصور می کنید مردم مصر باستان تفاوت زیادی با ما داشتند، تا حدودی در اشتباهید. آن ها هم دنباله روی مد بودند، عطر می زدند، حیوان خانگی داشتند، مهمانی های بزرگی برگزار می کردند.

در اینجا به حقایقی درباره ی مردم مصر باستان می پردازیم که احتمالا هرگز در مورد آن ها نشنیده اید. پس با مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید.

۱- اعضای خانواده جداگانه صبحانه می خوردند

در آن زمان رایج نبود که اعضای خانواده، به ویژه خانواده های اشراف، صبحانه را در کنار یکدیگر بخورند. بزرگ خانواده صبحانه را به تنهایی می خورد. خدمتکاران صبحانه ی او را بعد از حمام صبحگاهی اش می آوردند. اما زنان صبحانه را در حین آرایش صبحگاهی خود یا درست بعد از آن می خوردند. اعضای خانواده عصرها یا شب ها دور یک میز جمع می شدند. شراب نقش مهمی در وعده های غذایی مردم مصر باستان داشت.

۲- در ضیافت ها یک مومیایی چوبی برای مهمانان به نمایش در می آمد

تصویر بالا نقاشی ای اثر ادوین لانگسدن لانگ است و «ضیافت مصری» نام دارد. در این نقاشی خدمتکاران یک مومیایی را در برابر مهمانان یک ضیافت بزرگ به دنبال خود می کشند. مومیایی واقعی به نظر می رسد. اما ماجرای آن چیست؟

هرودوت، تاریخ نگار مشهور یونانی اظهار می کند که در آن زمان تندیس چوبی ای که نماد مردگان بود برای مهمانان به نمایش در می آمد تا کوتاه بودن زندگی را به آن ها یادآوری کند. این کار با ادای این جملات انجام می شد: «به او (مومیایی چوبی) نگاه کنید، بیاشامید و از زندگی خود لذت ببرید چون شما هم بعد از مرگ اینگونه خواهید شد!»

۳- نگرش خاصی در مورد کفش هایشان داشتند

مردم مصر باستان اغلب پابرهنه بودند. حتی فرعون ها هم اینگونه بودند. آن ها خدمتکاران مخصوصی داشتند که وظیفه ی آن ها حمل صندل های فرمانروایان بود. گاهی کف صندل های اشراف با تصویر چهره یا نام دشمنان آن ها تزئین می شد تا آن ها را به صورت نمادین پایمال کنند.

به علاوه، مردم مصر باستان اعتقاد داشتند مردگان بعد از مرگ به صندل هایشان نیاز پیدا می کنند، به همین دلیل در مقبره هایشان همیشه صندل های افراد را جایی در نزدیکی اجسادشان قرار می دادند. صندل های فرعون ها اغلب از طلا ساخته می شد. با این حال، حتما در واقعیت راه رفتن با این صندل های طلا سخت بوده است.

۴- علاقه ی زیادی به حیوانات خانگی داشتند

مردم مصر باستان یکی از اولین مردمانی بودند که جانوران را به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می کردند. آن ها علاقه ی زیادی که به گربه ها داشتند، اما سگ ها، لک لک ها، بازها و میمون ها هم از حیوانات مورد علاقه ی آن ها بودند (تصویر بالا سمت چپ ،مردی را نشان می دهد که از دهان خود به یک سگ آب می دهد. احتمالا او کاسه ای به همراه نداشته). طبق برخی شواهد، میمون ها و سگ ها برای کمک به سربازان در حفاظت از قلمروی سرزمین مصر استفاده می شدند.

مردم مصر باستان هم به اندازه ی ما به حیوانات خانگی شان اهمیت می دادند. صاحبان حیوانات خانگی دوست داشتند آن ها را در زندگی بعد از مرگ شان هم ببینند، به همین دلیل حیوان خانگی مردگان را هم مومیایی می کردند و آن ها را در مقبره ی صاحبان شان قرار می دادند.

۵- از مخروط های معطر بر روی سرهایشان استفاده می کردند

مردم مصر باستان توجه زیادی به رایحه ها داشتند. آن ها از روش های مختلفی برای خوشبو کردن فضای اطراف خود استفاده می کردند که یکی از آن ها قرار دادن مخروطی حاوی کندر بر روی سرهایشان بود. دروون این مخروط ها موم یا دمبه ی ترکیب شده با نوعی صمغ خوش بو، عصاره ی دارچین و دیگر مواد معطر وجود داشت. مصری ها این مخروط ها را روی سر خود قرار می دادند و با روبان به کلاه گیس هایشان می بستند. در هوای گرم سرزمین مصر، موم یا دمبه شروع به ذوب شدن می کرد و عطر آن در اطراف شخص پراکنده می شد. علاوه بر این، عطرهای گیاهی حشرات خونخوار را دور می کردند.

۶- کودکان مدل موی ویژه ی خود را داشتند

مردم مصر باستان، به ویژه آن هایی که از طبقه ی اشراف بودند، موهای خود را می تراشیدند و از کلاه گیس استفاده می کردند. اما دختران و پسران کوچک آرایش موی متفاوتی داشتند، در واقع بخشی از موهای آن ها را می تراشیدند و دسته ای از موها را به یک سمت باقی می گذاشتند. به این مدل مو «دسته موی جوانی» گفته می شد و کودکان تا زمانی که به سن بزرگسالی برسند این آرایش مو را داشتند.

در تصویر بالا این مدل مو را در نقاشی های مقبره ی یک مقام عالیرتبه ی مصر باستان به نام «نبامون» می بینید که وظیفه ی حسابرسی به محصولات زمین های زراعی را بر عهده داشت. در این نقاشی نبامون، همسرش (زنی که مخروط به سر دارد) و یکی از سه دختر او را با آرایش موی کودکان مصری می بینید. برخی معتقدند این مدل مو از ابتلا به شپش جلوگیری می کرد اما ممکن است علت مذهبی هم داشته باشد.

۷- پرتره های ترحیمی جای خود را به مومیایی ها دادند

بعد از آنکه مصر به بخشی از امپراطوری روم تبدیل شد، بسیاری از آداب و رسوم های باستانی تغییر کردند. برای مثال، ماسک های تدفین جای خود را به پرتره های مومیایی فایوم (تصاویر بالا) دادند. به لطف آب و هوای خشک سرزمین مصر، این پرتره های ترحیمی به خوبی محفوظ می ماندند. این پرتره ها به ما نشان می دهد که مردم آن دوره، مثل مصری هایی که آداب و رسوم رومی را پذیرفته بودند و یونانی هایی که نوادگان دودمان بطلمیوسی بودند، دقیقا چه چهره ای داشتند.

این پرتره ها چهره های جوانی را نشان می دهند چون مدت ها قبل از مرگ افراد ترسیم می شدند. در این تصاویر تزئینات با دقت زیادی ترسیم می شدند چون اعتقاد بر آن بود که شخص متوفی در زندگی بعد از مرگش به این وسایل نیاز دارد. تاکنون نزدیک به ۹۰۰ پرتره باقی مانده است و حتی امروزه هم این تصاویر با آن رنگ های درخشان باعث حیرت ما می شوند.

برترین ها : سایت سرگرمی چفچفک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵:۲۷ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

مسابقه انتخاب زشت‌ترین سگ جهان

در مسابقه بین المللی انتخاب زشت ترین سگ های دنیا که در که در پتولومای کالیفرنیا در ایالات متحده برگزار شد، دهها نامزد با یکدیگر رقابت کردند و در نهایت "زازا" که یک بولداگ انگلیسی است برنده عنوان زشت‌ترین سگ دنیا شد و مقام اول را از آن خود کرد..با مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید.

به گزارش yjc صاحب این سگ که جایزه ۱۵۰۰ دلاری این مسابقه را دریافت کرد گفته است که به سگ زشتِ قشنگ خود می‌بالد. در ادامه می توانید تصاویری از شرکت کنندگان و برنده این مسابقه را مشاهده کنید.

تابناک باتو : سایت سرگرمی چفچفک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵:۲۷ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

کدام پیامبر به پیامبر نقاش معروف است؟؟

یکی از پیامبرانی که دعوی نبوت کرده و در زمان قدیم بعنوان پیامبر شناخته می‌شده است، مانی معروف معروف به پیامبر نقاش است و چون کتب دینی وی حاوی نگاره های متعددی بود وی را نقاش دانسته اند و او را پیامبر نقاش نامیده اند. با مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید.


زندگینامه مانی معروف به پیامبر نقاش:

مشهور است که مانی بن فاتک به سال 216 میلادی در قریه ای در ناحیه بابل زاده شد. پدرش پتگ نام داشت، او را از مردمان ناحیه همدان دانسته اند و گویند که مادرش مریم از خاندان اشراف بود. وی پیام آور آئینی بود که سالیان کهن در ایران زمین و قسمتهایی از اروپا و از شرق تا چین گسترش پیدا کرده بود و از آئین وی با نام ماندایی(مانویت) یاد میشود.

بسیاری او را به اشتباه پیامبر دوم زرتشتیان میخوانند، در حالی که او دارای مکتب جدا گانه ای بود. هرچند که او از بسیاری از عقاید و افکار زرتشت استفاده میکرد، مانی به خدای زرتشتیان یعنی اهورا مزدا اعتقاد داشت و همچنین دنیا را همچون زرتشتیان بر پایه نیکی(اهورا مزدا) و بد (انگره مینو) میدید. ولی باید بدانیم که او در برخی از موارد تفاوت های بسیاری با زرتشت و آئین مزدیسنا داشت و آیینش تلفیقی از این دو دین و مسیحیت و بودائیسم داشت.


این آیین روزگاری از غرب چین تا اسپانیا پیروانی داشت ولی امروزه کاملا منقرض شده است.

در ایران مانی را نقاش و صورتگر خوانده و قهرمان داستانها و تشبیهات شاعرانه دانسته اند.

نوجوانی تا بعثت:

جوانی مانی در میان مغتسله سپری شد و اغلب دربارهٔ اعمال ایشان در مباحثه و مخالفت بود. به ویژه آنکه وی سود تغسیل دادن غذا را برای کمینه کردن اثرات سو آن بر روی تن و ساخت مواد زاید، به چالش می‌کشید. از همین روی، وی نشان داد که تن را نمی‌توان با آب طهارت داد. در نوشته‌های مانی طهارت و خلوص تنی که عیسی بدان اشاره می‌کند در دانستن تمییز و تفکیک نور از ظلمت و حیات از ممات است. مخالفانش به وی تهمت ضدمسیح بودن و پیامبر دروغین زدند. انجمنی از بزرگان تشکیل شد و از پاتک مؤاخذه کردند که چرا مانی از پیروی آداب سرباز می زند.

پاتک گفت بروید و از خود مانی بپرسید. مانی در پاسخ گفت که تعلیمات آنها منطبق برآنچه عیسی گفته نیست. از الخسای، سرفرقه مغتسله نقل قول کرد که در مکاشفه ای صدای آب را شنیده که می‌نالیده‌است از غسل‌های مدام که آزارش می‌دهند، زمین می‌گفته که شخم آزار می رساندش و نان می‌گفته پخته شدن آزارش می‌دهد. ازین رو غسل و شخم را متوقف کرده و پیروانش را دستور داده نان نپزند.


بعثت در ۲۴ سالگی:

مانی تا ۱۲ سال مکاشفاتش را پنهان نگاه داشت آنگاه که به ۲۴ سالگی رسید التوم به او گفت که زمان ابلاغ و اعلان رسیده تا انجیل راستین اعلام شود. این مکاشفه در کدکس اینچنین نوشته شده‌ است: هنگامیکه مانی ۲۴ ساله بود و در همان سال که اردشیر بر هترا تاخت و شاپور تاج شاهی بر سرنهاد در ماه برموده و روز هشتم ماه قمری، خداوند او را مأمور ساخت. روزی که مانی رسالت خود را آشکار ساخت را ابن ندیم همان روز تاجگذاری شاپور در یکشنبه اول نیسان وقتی خورشید در برج حمل بود و در سال ۵۵۱ سلوکی مطابق با ۱۲ آوریل ۲۴۰ میلادی می‌نویسد.

دو تن از پیروانش :شمعون و زاکو و پدرش با او همراه بودند. او چنین موعظه کرد که فارقلیط ظهور کرده‌است و او همان فارقلیط و خاتم پیامبران است. (بیرونی) مانی حقایق دین خود را نخست بر پدر و پیران خاندان خویش آشکار کرد

حبس و درگذشت:
روزهای واپسین

در زندان مانی به پیروانش تسلی و تذکره داد و موعظه‌های وداعش در روایات پارسی و پارتی میانه و قبطی ثبت شده‌اند. او همچنین به نگهبان زندان دستورهایی داد. از کسانی که به دستورها و تذکره‌ها و پیشگویی‌هایی استادشان گوش کردند، مار امو و مار اوزی نامشان آورده شده‌است. امو کسی است که توسط او آخرین رسالهٔ مانی «مهر دیب» (حرف مهر) به بیرون فرستاده شد و امو سه روز پیش از وفات مانی او را ترک کرد. مار اوزی تا لحظه آخر در کنار مانی بود از شنبه تا دوشنبه. سه روز آخر زندگی مانی به‌طور مبسوط شرح داده شده‌است. مانی مرگ قریب الوقوعش را پیش بینی کرد و حتی اشتیاق آن را داشت. دو گونه گزارش از مرگ مانی وجود دارد گروهی مرگ او را در زندان می‌داند و گروه دیگر از اعدام او خبر می‌دهند.


نظریه مرگ در زندان:

گزارش شده‌است که مانی ۲۶ روز در زندان در انتظار فرمان اعدام شاهنشاه ایران بهرام اول، بود و در دوشنبه چهارم ماه آدار مطابق با ۲ مارس ۲۷۴ (چهارم شهریور) یا ۲۶ فوریه ۲۷۷ درگذشت. ورنر زوندرمان در مقاله خود در دانشنامه ایرانیکا می‌نویسد که مانی در زندان جان سپرد و اعدامی در کار نبود. مانی را پاسبانی زنجیر کرده بود و در آخر زنجیر را از گلویش باز کرد. هر چند برخی علت مرگ را تنگ‌تر کردن زنجیرها بر او دانسته‌اند.

رسم متداولی بود که به مانی اجازه داده شود تا نزدیکانش را ملاقات کند. سه بانو از پیروان مانی به نام بنک، دینک و نوشاک در زندان در خدمت او بودند و بعد از آنکه جان سپرد پلک‌هایش را بستند. مار اوزی روایت کرده‌است که استاد را تا کرهٔ آسمانها همراه کرد روان جاودانهٔ او به اقلیم روشنایی صعود کرد. مأموران ابتدای امر به فوت مانی شک کردند و آزمایش‌های پزشکی کردند و آزمونی با آتش ترتیب دادند تا مطمئن شوند که او مرده‌است.

در زبور مانی شرح این ماجرا خطاب به مانی اینگونه نوشته شده‌است:
« ترا با آهن بار کردند و دست و پاهای ترا با آهن بستند و زنجیرها روی بدن تو گذاشتند و ترا در حبس انداختند و ۲۶ روز و شب در آهن ماندی و یاران تو پیش تو آمدند و همه را در آغوش گرفتی.»

بردارکشیدن مانی نگارگری شاهنامه



نظریه اعدام

بردارکشیدن مانی نگارگری شاهنامه

ابن ندیم و بیرونی و اکتاارکلای شرح اعدام مانی را می‌دهند. مرگ او را با کندن پوست یا بریدن سر وی ذکر می‌کنند. اطلاعات از دوران آخر زندگی او، فقط محدود به چند روز آخر است. مانی را بهرام اول در حدود ۲۷۳ میلادی دستگیر کرد. بهرام دستور می‌دهد مانی را بکشند و پوست او را به کاه انباشته کنند و بر یکی از دروازه‌های شهر گندی‌شاپور آویزان کنند و همچنین دستور می‌دهد پیروان او را از ایرانشهر برانند.


مثله کردن و دفن:

زاندرمان با رد نظریه اعدام، مثله کردن پیکر مانی را تأیید می‌کند و می‌نویسد که اینکار برای آن انجام شد تا مرگ مانی بصورت اعدام در نظر بیاید. سپس سر از تن او جدا کردند و سر جدا شده را به دروازه شهر آویختند. اثیمار یکی از حواریون مانی، کالبد تکه‌تکه شده را در خانه اش نگهداری می‌کرد و سپس باقیمانده جسد را پیروانش در تیسفون به خاک سپردند.

چرا پیامبر نقاش؟

اصولا مانی به حرفه نقاشی اشتغال نداشت و بیشتر داعیه طبابت داشت و خود را پزشک معرفی می کرد، ولی او مفاهیم ایدئولوژیک آئین خویش را به صورت پرده های نقاشی به تصویر می کشید تا از این طریق درک آن برای تمام عوام ممکن باشد مشهور ترین کتاب مانی آردهنگ که در فارسی ارتنگ و ارژنگ خوانده می شود، سراسر تصویری است.

مانی تمام اساطیر مانوی، داستان آفرینش و اصول اعتقادی آیین خود را در این کتاب به تصویر کشیده است. از این رو بود که چون کتب دینی وی حاوی نگاره های متعددی بود وی را نقاش دانسته اند و او را پیامبر نقاش نامیده اند.

بیتوته : سایت سرگرمی چفچفک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵:۲۷ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

آشنایی با صومعه گلاتی در کوتایسی گرجستان

صومعه ی گلاتی در کوتایسی، دومین شهر گرجستان (Gelati Monastery in Kutaisi)
«شهر کوتایسی دومین شهر پرجمعیتی است در کشور گرجستان که بعد از تفلیس قرار دارد و زمانی برای این شهر که در حال حاضر پایتخت گرجستان محسوب می شده است، بطوریکه دیرزمانی به عنوان پایتخت تمدن «کولخیس» شناخته می‌شد.با مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید.

حدود ۲۰۰ هزار نفر در این شهر زندگی می کنند و از نظر صنعتی و کشاورزی اهمیت زیادی دارد و به سبب وجود کارخانجات متعدد قطب صنعتی گرجستان بشمار می‌آید. جاذبه های تاریخی زیادی در این شهر وجود دارد که هر کدام برای خودشان دارای سرگذشت تاریخی منحصر به فردی می باشد. جاذبه ای که می خواهیم در این مطلب درباره آن خدمتتان شرح دهیم، صومعه گلاتی است که در سال ۱۱۰۶ میلادی در غرب کشور گرجستان در شهر کوتایسی ساخته شده است.

نمای داخلی صومعه گلاتی در باتومی

صومعه گلاتی یکی از گزینه های بسیار محبوبی است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی از سازه های باستانی آن دیدن می نمایند. این ساختمان تقریبا یکی از بناهای بسیار قدیمی شهر کوتایسی است که شواهد تاریخی بسیاری را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار می‌دهد و میزبان تورهای گردشگری بسیاری در سال می باشد. این صومعه در منطقه ای به نام کوتاسی واقع شده و به این دلیل در آن چندین صومعه ی دیگر هم وجود دارد به یک مجموعه ی تفریحی و گردشگری تبدیل شده است. فضایی هم که این صومعه در آن قرار دارد فضایی بسیار دل نشین و سرسبز است که می توانید اوقات خوشی را در آن بگذرانید.


این صومعه در سال ۱۱۰۶ میلادی در غرب گرجستان ساخته شده است و از آن به عنوان یکی از شاهکارهای عصر طلایی گرجستان در قرون وسطی به یادگار مانده است. در این دوره کشور گرجستان از لحاظ قدرت سیاسی و رشد اقتصادی بسیار قوی بوده و این صومعه نیز به‌ عنوان گوشه ‌ای از نماد قدرت آن کشور توسط پادشاه گرجستان ساخته شد.

این صومعه از بزرگترین صومعه های ارتدوکس قرون وسطایی است و از آن به عنوان مرکز علم و آموزش در آن زمان بهره می بردند. آکادمی صومعه یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در باستان گرجستان بود که افراد بسیاری را از لحاظ علمی و فرهنگی آموزش داده است. صومعه گلاتی از لحاظ نگهداری اسناد تاریخی نیز اهمیت فراوانی دارد که می‌توان به کتاب مقدس انجیل مربوط به قرن ۱۲ میلادی اشاره کرد که در مرکز ملی دست ‌نوشته‌های گرجستانی نیز موجود می باشد.

صومعه گلاتی

بر روی دیوارهای این صومعه نقاشی هایی تزئینی از قرون ۱۲ تا ۱۷ میلادی قابل مشاهده است و در کنار آن ها طرح هایی زیبا با موزاییک و کاشی طراحی شده است. معماری این صومعه در سطح بالایی از سبک معماری دارد و دکوراسیون فوق العاده ای دارد. محیط اطراف آن که تقریباً کاملاً دست ‌نخورده باقی مانده است، اجازه می ‌دهد تا درک مناسبی از سازگاری بین معماری و چشم‌ انداز ایجاد شود.

صومعه گلاتی به ‌عنوان مدفن یکی از بزرگ‌ ترین پادشاهان گرجستانی به نام دیوید شناخته می‌شود که در کنار آن چندین گنج بزرگ نیز دفن شده است. این صومعه از سال ۱۹۹۴ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده و از آن تاریخ به بعد شدیداً تحت حفاظت و مراقبت قرار گرفته است.

صومعه تاریخی گلاتی در گرجستان

موزاییک های به کار رفته در ساختمان صومعه گلاتی هر کدام نشان دهنده ی پرستش مسیحی ها هستند که در آن زمان انجام می دادند و شما با قدم زدن داخل این صومعه این موضوع را شاهد خواهید بود. سبک طراحی و قرار گرفتن موزاییک ها داخل صومعه گلاتی پس از بازسازی هایی که بر روی آن انجام شد نشان دهنده ی سبک زندگی بیزانس ها در آن زمان به طور کامل می باشد.

یک مجسمه از مریم مقدس از جنس طلا هم در این صومعه وجود دارد که شاهکار اصلی گلاتی به شمار می رود. درست در بالای محراب هم یک موزاییک بزرگ از مریم مقدس وجود دارد مردم در حال نگاه کردن به مریم و حضرت عیسی هستند و همین خود به عنوان یکی از جذاب ترین بخش های این صومعه به شمار می رود.


کار حفاظت از صومعه گلاتی در کوتایسی توسط وزارت فرهنگ و حفاظت از اموال گرجستان انجام می شود و هدف آن ها از این طرح حفاظت از سازه های ساختمان و همچنین زنده نگهداشتن مسیحیت بوده است که از سال ۱۹۹۰ در شهر کوتایسی آغاز به کار کرده است.

نمای داخلی صومعه تاریخی گلاتی در گرجستان

اگر قصد بازدید از صومعه گلاتی در کوتایسی را دارید، باید ابتدا خود را به منطقه کوتاسی برسانید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی خود را به صومعه برسانید. برای بازدید از صومعه نیازی به پرداخت هزینه ورودی نخواهید داشت و تنها هزینه شما مربوط به جابجایی و خرید سوغات خواهد بود. در ضمن فضای طبیعی اطراف صومعه گلاتی در کوتایسی این امکان را به شما می‌دهد که بقیه زمان خود را به طبیعت‌گردی و گردش در این شهر دیدنی بپردازید.


صومعه گلاتی در حال حاضر

صومعه گلاتی در حال حاضر گردشگران زیادی را سالانه به سمت خود جذب می کند و گردشگران از سراسر جهان برای بازدید از آن به سمت شهر کوتایسی سفر کنند. این صومعه در فهرست آثار ملی گرجستان یونسکو قرار گرفته و تحت حفاظت سازمان جهانی یونسکو قرار دارد. بخش های اصلی آن همچنان دست نخورده باقی مانده است و به عنوان یک ساختمان پایدار در شهر کوتایسی جلوه گری می کند.


یک طرح مدیریتی در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ برای مشارکت بین صومعه گلاتی با نهادهای دولتی قرار است که اجرا شود تا در جهت آن صومعه را گسترش دهند و با جذب بیشتر گردشگر بتوانند در گسترش صنعت گردشگری شهر کوتایسی نقش بسزایی داشته باشند.

منبع: eligasht.com ، بیتوته : سایت تفریحی چفچفک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵:۲۷ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

چطور مثل حرفه ای ها چشمها را آرایش تیره کنیم؟

شاید به نظر برسد آرایش تیره چشم کار سخت و دشواری است و مثل نقاشی کردن نیاز به رنگهای زیادی دارد. اما اگر از محصول درست و تکنیک صحیح پیروی کنید می توانید فقط با انجام این چهار مرحله، آرایش تیره جذاب و زیبا داشته باشید. با آموزش آرایش تیره چشم جذاب و زیبا در چهار مرحله همراه مجله اینترنتی چفچفک باشید.

مرحله اول، آماده سازی

بهترین روش برای آرایش چشم، بخصوص سایه چشم، آماده سازی پلک ها با یک کانسیلر باکیفیت است. با استفاده از یک براش سایز متوسط، کانسیلر را پشت پلک و دور چشم پخش کنید. حتما از کانسیلری استفاده کنید که پوشش دهی آن خوب باشد و روی پوست متناسب محو شود. با این کار بستری برای سایه ایجاد می کنید که دانه های ریز آن به خوبی پشت پلک باقی بماند و تیرگی دوام بیشتری داشته باشد.

رنگ را بسازید

آرایش تیره معمولا با ترکیب چند رنگ مختلف، زیباتر می شود. بنابراین ابتدا یک پالت سایه چشم در رنگهای متنوع تهیه کنید و از رنگهای سرد آن سایه زدن را آغاز کنید. یک رنگ سرد به دلخواه خود انتخاب کرده و پشت پلک را به طور کامل سایه بزنید. سپس با استفاده از براش کوچک مخصوص خط چشم، انتهای پلک را به صورت خیلی باریک و محو سایه دودی بزنید. برای اینکه عمق بیشتری به چشمها بدهید، یک براش سایه را کمی خیس و یک رنگ بنفش براق انتخاب کنید و روی پلک و داخل چشم بکشید. نکته ای که وجود دارد این است که این لایه ها را با ظرافت و سبک انجام دهید که رنگها خوب با هم ترکیب شده و محو شوند. در این مرحله می توانید از یک سایه به رنگ صورتی روشن استفاده کرده و زیر ابرو بکشید. آرایش چشم تیره خود را با یک ریمل زیبا و پرکننده تکمیل کنید. همیشه حواستان به تاریخ مصرف ریمل باشد.


آرایش تیره چشم معمولا مناسب مهمانی های شب و برنامه های رسمی است

به ابروهایتان شکل بدهید

از یک مداد ابرو که رنگ آن شبیه یا کمی روشن تر از ابروهای خودتان است، استفاده کنید و داخل آن را با مداد ابرو پر کنید. برای اینکه آرایش ابرو زیباتر شود بهتر است قسمت تاج ابرو را روشن تر کشیده و از وسط تا انتها را کمی تیره تر بکشید. این باعث می شود حالت ابروها طبیعی تر شود.

آرایش تیره چشم را تکمیل کنید

اصل آرایش تیره روی چشم ها انجام می گیرد، بنابراین وقتی چشم ها را آرایش کردید، باید سایر مراحل را با رنگهای ملایم تر تمام کنید. می توانید از رنگ صورتی برای رژ گونه یا رژ لب استفاده کنید. از ترکیب کردن رنگها ترسی نداشته باشید. می توانید یک رنگ روشن بعنوان رنگ پایه روی لب بزنید و آن را در مرحله دوم رژ لب زدن کمی پررنگ تر کنید. برای اینکه آرایش لب زیبا و بی نقص باشد می توانید یک بار رژ لب رنگ لب مایل به صورتی بزنید سپس در مرحله دوم آن را با رنگ بنفش روشن ترکیب کنید.

آرایش تیره چشم معمولا مناسب مهمانی های شب و برنامه های رسمی است.

منبع: بانوی شهر ، بیتوته : سایت سرگرمی چفچفک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵:۲۷ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

چقدر احساس تنهایی می کنید؟/تست روانشناسی

بسیاری از افراد با این که دور و برشان شلوغ است اما همیشه احساس تنهایی می کنند. اگر شما هم از این دسته هستید یا دور و برتان آدم هایی از این دسته می شناسید، این مطلب را بخوانید. و با مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید

یک ضرب المثل دقیق هست که «فلانی اگر دستت را پر از عسل کنی و در دهانش بگذاری باز گاز می گیرد»، حالا شما به جای عسل بخوان محبت. بعضی از آدم ها دقیقا این شکلی هستند. یعنی محبت های دور و بر را نمی بینند و بنابراین همیشه احساس تنهایی می کنند. اگر پای درد دل این افراد بنشینی همیشه دلیل هایی مثل این که «خودم را برای خودم دوست ندارند»، یا «من محبت شان را باور ندارم» را می شنوید. معمولا در گذشته این افراد یک محیط بیش از حد سرد خانوادگی یا برعکس محیط بیش از حد محبت آمیز وجود دارد. در این روزها احتمالا آنها در روزهای تعطیلات هم احساس تنهایی کرده اند. اگر شما هم از این دسته هستید یا دور و برتان آدم هایی از این دسته می شناسید، این مطلب را بخوانید.

احساس تنهایی؛ انواع و اقسام

همیشه احساس تنهایی خودش را به شکل آدمی که محبت می بیند اما محبت را باور ندارد نشان نمی دهد؛ این احساس ممکن است سه جور خودش را نشان بدهد:

صمیمی نمی شوم چون چه فایده؟

بسیاری از افرادی که احساس تنهایی دارند اصلا تلاشی برای صمیمی شدن با افراد دور و برشان نمی کنند. آنها از قبل باور دارند که دیگران آدم های بی محبتی هستند، برای همین در صمیمیت فایده ای نمی بینند. این رفتار خودش دور باطلی ایجاد می کند. آنها فکر می کنند دیگران محبت نمی کنند بنابراین صمیمی نمی شوند و واقعا محبتی نمی بینند.

محبت کجا بود؟ اینا بازیه!

گروه دوم گروه کلاسیک احساس تنهایی را تشکیل می دهند. آنها وارد رابطه صمیمانه با افراد می شوند اما هیچ وقت از میزان محبت دیگران راضی نمی شوند. در ذهن آنها شکل رمانتیک و آرمانی از محبت وجود دارد که اصلا در دنیای واقعی قابل اجرا نیست.

منبع حال به هم زن محبت

بعضی ها هم از آن طرف بام می افتند. آنها برای پوشاندن احساس عمیق تنهایی شان بیش از حد و نمایشی به دیگران محبت می کنند. دیگران هم ناخودآگاه این نمایشگری بی خلوص را در می یابند و از او دور می شوند. نتیجه این که آنها حس می کنند با وجود تلاش شان محبت ندیده اند و باز هم احساس تنهایی می کنند.

_ رابطه افراد تنها

افرادی که احساس تنهایی می کنند چه در رابطه های صمیمانه و دوستانه و چه در ازدواج شان ممکن است اشتباه های استراتژیک کنند. دوتا از رایج ترین اشتباه ها اینها هستند.

فقط محبت می خواهند، بنابراین بررسی نمی کنند

شما اگر بیش از حد گرسنه باشید برای تان مهم است که در چه رستورانی غذا می خورید؟ نه! اولین رستوران را انتخاب می کنید و داخل می شوید. افرادی که احساس تنهایی عاطفی زیادی دارند هم همین طور، آنها ممکن است با اولین فردی که کوچک ترین محبتی به آنها می کند، وارد رابطه شوند. این هندوانه دربسته ممکن است واقعا سرخ باشد که این بهترین و البته کم احتمال ترین اتفاق است.

وارد رابطه با افراد سرد می شوند

شکل عجیب و غریب تر رابطه کسانی که احساس تنهایی می کنند، رابطه با افرادی است که واقعا آدم های سرد و بی محبتی هستند. افراد سرد چون شبیه به والدین سرد هستند ناخودآگاه افرادی را که احساس تنهایی دارند، جذب می کنند. شاید برای شما عجیب باشد اما در مراکز مشاوره بسیار دیده می شوند آدم هایی که پدر معتادی داشته اند و خودشان فرد معتادی را برای ازدواج انتخاب کرده اند. نتیجه این رابطه تقویت احساس تنهایی است و نه از بین رفتن آن.

_ احساس تنهایی از کجا می آید؟

ریشه احساس تنهایی یا احساس محروم بودن از محبت، برآورده نشدن کافی نیاز به محبت یا بیش از حد برآورده شدن این نیاز اساسی در کودکی است. این اتفاق ممکن است به چند دلیل بیفتد.

فوت یا طلاق والدین در کودکی

نبودن فیزیکی یک یا هر دو والد در کودکی می تواند ما را مستعد احساس تنهایی کند. این نبودن می تواند از طلاق یا فوت والدین ناشی شود. هر چه این اتفاق در سنین پایین تری بیفتد تاثیر عمیق تری دارد. البته اگر والد دیگر حضور داشته باشد و به اندازه کافی محبت کند، یا یک نفر دیگر جایگزین محبت فردی که نیست شود، احساس تنهایی شکل نمی گیرد یا کمرنگ می شود.

خانواده پر جمعیت و فقر

اگر هم خانواده پر جمعیت باشد و هم شرایط اقتصادی مناسب نباشد، ممکن است والدین واقعا فرصت نداشته باشند توجه یا محبت کافی به همه بچه ها کنند و احساس تنهایی شکل بگیرد. البته این به مدیریت عاطفی والدین بستگی دارد و ممکن است در همین شرایط هم فرزند احساس کمبود عاطفی نکند.


همیشه احساس تنهایی خودش را به شکل آدمی که محبت می بیند اما باور ندارد نشان نمی دهد

والدین سرد و بی محبت

والدینی که معمولا خودشان در خانواده های بی محبت بزرگ شده اند و روی شخصیت خودشان هم کار نکرده اند، مستعد محبت نکردن به فرزندان شان هستند. بچه های این خانواده ها معمولا احساس نزدیکی عاطفی به والدین ندارند. خانه بیشتر به یک پادگان سرد نظامی شبیه است تا محل یک خانواده گرم.

والدین دعوایی

بخشی از نیاز به محبت ما در رابطه گرم والدین برآورده می شود. والدین بیش از حد پر تنش و دعوایی می توانند بچه هایی با احساس تنهایی زیاد بزرگ کنند.

والدین تنها

پدر یا مادری که مدام در خلوت با فرزندان از بی محبتی همسر می نالد و احساس تنهایی اش را داد می زند، می تواند الگوی نامناسبی برای بچه هایی باشد که بعدها فرض شان این است که دیگران بی محبتند.

والدین بیش از حد محبت کننده

بعضی از والدین می خواهند هر چه محبت ندیده اند با محبت زیاد به فرزندان جبران کنند. آنها نمی خواهند فرزندشان کوچک ترین اخم و تخمی ببیند. آنها فرزندان شان را در پر قوی محبت بزرگ می کنند. فرزندان وقتی بزرگ می شوند و می بینند در هیچ رابطه ای آن میزان از محبت نیست، سرخورده می شوند و احساس تنهایی می کنند.

پرسشنامه محرومیت عاطفی

اگر احساس تنهایی می کنید این پرسشنامه را پاسخ بدهید تا ببینید چقدر احساس تان جدی است. این جملات را بخوانید و ببینید چقدر در موردتان صادق است. منبع این پرسشنامه کتاب «زندگی خود را دوباره بیافرینید» اثر جفری یانگ است.

1. من به عشق بیشتری در زندگی ام نیاز دارم

کاملا غلط (1) تقریبا غلط (2) بیشتر درست است تا غلط (3) اندکی درست (4) تقریبا درست (5) کاملا درست (6)

2. واقعا هیچ کس مرا درک نمی کند

کاملا غلط (1) تقریبا غلط (2) بیشتر درست است تا غلط (3) اندکی درست (4) تقریبا درست (5) کاملا درست (6)

3. اغلب تمایل دارم با کسانی رابطه برقرار کنم که بی عاطفه هستند و نیازهای عاطفی من را برآورده نمی کنند

کاملا غلط (1) تقریبا غلط (2) بیشتر درست است تا غلط (3) اندکی درست (4) تقریبا درست (5) کاملا درست (6)

4. احساس می کنم حتی صمیمی ترین افراد زندگی ام نیز پاسخگوی نیازهای عاطفی من نیستند

کاملا غلط (1) تقریبا غلط (2) بیشتر درست است تا غلط (3) اندکی درست (4) تقریبا درست (5) کاملا درست (6)

5. هیچ فرد خاصی در زندگی ام ندارم که بخواهد احساس هایش را با من در میان بگذارد و واقعا نگران حال من باشد

کاملا غلط (1) تقریبا غلط (2) بیشتر درست است تا غلط (3) اندکی درست (4) تقریبا درست (5) کاملا درست (6)

6. در زندگی ام کسی نیست که مرا دوست بدارد، به من محبت کند و با من صادقانه رفتار کند

کاملا غلط (1) تقریبا غلط (2) بیشتر درست است تا غلط (3) اندکی درست (4) تقریبا درست (5) کاملا درست (6)

7. کسی در زندگی ام نیست که واقعا به حرف دل من گوش کند و نیازها و احساس های واقعی مرا بشناسد

کاملا غلط (1) تقریبا غلط (2) بیشتر درست است تا غلط (3) اندکی درست (4) تقریبا درست (5) کاملا درست (6)

8. خیلی برای من دشوار است که به دیگران اجازه دهم از من حمایت و مرا راهنمایی کنند حتی اگر این خواسته درونی من باشد

کاملا غلط (1) تقریبا غلط (2) بیشتر درست است تا غلط (3) اندکی درست (4) تقریبا درست (5) کاملا درست (6)

9. سخت به دیگران اجازه می دهم دوستم داشته باشند

کاملا غلط (1) تقریبا غلط (2) بیشتر درست است تا غلط (3) اندکی درست (4) تقریبا درست (5) کاملا درست (6)

10. بیشتر اوقات تنها بوده ام

کاملا غلط (1) تقریبا غلط (2) بیشتر درست است تا غلط (3) اندکی درست (4) تقریبا درست (5) کاملا درست (6)

نتیجه پرسشنامه

نمره هایی را که گرفته اید، با هم جمع بزنید و ببینید در کدام دسته هستید:

19-10 درباره تنهایی مشکل خاصی ندارید.

29-20 ممکن است گاهی احساس تنهایی کنید اما روی هم رفته مشکلی نیست.

39-30 رگه هایی از تنهایی در شما وجود دارد.

49-40 تنهایی حتما در شما وجود دارد.

60-50 تنهایی شدید دارید؛ از یک متخصص کمک بگیرید.

منبع : همشهری جوان ، بیتوته : سایت سرگرمی چفچفک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵:۲۷ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

مدل مانتو قرمز


نمونه هایی از جدیدترین مدل مانتو های قرمز در مجله اینترنتی چفچفک


مدل مانتو قرمز بازیگران


مدل مانتو قرمز زنانه


مدل مانتو جلوباز


جدیدترین مدل مانتوهای قرمز

شیک ترین مانتوهای قرمز

بیتوته : سایت سرگرمی چفچفک در دنیای مد


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵:۲۷ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

برطرف کردن نفخ شکم با 10 روش کاربردی

نفخ کردن یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات معده است که تقریبا همه مردم جهان آن را تجربه کرده‌اند. پس از خوردن برخی مواد غذایی، معده باد می‌کند و فشار زیادی را به شکم فرد وارد می‌کند که چندان خوشایند نیست.با مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید.

نفخ شکم ممکن است در نتیجه بیماری‌های مختلفی همچون سندروم روده تحریک‌ پذیر پدیدار شود. اما در اغلب مواقع به خاطر مصرف غذاهای سنگین و نفاخ و داشتن رژیم غذایی ناسالم برای فرد مشکل ایجاد می‌کند.

اغلب، زمانی که حس می‌کنید معده‌ تان ورم کرده است، دچار نفخ شکم شده‌اید که بدنبال تجمع بیش از حد گاز معده یا اختلال در حرکت عضلات دستگاه گوارشی روی می‌دهد.

به همین دلیل، ما در ادامه این مطلب ۱۰ روش ساده را برایتان برشمرده‌ایم تا با رعایت آنها از میزان ابتلا به نفخ شکم خود بکاهید.

۱- با حواس جمع غذا میل کنید

یکی از ساده‌ ترین کارها برای پیشگیری از نفخ شکم این است که سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید. همچنین اندازه لقمه‌ هایتان را نیز کوچک کنید. وقتی حواستان به مقدار غذایی که در دهان می‌گذارید هست و آهسته و کامل آن را می‌جوید، به مغز هم این فرصت را می‌دهید تا دستورات لازم برای هضم سریع‌تر غذا را به اعضای بدن مخابره کند.

همچنین این امر از بلعیده شدن حباب‌ های هوا به همراه غذا نیز می‌کاهد؛ هوایی که با غذا وارد معده می‌شود اولین عامل برای ایجاد نفخ در شکم است.

منظورمان از اینکه با حواس جمع غذا بخورید این است که به هیچ عنوان در برداشتن و جویدن مواد خوراکی عجله به خرج ندهید و لقمه‌ های خود را بسیار کوچک بردارید. همچنین بهتر است خودتان در خانه غذا تهیه کنید و تا حد امکان از صرف غذا در بیرون از خانه پرهیز کنید.

۲- از مصرف غذاهای نفاخ خودداری کنید

سبزیجات سبز همانند کلم بروکلی، کلم و کِیل بهترین مواد غذایی برای تامین فیبر و تقویت سیستم گوارش بدن بشمار می‌روند. اما با اینکه این سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند، «رافینوز» بسیاری هم دارند. رافینوز نوعی قند است که فقط به کمک باکتری‌ های موجود در معده هضم می‌شود و تخمیر آن عامل اصلی نفخ معده فرد است.

با این تفاسیر همچنان توصیه پزشکان و متخصصان این است که باید این سبزیجات را مصرف کنید. اما می‌توانید مقدار مصرف آنها را کاهش دهید. یا با بخار دادن یا جوشاندن این سبزیجات از مقدار قند موجود در آنها بکاهید تا مشکلات کمتری برای شکمتان ایجاد کند.

۳- مصرف نمک را کاهش دهید


مصرف نمک را کاهش دهید

اگر در اغلب مواقع مشکل نفخ شکم دارید، باید در مصرف نمک خود دقت بیشتری به خرج دهید. خوردن غذاهای مملو از سدیم می‌تواند موجب کاهش سرعت دفع آب اضافه توسط بدن بشود که این امر باعث می‌شود احساس کنید معده‌ تان به شدت باد کرده است.

بر اساس استانداردهای بهداشتی هر بزرگسالی باید کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک در طول روز مصرف کند.

توجه داشته باشید که نمک در بیشتر غذاهای آماده و اسنک‌ها موجود است. اگر شما رژیم غذایی ناسالمی داشته باشید، بدون شک سدیم زیادی وارد بدن خود می‌کنید که برای سلامت بدن مضر هستند. اگر خودتان می‌دانید که مصرف نمکتان بالاست، سعی کنید حداقل با نوشیدن آب زیاد مقادیر زیادی از آن را از بدن خارج کنید.

۴- مصرف میوه‌های تازه را افزایش دهید

اگر بنا به هر دلیلی نمک زیادی مصرف کرده‌اید، توصیه می‌کنیم مقداری موز بخورید تا از اجتماع آب در معده‌ تان جلوگیری شود. موز مملو از پتاسیم است و به خوبی می‌تواند به تنظیم میزان سدیم در بدن پرداخته و از نفخ کردن پیشگیری کند.

همچنین میوه‌هایی همچون آناناس و پاپایا هم خیلی آسان و سریع ساختمان پروتئین را در سیستم گوارش بدن می‌شکنند و همین کار باعث می‌شود تا معده سریع و آسان غذا را هضم کند. بنابراین پس از خوردن یک غذای سنگین، برای کمک به هضم آن و پیشگیری از نفخ بهتر است این میوه‌ها را میل کنید.

۵- چای نعنافلفلی و بابونه بنوشید

دمنوش نعنا فلفلی و بابونه هر دو به کاهش گرفتگی معده و کاهش درد ناشی از نفخ کردن کمک شایانی می‌کنند. چای بابونه علاوه بر آرام کردن معده برای کاهش دیگر دردهای شکمی نیز بسیار مفید است.

۶- محصولات پروبیوتیک مصرف کنید

باید بدانید که در معده انسان میلیون‌ها باکتری زندگی می‌کنند که ممکن است سبب ایجاد مشکل گوارش در فرد شوند. این مشکلات نیز گاز زیادی در معده تولید می‌کنند.

با مصرف ماست‌ها و دیگر محصولات پروبیوتیک می‌توانید به تنظیم تولید گاز در معده کمک کنید.

گازهای تولیدی توسط باکتری‌ های روده، یکی از دلایل اصلی نفخ کردن هستند. میزان این باکتری‌ها در بدن افراد، یکسان نیست.

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های حاوی پروبیوتیک‌ می‌تواند به کاهش تولید گاز و به تبع آن نفخ کمک کند. البته محققان اشاره می‌کنند با اینکه مصرف پروبیوتیک سبب کاهش گاز تولیدی معده می‌شود اما باعث از بین رفتن نشانه‌های نفخ نمی‌شود.

۷- از مصرف الکل قند پرهیز کنید

الکل قند معمولاً به جای شکر معمولی (ساکاروز) در ترکیب با شیرین کننده‌های مصنوعی برای افزایش شیرینی استفاده می‌شود. به صورت کلی این ماده ضرر کمی برای بدن دارد اما می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در معده شود. به این خاطر که الکل قند دوست دارد خودش را به باکتری‌های مجتمع در قسمت زیرین سیستم گوارش برساند تا به کمک آنها هضم شود. اما گوارش یافتن این قند سبب تولید گاز می‌شود.

به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم از مصرف الکل قنددوری کنید و به شیرین‌کننده‌های طبیعی همانند استیویا روی بیاورید.

الکل قند را می‌توانیددر انواع نوشیدنی‌های بدون شکر و آدامس‌ها پیدا کنید. زایلیتول، سوربیتول و مانیتول، الکل قند هستند. اریتیتول اما مشکلات کمتری را ایجاد می‌کند اما باید در مصرف مقادیر بالای آن احتیاط به خرج داد.

۸- شکم خود را ماساژ دهید

اگر احساس درد شدید ناشی از نفخ شکم دارید، از اعضای خانواده بخواهید که شکم شما را ماساژ دهند. یا اگر می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. این کار باعث می‌شود تا غذا به پایین معده حرکت کرده و گرفتگی، فشار و نفخ اضافه آن از بین برود.

۹- ورزش یوگا انجام دهید

اگر پس از غذا خوردن دچار نفخ شدید شکم شدید به جای خوردن قرص معده، سعی کنید ۱۵ دقیقه یوگا کنید. این کار سبب آزاد شدن گازهای اضافه شده و درد و فشار معده را کاهش می‌دهد.

حرکاتی که سبب شل شدن شکم می‌شوند را انجام دهید تا بدین ترتیب، فشار گرفتگی‌های شکم کم شده و غذا راه خود را به پایین معده پیدا کرده و نفخ اضافه نیز از بین برود.

۱۰- آبرسانی کنید

نوشیدن آب برای دردها و مشکلات فراوانی مفید و ضروری است. یکی از مشکلاتی که با آب برطرف می‌شود نفخ معده است. به گفته متخصصان هر فردی باید هر روز دست‌کم ۸ لیوان آب بنوشد.

روزیاتو : سایت سرگرمی چفچفک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵:۲۷ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بانوی بدنساز و پهلوان ایرانی شیرین نوبهاری

شیرین نوبهاری یکی از دختران ایران زمین است که به جای رشته های معمول ورزشی در میان بانوان رشته سنگین پرورش اندام را انتخاب کرد و ده سال زمان برد تا به آنچه خودش رضایت قلبی داشت رسید. او در رشته معماری فارغ التحصیل شد، اما معماری بر بدن خود را مسیر اصلی راه قرار داد و حالا امروز علاوه بر اینکه یکی از مطرح ترین بانوان ایران در رشته پرورش اندام است، به عنوان مربی در این زمینه نیز فعالیت دارد. به گفت و گویی با شیرین نوبهاری پرداختیم که در ادامه مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید.


درباره اولین روزهایی که این رشته را انتخاب کردید، تعریف کنید؟ آیا از همان آغاز تصمیم داشتید که به این سطح برسید؟

دوست دارم صحبت را با این شعر شروع کنم:

ندانی که ایران نشست منست جهان سر به سر زیر دست ِ منست

هنر نزد ایرانیان است و بـــس ندادند شـیر ژیان را بکــس

از بچگی علاقه عجیبی داشتم به ورزش و به خصوص رشته ی زیبایی اندام، به همین دلیل نیز اولین قدم برای رسیدن به علاقه و میل قلبی خود را محکم گذاشتم و آغاز کردم. حدود ۱۴ ساله بود که برای اولین بار باشگاه بدنسازی رفتم و از آن زمان هیچ وقت فکر نمی کردم چه آینده ای در انتطارم هست، چون تمام عشقم همان ساعت و همان روز بود و هر روز همین احساس را داشتم تا اینکه سالها گذشت. هرروز تلاشم بیشتر شد حتی در لحظات سخت زندگی خود را اجبار می کردم که باید تمرینات را انجام بدهم و این ورزش جبران تمام نداشته های زندگی من بود.

€Ž

با چه مربیانی کار کردین؟ چندسال زمان برد تا اندام شما به شکل کنونی درآمد؟ چقدر برای شما به عنوان یک خانم سختی داشت به لحاظ فیزیکی و ضعفهای طبیعی بدن زنانه…

در تمام این مدت با هیچ مربی به اقتضای شرایط کار‌نکردم، تحقیق، پیگیری ویدیوهای بدنسازی خارجی و مجلات باعث شد در این چند سال به آگاهی و تجربیات خوبی در این زمینه برسم.اما نمی توان انکار کرد که اگر شرایط و امکانات بیشتر مثل مربی و تسهیلات ورزشی بهتر در اختیارم بود بدون شک پیشرفت بهتری در این زمینه می کردم. با توجه اختلافات هورمونی بدن زنان و مردان در این زمینه تلاش برای خانم ها بسیار دشوارتر از مردان است به همان میزان با توجه به شرایط اجتماعی و تفاوت های فیزیولوژیکی این مسیر بسیار سخت تر خواهد بود.


خانواده و دوستان شما چه واکنشی نسبت به ورزش حرفه ای شما دارند؟ مثلا نمی گویند چه نیازی است که یک دختر تا به این سطح بدن سازی کند؟

هیچ وقت خانواده با ورزش کردن من مشکلی نداشت و از آنجاییکه خانواده ی پدری هم ورزشکار و کشتی گیر بودند هیچ وقت مانعی از طرف خانواده برای ورزش و تمرین من ایجاد نشد.


آیا موانع و مشکلات احتمالی برای شما پیش آمده و واکنش جامعه نسبت به آن چطور است؟

در پاسخ به این سوال باید عرض کنم تا زمانیکه شما محدود به خود و در محیطی کوچک فعالیت می کنید کسی به شما کاری ندارد، اما اگر قدم را بزرگتر بردارید و از حد شهر و کشور فراتر برید مشکلات یکی پس از دیگری جلوی شما سبز می شود. از موانع ساختگی در محیط کار و از بین بردن آرامش روانی شروع می شود و تا خرابی افکار و روح چه در قالب یک ورزشکار چه بعنوان یک انسان ادامه دارد. در این سال ها با مشکلات متعددی رو به رو شدم که به سختی و تنهایی با آنها دست و پنجه نرم کردم و باید اعتراف کنم که بارها بهای سنگینی برای آنها پرداخت کردم.


من به عنوان اولین زن بدنساز ایران شناخته شدم و این محکمترین و راسخ ترین گامی بود که در تمام زندگی برداشتم و متقابلا سخت ترین و خطرناک ترین اتفاق نیز بود. سنگهایی که به سوی من پرتاب شد، مشکلاتی که برای من ساختند و در تمام این سالها تلاش کردند که دستم را از هدفم دورتر کنند و این دست رنج من در ازای سالها تلاش و استقامت در راه ورزش بود.

از شاگردانتان تعریف کنید؟ چقدر شما را الگو قرار میدهند؟

بارها از نیروی استقامت و انرژی مثبت خودم مزد خوبی گرفتم و شاید به جرات بتوان گفت که محبوبیت عامل موفقیتم شد. همیشه چه از نظر اخلاق ورزشی چه از نظر علم و آگاهی شاگردهای خوبی تربیت کردم. به نظر من این دو در کفه یک ترازو هستند که تساوی این دو باعث تقویت و اقتدار من در رسیدن به هدف شد و آنها نیز این دو موضوع را کلید کار خود قرار دادند.

تعداد فالورهای شما در اینستاگرام خیلی زیاد است؟ چطور آن را مدیریت می کنید تا برای شما مفید باشد؟

متاسفانه ماههایی بود که صفحه اینستاگرام من فیلتر شده بود و به شدت نیز مورد تهدید قرار گرفتم و حتی ممنوع الکار شدم و به همین راحتی با عناوین مختلف اسم و آبروی مرا خدشه دار کردند، هر روز پیامهایی از سوی طرفداران ارسال می شد که پیج شما فیلتر شده و امکان مشاهده عکسهای شما وجود ندارد و متاسفانه هیچ کاری از دست من بر نمی آمد. اما خوشحالم که با این حجم از ناملایمات همچنان سرحال و با قدرت به راهم ادامه میدهم، اما این بار با هدفی بزرگتر…فقط میتوانم بگویم گلی که آماده ی شکوفایی است را نباید چید.

بسیار امیدوارم تا قوی تر از دیروز بتوانم این هدف را به انتها برسانم اما اینجا نمی شود، مقصد و میدان من جای دیگر است.زن ایرانی مملو از غیرت و شهامت است، من نیز به عنوان یک بانوی ایرانی به هیچ عنوان دست از تلاشم نمی کشم و با مسیری تازه تر ادامه خواهم داد.


اگر می توانستید در ورزش بانوان کشور ایران تغییراتی ایجاد کنید آن تغییر چه بود؟

این سخن را همراه با لبخند برای شما بیان می دارم، لبخندی تلخ. بگذارید راحت و بی پرده بگویم که بحث ورزش بانوان در کشور بحثی چندین لایه است. در لایه اول نبود افرادی داری فن و علم و تخصص کافی که در راس کار قرار داشته باشند. در لایه ی دوم کم اهمیت انگاشتن بانوان در جایگاه ورزشی و به ویژه بدنسازی که بسیار جای تاسف دارد. بخش سوم ورزش بدنسازی است که از اساس بی معناست و بارها با این سوال رو به رو می شویم که زن را چه به بدنسازی، رسالت زن مگر این است و تمسخر بی پایان.


در این میان افراد سود جو، بی سواد، دروغگو و بی غیرتی وجود دارند که همیشه به فکر منافع خود هستند، خوب در چنین شرایطی دویدن افرادی همچون من که وقت، توان ،هزینه ، نیروی جوانی خود را صرف رسیدن به هدف و ساختن خانه آرزوهایش می کنند آب در هاونگ کوبیدن است. ما هر سال دور خود می چرخیم بی هیچ تشویقی و بی هیچ نگاه حمایت گرانه ای و درعوض سراسر محکومیت، عزل شدن از کار و سرخوردگی که نصیب می شود.


اما اگر من می توانستم شرایط را عوض کنم ابتدا با مدیریت سازنده زمینه و بستر رشد و شکوفایی جوانان با انگیزه را فراهم نمایم. شرایط استعداد یابی و کشف افرادی که باعث رشد این ورزش می شوند را فراهم می کردم. امکانات و ابزار رشد را برای همه سطوح آماده می کردم تا همه بتوانند از آن بهره مند شوند. کسانی که علم و فن این ورزش را دارند به خوبی به کار می گرفتم تا این وضعیت نا بسامان ورزش بانوان جمع شود. نیت سالم قهرمانی و روح پهلوانی را در این ورزش رواج می دادم تا این چنین شاهد ظلم و بی درایتی نباشیم.

€Ž
در انتها بسیار خوشحالم صدای من که صدای بسیاری از زنهای غیور ایرانیست در این سالها شنیده شد و بسی خوشحال تر که عمل من که در اصل خود (ورزش و سالم سازی پیکر و جان) است در همه نقاط جهان مورد حمایت و تحسین قرار گرفت.

به نام انسان و به نام انسانیت
حمایت تنها خواسته من بود

سایت سرگرمی چفچفک


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۵:۲۷ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By 123blog.ir:.