مجله اینترنتی چفچفک

مجله اینترنتی چفچفک

مجله اینترنتی چفچفک

بیوگرافی مین هیو رین

بیوگرافی مین هیو رین

نام اصلی : جونگ ایون ران Jung Eun-ran
نام مستعار : مین هیو رین Min Hyo-rin
تاریخ تولد : 5 فوریه 1986 (30 سال)
محل تولد : Daegu, South Korea
حرفه : بازیگر . خواننده
سال های فعالیت : 2006 تاکنون
کمپانی : JYP Entertainment

زندگینامه

یونگ یون-RAN (متولد 5 فوریه 1986)، که با نام مستعار هیو رین شناخته شده است، یک بازیگر، مدل و خواننده کره جنوبی است.

Filmography
2011 Age of Milk
Sunny 2011
2012 The Grand Heist
A Millionaire on the Run 2012
2015 Twenty


Television drama
2009 Triple
2010 Dr. Champ
2011 Romance Town
2015 Persevere, Goo Hae Ra


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی سینا مهرداد

بیوگرافی سینا مهرداد

 

 
 
سینا مهرداد یا سینا سهیلی بازیگر جوان کشورمان متولد دهه هفتاد است او بازیگری را در سنین کودکی زمانی که تنها چهار سال داشته است در فیلم های پدرش آغاز کرده است و بصورت جسته و گریخته نقش های کوتاهی را ایفا کرده است. تا اینکه با گذراندن دوره های تئاتر بصورت جدی وارد این حرفه شده است و حتی در کنار پدرش سعید سهیلی در فیلم گشت ارشاد به عنوان دستیار کارگردان به فعالیت پرداخته است.
نام و نام خانوادگی: سینا مهرداد
تاریخ تولد: ۱۲ آذر ماه ۱۳۷۰ ( ۱۳۷۰/۰۹/۱۲)
وضعیت تاهل: مجرد
محل تولد : تهران
 
سینا مهراد که بازیگری را با «مردی شبیه باران» به کارگردانی پدرش آغاز کرده درباره فعالیت بازیگری خود گفت: من متولد سال ۷۰ هستم و اولین باری که جلوی دوربین رفتم در فیلم «مردی شبیه باران» در سن ۴ سالگی در کنار آقای ابوالفضل پورعرب بود؛ کسی که سوپراستار دو دهه بود و من عاشق و مخاطب ایشان هستم. در کودکی باز هم نقشهای کوتاهی به من محول شد تا اینکه طی یک دوره چهار پنج ساله که درگیر تحصیل بودم، این کار را کنار گذاشتم. سرانجام از ۱۹ سالگی دوباره با کار تئاتر شروع کردم، تست دادن در دفاتر سینمایی و ایفای نقش در پروژه های مختلف را از سر گرفتم تا اینکه سرانجام حالا به نقش اصلی رسیده ام.
 
چرا سینا سهیلی فامیلی خود را به سینا مهرداد تغییر داده است؟
سینا مهرداد بازیگر شناخته شده سینما تلویزیون فرزند سعید سهیلی کارگردان مطرح کشور و برادر ساعد سهیلی و صبا سهیلی بازیگران نام آشنای کشور است بنا به آنچه در رسانه های مطرح شده است سینا مهرداد فامیلی خود را به دلیل اینکه ثابت کند بخاطر وجود پدرش به این حرفه راه پیدا نکرده است تغییر داده است تا شائبه پارتی بازی را از بین ببرد. او با این تدبیر در دفاتر سینمایی حضور پیدا کرده است و در سریال و فیلم گوناگون به ایفای نقش پرداخت تا اینکه در سریال سایه بان برادران محمودی دیده شد.
 
ماجرای ازدواج پرحاشیه
بیوگرافی سینا مهراد بازیگر جوان که بعد از پخش سریال سایه بان مورد توجه قرار گرفته بود، بسیاری از رسانه ها و شبکه های اجتماعی خبر از ازدواج او دادند ولی وی در مصاحبه ای اعلام کرد که هنوز مجرد است و اگر شرایط برایش فراهم شود دوست دارد که با یک کارگردان تشکیل خانواده دهد.
 
ناگفته نماند که برادرش هم با یک بازیگر فرانسوی به نام گلوریا هاردی ازدواج کرده است.
 
سریال های سینا مهرداد
سریال پدر – بازیگر نقش حامد تهرانی  (بهرنگ توفیقی، ۱۳۹۷)
 
سریال سایه بان – بازیگر نقش حمید ( برادران محمودی، ۱۳۹۶)
 
سریال پرده نشین  (بهروز شعیبی ، ۱۳۹۳)
 
فیلم های سینا مهرداد
فیلم زار (نیما فراهی، ۱۳۹۵)
 
فیلم رفتن (نوید محمودی ، ۱۳۹۵)
 
فیلم قاتل اهلی (مسعود کیمیایی، ۱۳۹۵)
 
فیلم مردان آفتاب (داریوش غذبانی، ۱۳۹۴)
 
فیلم کلاشینکف  (سعید سهیلی، ۱۳۹۲)
 
فیلم پنجشنبه آخر ماه  (ماشالله شاهمرادی زاده، ۱۳۹۰ )
 
فیلم شب برهنه (سعید سهیلی، ۱۳۸۰)
 
فیلم مردی شبیه باران  (سعید سهیلی، ۱۳۷۵)
 
تئاتر های سینا مهرداد
نمایش آناکارنینا در استوا (افشین اخلاقی، ۱۳۹۴)
 
عکسهای سینا مهرداد بازیگر ایرانی
 

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

کد فاو آیکن

یادمه خودم اوایل که این تصاویر میدیدم خیلی دوست داشتم یکی برای وبلاگ خودم بزارم کلی گشتم به یک کوچیک بر خوردم  .⊙ کدام کد  ●_●

این کد

بله یه کد کوچیک و فسقلی :/

فکر می کنم یه عکس کوچیک بهتر از اون صفحه ی سفیده کنار صفحه هست

[اون تصاویر کوچیک کنار اسم وبلاگ رو فاو آیکون میگن ]

مثلا کنار اسم وبلاگم اون بالا عکس کوچیک  هست

اون دسته از دوستانی که  دوست دارن فایو ایکون بزارن  این کد رو بعد   وبلاگتون بزارید

کل درایو هامو بهم ریختم تا یک نت پد که ادرس سایت فاو آیکون های قشنگ تری رو داشت براتون بزارم ظاهرا دنبال هر چی بگردم پیدا نمیشه ¯_(ツ)_/¯

++بانو باز کجا رفته ಠಿ_ಠ


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

سایت شکلکستان خارجکی :/

قبلا من هم دنبال شکلک های ریز میشگتم خیلی از شکلک های ریز خوشم میومد

چند ماه پیش این سایتو دیدم از نظر من که جالبه
خیلیا وبلاگ شکلک زدین از رو این سایت
8017 تا صفحه داره  
خلاصه بگم چند ماه باید نشست تا شکلک های این سایت رو سیو کرد :/
این سایت رو ببیندید
emoji7.jp
 
فقط مراقب حجم نتتون باشید که دو برابرکم میکنه  ⊙﹏⊙
 
اینا هم ببیندید
mysmiley.net 
free-smileys.com
free-emoticons.com

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی ریحانا پارسا

بیوگرافی ریحانا پارسا

بیوگرافی ریحانا پارسا

ریحانه پارسا متولد ۱۳۷۲ در تهران، بازیگر است. فارغ التحصیل رشته تئاتر از دانشگاه سوره در سال ۹۴ است، بجز بازیگری در عکاسی نیز فعالیت تخصصی دارد، می گوید در زندگی همیشه بلند پرواز بودم.

ریحانه پارسا که نخستین تجربه حرفه‌ای خود را پشت سر می‌گذارد، حضور در سریال پدر را شانس بزرگ زندگی‌اش خواند و گفت: همیشه در زندگی بلندپرواز بودم و فکر می‌کنم از همین رو چنین موقعیتی برایم پیش آمد؛ البته برنامه خودم این بود که با اتمام مدرسه و حین تحصیل در دانشگاه، کار تئاتر را به صورت حرفه‌ای شروع کنم و تصور می‌کردم بعد از چند سال چنین اتفاقی برایم می‌افتد، اما «پدر» سکوی پرش من شده است.

بازیگر نقش «لیلا» تصریح کرد: باید به این نکته اشاره کنم که پیش از من حدود ۲۵۰ نفر از کسانی که حتی برخی از آن‌ها در کارهای کمتر دیده شده، بازی کرده یا تئاتری بودند، برای این نقش تست داده بودند و خدا را شکر می‌کنم که توانایی‌های من به چشم آقای عنقا و توفیقی آمد.

او با بیان اینکه نقش لیلا برایش جذابیت زیادی داشت، ادامه داد: در سال‌هایی که مشغول تحصیل بودم، همیشه دوست داشتم با نقشی وارد فضای حرفه‌ای شوم که چالش داشته باشد تا بتوانم در آن جایی که می‌توانم خودم را نشان بدهم. البته یک نگرانی هم داشتم که نکند با کار قبلی آقای عنقا یعنی «تنهایی لیلا» و لیلای آن سریال مقایسه شوم.

این بازیگر در پایان گفت: لیلا یک دختر امروزی است که به خاطر برخی اتفاقاتی که در دانشگاه می‌افتد با پسری به نام حامد تهرانی آشنا می‌شود و کل سریال جریان رابطه این دو نفر است. نقش حامد را سینا مهراد بازی می‌کند و من در این کار با چهره‌هایی چون مهدی سلطانی و لعیا زنگنه که پیش از این سال‌ها مخاطب بازی‌های درخشانشان بوده‌ام، همبازی هستم و البته بازیگر خوب دیگری نیز که فعلا اجازه ندارم اسم او را بگویم، به زودی به کار می‌پیوندد.

«پدر» با طراحی، نویسندگی و تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی در ۳۰ قسمت از شبکه دو سیما تولید و پخش می‌ شود.

عکسهای ریحانه پارسا


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی جلال ذوالفنون

بیوگرافی جلال ذوالفنون

جلال ذوالفنون (۱۳۱۶، آباده – ۲۸ اسفند ۱۳۹۰، کرج) موسیقی‌دان و نوازندهٔ ایرانی سه تار بود.

زادروز : ۱۳۱۶

اهل کشور : ایران

درگذشت : ۲۸ اسفند ۱۳۹۰

کار(ها) : نوازنده، آهنگ‌ساز

ساز(ها) : سه ‌تار

مدت کار : ۱۳۹۰– ۱۳۴۶

زندگی

او در سال ۱۳۱۶ در آباده متولد شد. در کودکی به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و فراگیری موسیقی را در ده سالگی در خانوادهای اهل موسیقی شروع کرد. برای ادامهٔ تحصیل به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آنجا با سازهای دیگر چون تار و ویلن آشنا شد. ویلن را نزد برادرش محمود ذوالفنون آموخت. در هنرستان از رهنمودهای موسی معروفی در زمینه تکنیک سه‌تار برخوردار شد.

همزمان با تأسیس رشته موسیقی در دانشکده هنرهای زیبا، به آنجا راه یافت. آشنایی با شخصیت‌های موسیقی ملی ایران از جمله نورعلیخان برومند و دکتر داریوش صفوت، شناخت تازه‌ای از موسیقی اصیل ایران و امکانات وسیع سه‌تار برای وی به ارمغان آورد و از سال ۱۳۴۶ فعالیت خود را روی سه‌تار متمرکز کرد.

او از روش‌های اساتیدی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و همچنین راهنمایی‌های احمد عبادی بهره یافت. پس از پایان دانشکده در همان جا و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ملی به تدریس سه‌تار پرداخت. در این سال‌ها از راهنمایی یوسف فروتن و سعید هرمزی که از نوازندگان قدیمی سه‌تار بودند برخوردار گردید.

جلال ذوالفنون آثار نوشتاری و صوتی فراوانی در زمینهٔ موسیقی ایرانی از خود به جای گذاشته که از بین آنها می‌توان آلبوم‌های گل صدبرگ و آتش در نیستان با صدای شهرام ناظری را نام برد. همچنین از دیگر آثار او می‌توان به مستانه، سرمستان و شب عاشقان با صدای علیرضا افتخاری اشاره کرد.

ذوالفنون سالیان متمادی در زمینه تحقیق و تتبع گام برداشت و کوشید جوانان را با این قلمرو آشنا کند. مهم‌ترین کار وی پس از تحقیق، تدریس بود. کتابی با عنوان گل صدبرگ که مجموعه‌ای از نوشته‌ها و خاطراتش درباره موسیقی است، از او منتشر شده‌است.

جلال ذوالفنون در ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ در اثر خونریزی داخلی پس از جراحی قلب باز، در بیمارستان البرز کرج درگذشت. استاد ذوالفنون؛ به وصیت خودش و با حضور دوستاران و خویشانش در قبرستان امامزاده طاهر کرج دفن شد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی کری ماری آندروود

بیوگرافی کری ماری آندروود

کری ماری آندروود (به انگلیسی: Carrie Marie Underwood)‏ (زادهٔ ۱۰ مارس ۱۹۸۳) خواننده و ترانه‌سرای سبک کانتری پاپ آمریکایی است.

نام اصلی : کری ماری آندروود

زادروز : ۱۰ مارس ۱۹۸۳

ماسکووگی، اکلاهما

اهل کشور : ایالات متحده آمریکا، چکوتاه، اکلاهما

سبک‌ها : کانتری پاپ

کار(ها) : خواننده، ترانه‌سرا


ساز(ها) : گیتار، پیانو

مدت کار : ۲۰۰۴–تاکنون

جایزه(ها) : جایزه گرمی بهترین اجرای خواننده زن در سبک کانتری در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹

ناشر(ها) : آریستا نشوایل

وب‌گاه : www.carrieunderwoodofficial.com

کری ماری آندروود (به انگلیسی: Carrie Marie Underwood)‏ (زادهٔ ۱۰ مارس ۱۹۸۳) خواننده و ترانه‌سرای سبک کانتری پاپ آمریکایی است. او برنده فصل چهارم شوی تلویزیونی آمریکن آیدل، چندین جایزه گرمی و چندین جایزه پلاتینِ فروش برای آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌هایش شده است. نخستین آلبوم او با نام بعضی قلب‌ها به‌عنوان پرفروش‌ترین آلبوم نخستین از یک خواننده تک زن در تاریخ سبک کانتری شناخته شده است.

او در چهل و نهمین دوره مراسم گرمی (۲۰۰۷) برندهٔ جایزهٔ بهترین هنرمند جدید شد و در سه سال متوالی در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹،جایزهٔ گرمی بهترین اجرای خواننده زن در سبک کانتری را به دست آورد. او همچنین در مراسم «جایزه انتخاب مردم» ۲۰۰۹، سه جایزه بهترین خواننده، جایزه «دوست داشتنی‌ترین ستاره زیر ۳۵ سال» و بهترین ترانه سبک کانتری به خاطر آهنگ «نام خانوادگی» را کسب کرد.

آلبوم‌ها

سال انتشار

نام آلبوم

۲۰۰۵

Some Hearts

۲۰۰۷

Carnival Ride

۲۰۰۹

Play On

۲۰۱۲

Blown Away


تک‌آهنگ‌ها

سال انتشار

نام آهنگ

۲۰۰۵

Inside Your Heaven

Jesus, Take the Wheel

Some Hearts

۲۰۰۶

Don't Forget to Remember Me

Before He Cheats

۲۰۰۷

Wasted

So Small

All-American Girl

۲۰۰۸

Last Name

Just a Dream

۲۰۰۹

I Told You So


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی بیلی جو آرمسترانگ

بیوگرافی بیلی جو آرمسترانگ

بیلی جو آرمسترانگ (به انگلیسی: Billie Joe Armstrong)‏ خواننده، گیتاریست و موسس گروه موسیقی امریکایی گرین دی است.

نام مستعار : BJ, 2 Dollar Bill, Fink, The Reverend Strychnine Twitch

زادروز : ۱۷ فوریهٔ ۱۹۷۲

اوکلند , کالیفرنیا

اهل کشور: آمریکایی

سبک‌ها : پانک راک، پاپ پانک، آلترنتیو راک

کار(ها) : خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز و نوازنده

ساز(ها) : خوانندگی، گیتار، پیانو، هارمونیکا، ماندولین، درام، ساکسوفون

مدت کار ۱۹۸۷- اکنون

نقش‌های مرتبط : گرین دی

اوایل زندگی

بیلی جو، کوچک‌ترین عضو خانواده ۸ نفری آرمسترانگ می باشد. پدرش اندی، راننده ماشین‌های سنگین و مادرش پیشخدمت یک رستوران بود.

در پنج سالگی با تشویق و حمایت معلم موسیقی اش، آهنگی به نام در جستجوی عشق ساخت. بعد از این اتفاق،به سمت موسیقی کشیده شد.

او در ده سالگی، پدرش را از دست داد. رابطه او با پدرش، فراتر از روابط پدر با سایر فرزندان بود؛ برای همین، هضم این اتفاق، برای او بسیار دشوار آمد. پس از مرگ پدر، مادرش مجبور شد با کار مداوم در رستوران‌ها مخارج ۶ فرزندش را تامین کند. پس از ازدواج مجدد مادر و درگیری و ناسازگاری او با ناپدری اش، علاقه بیلی جو به موسیقی بیشتر شد. در همین هنگام بود که آرمسترانگ، مایک درنت (Mike Dirnt) را ملاقات کرد.

تاسیس گرین دی

در ۱۵ سالگی، بیلی جو آرمسترانگ به همراه مایک درنت(Mike Dirnt)، دوست دوران کودکی اش، گروهی با نام Sweet Children را در رودئو کالیفرنیا تشکیل دادند. کمی بعد، آن‌ها نام گروه را به Green Day تغییر دادند. تره کول(Tre Cool)، دیگر عضو اصلی گروه در سال ۱۹۹۰ به آن‌ها پیوست.

زندگی خصوصی

بیلی جو در سال ۱۹۹۴ با یکی از طرفدارانش ازدواج کرد و اکنون صاحب دو فرزند می باشد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی آشانتی

بیوگرافی آشانتی

بیوگرافی آشانتی

آشانتی شیکویا دوگلاس (متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۸۰) خواننده-ترانه سرا، تهیه کننده موسیقی، رقصنده، بازیگر و مانکن آمریکایی است.

نام اصلی : آشانتی شیکویا دوگلاس

نام دیگر : شاهزاده هیپ هاپ و آر اند بی

متولد : ۱۳ اکتبر ۱۹۸۰

گلن کوو, نیویورک ایالات متحده

سبک موسیقی : آر اند بی, هیپ هاپ, هیپ هاپ سول

تخصص : خواننده-ترانه سرا, تهیه کننده موسیقی, رقصنده, بازیگر, مانکن

سازها : آواز, پیانو

سال فعالیت : از ۱۹۹۴ تا کنون


ناشر موسیقی : Jive ۱۹۹۴–۱۹۹۷

Epic ۱۹۹۸–۲۰۰۰

The Inc. ۲۰۰۱–۲۰۰۹

Written Entertainment (2010–present)

E-One Music (2012-present)

آشانتی شیکویا دوگلاس(متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۸۰) خواننده-ترانه سرا، تهیه کننده موسیقی، رقصنده، بازیگر و مانکن آمریکایی است. او در اوایل دهه ۲۰۰۰ به شهرت رسید. آشانتی به خاطر اولین آلبومش به نام آشانتی معروف شد که آهنگ فولیش از این آلبوم پرفروش ترین آهنگ هفته نخست انتشار با فروش بیش از ۵۰۳٬۰۰۰ نسخه در آوریل ۲۰۰۲ در آمریکا شد. این آلبوم رکورد بیشترین فروش هفته نخست انتشار برای یک هنرمند زن را ثبت کرد، که پرفروشتر از فروش‌های هفته نخست آلیشا کیز و لارین هیل بود. در همان هفته او اولین خواننده زنی شد که دو آهنگ نخست از ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد را با آهنگ‌های "فولیش" و "واتز لاو؟"، به نام خود ثبت کرد. آشانتی دوباره با اول شدن سه آهنگ "فولیش"، "واتز لاو؟" و "آلویز آن تایم" در ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد در همان هفته رکورد دیگری ثبت کرد،و اولین زنی شد که به این موفقیت دست یافت.در سال ۲۰۰۳ او با آلبومی که به نام خودش نام گذاری شده بود اولین جایزه گرمی برای بهترین آلبوم آر اند بی را بدست آورد. او تا سال ۲۰۰۸ در حدود ۱۵ میلیون نسخه از آهنگ‌هایش را در جهان به فروش رساند. آشانتی دهه ۲۰۰۰ را به عنوان سومین هنرمند سبک آر اند بی پس از آلیشا کیز و بیانسه به پایان رسانید.او همچنین رتبه ۳۸ بهترین هنرمند دهه را به خود اختصاص داد و آهنگ "فولیش" با فروش بیش از ۷٫۴ میلیون نسخه در آمریکا رتبه ۱۷ام دهه را به خود اختصاص داد.

آلبوم‌ها

آشانتی (۲۰۰۲)

فصل ۲ (۲۰۰۳)

رز بتنی (۲۰۰۴)

اظهارنامه (۲۰۰۸)

شجاع دل (۲۰۱۲)


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی اکبر محسنی

بیوگرافی اکبر محسنی

اکبر محسنی (زاده: سال ۱۲۹۱ خورشیدی در شهر تهران – متوفی ۶ مرداد ۱۳۷۴ خورشیدی)، آهنگساز و نوازنده صاحب نام عود (بربط)، تار و ویولن، و معلم موسیقی ایرانی بود.

زادروز : ۱۲۹۱ خورشیدی

تهران

درگذشت : ۶ مرداد ۱۳۷۴

کار(ها) : آهنگساز , نوازنده و معلم موسیقی ایرانی

ساز(ها) : عود (بربط)، تار و ویولن


او هنر آموختهٔ شعبهٔ موزیک نظام و بهره برده از درسهای علینقی وزیری محسوب می‌شد و سالها زیر نظر روح الله خالقی به تدریس در انجمن موسیقی ملی و نوازندگی در ارکسترهای آن پرداخته بود. وی همچنین سابقه طولانی تدریس موسیقی و سرپرستی ارکسترها در رادیو ایران را داشت و در طی دوران فعالیت خود آثار بسیاری را از خود به جای گذاشت. او در عین حال از اولین نوازندگان عود در موسیقی ایران محسوب می‌شود و نواختن این ساز کهن ایرانی را طی اقامت در عراق، از اساتید برجستهٔ عرب فراگرفته بود. از آثار شاخص او ترانه بسیار معروف الهه ناز، با شعر کریم فکور و خوانندگی غلامحسین بنان می‌باشد که نزد توده‌های مردم، شهرت و محبوبیتی کم مانند کسب کرد.

سالهای نخست زندگی

سید اکبر حاج محسن تهرانی مشهور به اکبر محسنی در سال ۱۲۹۱ خورشیدی در شهر تهران دیده به جهان گشود. پدرش سیدحسین محسنی،از افسران هنگ توپخانه و مردی متدین و نمازخوان بود و نظر خوشی نسبت به موسیقی نداشت. با این وجود اکبر محسنی از کودکی شیفتهٔ موسیقی شد و این شیفتگی او به حدی بود که در طفولیت به تقلید از دستهٔ موزیک نظامی که در نزدیکی خانه شان مشق می‌کرد، سر قلیان شکسته‌ای را به دست می‌گرفت و آهنگهای مارش را با دهان می‌نواخت.

شوق و ذوقی که اکبرمحسنی از کودکی در موسیقی داشت، باعث شد که پس از مرگ پدر، بوسیلهٔ شوهرخواهرش در مدرسهٔ موسیقی نظام که زیر نظر سالار معزز اداره می‌شد، ثبت نام کند و عاشقانه در این مدرسه، به فراگیری فنون موسیقی در خدمت اساتید بزرگ بپردازد.

نخستین سازی که وی در مدرسهٔ موسیقی می‌نواخت، آلتو برنجی بود، امّا بعد به تدریج ترومپت و فلوت را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و در همان مدرسه، به فراگیری نُت نیز پرداخت.

شیفتگی و شور او نسبت به موسیقی و شوق و علاقه اش نسبت به یادگیری آن، سبب شد که اکبر محسنی در کنار فعالیت در شعبهٔ موزیک مدرسهٔ نظام، برای یادگیری تار نیز اقدام کند و برای آموختن این ساز، نزد رحمت الله صفا که از شاگردان موسی معروفی بود، برود. محلی که رحمت الله خان صفا در آن تعلیم ساز می‌داد، در میدان توپخانه تهران واقع بود و اکبر محسنی که در فاصلهٔ نسبتاً زیادی از این محل زندگی می‌کرد، ناچار بود که هر روز صبح غذای مختصری برای ناهار خود، همراه بردارد و با پای پیاده مسیر طولانی منزل تا میدان توپخانه را بپیماید.وی سرانجام موفق شد نزد این استاد ردیف موسیقی ایرانی را بیاموزد و با نواختن تار به خوبی آشنا گردد.

وی در همین سالها، به اتفاق تعدادی از دانش آموزان مدرسهٔ نظام، دستهٔ موزیکی درست کرد که در آن بیشتر از سازهای بادی استفاده می‌شد. اکبر محسنی همچنین از همین زمان بعنوان معلم موسیقی، کار تعلیم هنرجویان را نیز آغاز کرد.

در سال ۱۳۱۵ خورشیدی، وزارت فرهنگ وقت، اکبر محسنی و جمع کوچک دوستانش در دستهٔ موزیک فوق الذکر را، به نام «هنرآموز موسیقی» با حقوق ماهیانه ۲۴ تومان استخدام کرد.

فعالیت در رادیو و انجمن موسیقی ملی

با تأسیس و افتتاح رادیو ایران، اکبر محسنی اقدام به تشکیل ارکستری نمود که این ارکستر زیر نظر علینقی وزیری فعالیت می‌کرد و تعلیم می‌گرفت. محسنی در این ارکستر با حقوق ماهیانه ۷۰ تومان استخدام شده بود و نوازندهٔ تارباس در این ارکستر محسوب می‌شد. برنامه‌هایی که اکبر محسنی در این زمان و به اتفاق ارکستر مذکور اجرا می‌کرد، به طور مرتب و به صورت زنده از رادیو ایران پخش می‌گردید.

بعد از انحلال ارکستر مذکور، اکبر محسنی در ارکستر انجمن موسیقی ملی که به رهبری روح الله خالقی برنامه اجرا می‌کرد، مشغول به کار شد و به نوازندگی پرداخت .از آنجا که روح الله خالقی همواره به موسیقیدانان همکار خود، اهمیت فراوان می‌داد و برای پیشرفتشان ارزش فراوان قائل بود، همین همکاری نقطهٔ شروعی برای موفقیت اکبر محسنی گردید.

بدین ترتیب اکبر محسنی بعنوان یکی از اولین معلمان انجمن موسیقی ملی شروع به فعالیت کرد و علاوه بر نوازندگی در ارکستر این انجمن به رهبری روح اله خالقی، به آهنگسازی نیز مشغول شد.

«سه تار و ستاره» اولین آهنگی بود که اکبر محسنی ساخت. این آهنگ که در مایهٔ سه گاه ساخته شده و شعر آن توسط کریم فکور سروده شده بود، نخستین بار در سال ۱۳۲۶ خورشیدی با خوانندگی ناهید سرافراز و حمید قنبری، در رادیو ایران پخش گردید.

محسنی از سال ۱۳۲۶ تا سال ۱۳۳۶ خورشیدی به طور مداوم همکاری خود را، با رادیو ایران ادامه داد و علاوه بر ساخت تعداد زیادی آهنگ برای خوانندگان مختلف، در زمینهٔ ساخت موسیقی برای فیلمفارسی‌های آن روزگار نیز، فعال شد. بدین ترتیب اکبر محسنی را می‌توان یکی از نخستین سازندگان موزیک متن در سینمای ایران تلقی نمود. وی آهنگساز فیلم‌هایی همچون واریتهٔ بهاری، چهرهٔ آشنا، زندگی شیرین است و بلبل مزرعه بوده‌است.

اما از جملهٔ دیگر فعالیتهای شاخص اکبر محسنی در این دوران، ساخت آهنگ جاودانه و ماندگار الهه ناز، می‌باشد که با تنظیم استادانهٔ روح الله خالقی، شعر کریم فکور و صدای غلامحسین بنان اجرا شد و گرچه برخی از صاحبنظران این ترانه را از برخی ظرافتهای فنی عاری می‌شمردند، در سطح جامعه و نزد توده‌های مردم، شهرت و محبوبیتی بی مانند یافت. این ترانه که یکی از دلپسندترین و روح نوازترین آهنگهای اکبر محسنی محسوب می‌شود، در سال ۱۳۳۳ و به مناسبت تولد تنها دختر وی ساخته شده‌است. در همین دوران وی همچنین برای ترانه‌های معروف دیگری نیز آهنگ ساخت که از آن جمله : بخت بیدار، دل شکن، دگرچه می‌خواهی؟، دختر فال بین، دختر رامشگر (همگی با صدای مخملین بنان) و ستاره، پشیمانی، او نیامد، درد جدایی و … (با صدای خوانندگان دیگر)، قابل ذکرند که تنها نمونه‌هایی از آثار متعدد برجای مانده از اکبر محسنی می‌باشند.

اکبر محسنی همچنین برای مدتی به کسوت استاد موسیقی و سرود در وزارت فرهنگ درآمد، که تجارب او در این زمینه، در کنار شهرت و آگاهی او در رشتهٔ موسیقی موجبات سفر او را به کشور عراق فراهم آوردساز.

سفر به عراق و اقامت در این کشور

در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، وزارت فرهنگ وقت، اکبر محسنی را جهت تدریس موسیقی و سرود در مدارس ایرانیان مقیم عراق برگزید و در عین حال به وی مأموریت داد که در طول خدمت خویش در عراق، نسبت به یادگیری ساز عود (بربط) و جمع آوری تکنیکهای نواختن آن اقدام کند تا بتواند در مراجعت به ایران، این تکنیک‌ها را منتشر کرده و تعلیم دهد.

بدین ترتیب وی در طی مدت چهار سال به سر بردن در عراق، علاوه براینکه سرودهای میهنی و موسیقی را به کودکان ایرانی که در مدارس مخصوص ایرانیان در بغداد و کاظمین درس می‌خواندند، آموزش می‌داد، خود نیز مشغول به یادگیری ساز عود شد و این ساز را از استادان معروفی، همچون جمیل بشیر، سلیمان شکور، گل خماش، وکیل (موسیقیدان ایرانی مقیم عراق) و حکمت فاضل عراقی به خوبی یاد گرفت و همچنین به جمع آوری تکنیک‌های مصری و عراقی در نواختن عود اقدام نمود و سرانجام در سال ۱۳۴۰ خورشیدی، با دستی پر به ایران بازگشت.

احیاء ساز عود در ایران

اکبر محسنی در واقع، ساز عود که در اصل یکی از سازهای اصیل ایرانی بود و به اشتباه به اعراب منتسب شده بود را، دوباره به همراه خود به ایران آورد و موجبات استفاده از آن در ارکسترهای بزرگ را فراهم ساخت. خود وی در این مورد، طی مصاحبه‌ای با مهشید فرحبخش در مجله تماشا (شمارهٔ ۶۹، مورخه: ۵ بهمن ماه ۱۳۵۱) می‌گوید:

«پس از بازگشت از عراق به ایران، آنچه را که از ساز عود یاد گرفته بودم، در رادیو عنوان کردم، شورای موسیقی تشکیل شد و من در حضور دکتر برکشلی، مشیرهمایون شهردار و چند نفر از استادان موسیقی، عود نواختم.

مشیرهمایون [پس از مشاهده نوازندگی من با این ساز]، دستی روی عود زد و از من پرسید: «این پوست دارد؟»، گفتم : «نه! تخته‌است»، گفت: «بسیار صدای عالی دارد. این ساز را باید احیا کرد و در ارکستر جای داد»……»

بدین ترتیب وی از اولین نوازندگان عود در موسیقی معاصر ایران محسوب می‌شود و نه فقط نتیجهٔ سالها تلاش خویش در زمینهٔ نواختن عود و همچنین تجاربی که از یادگیری تکنیک‌های نوازندگی عود اندوخته بود را، به هنرجویان متعددی تدریس کرد، بلکه این ساز ایرانی را دوباره در سرزمین اصلی و خاستگاه خود (ایران) احیاء نمود و جایگاه ویژه‌ای برای آن در ارکسترهای رادیو ایران پدید آورد.

اکبر محسنی پس از بازگشت از عراق و در حدفاصل سالهای ۴۰ تا ۵۰ به کار در رادیو نیز، به عنوان آهنگساز و نوازنده ادامه داد و همچنین پس از تأسیس تلویزیون در ایران، برای چند سال با تلویزیون ملی ایران نیز همکاری‌هایی نمود که از آن جمله تهیهٔ آهنگها و سرپرستی ارکستر در برنامه تلویزیونی «هفت شهر عشق» قابل ذکر می‌باشد.

پس از انقلاب اسلامی، اکبر محسنی برای سالهای زیادی در خارج از ایران اقامت داشت و فعالیتهای هنری وی بسیار کاهش یافت، امّا با این وجود ساخت چند آهنگ را در همین سالها نیز به وی نسبت می‌دهند. بدین ترتیب از آنجا که خود او طی مصاحبه‌ای در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، تعداد آهنگهای خود را، متجاوز از ۴۰۰ آهنگ دانسته بود، شاید بتوان تمامی آهنگهای او در طی دوران زندگیش را حدود ۵۰۰ قطعه تخمین زد. از وی همچنین تعداد زیادی ضبط‌های رایویی و برخی ضبط‌های خصوصی نیز به یادگار مانده‌است.

اکبر محسنی سرانجام در بامداد روز ششم مرداد ماه ۱۳۷۴، دور از وطن به عالم باقی شتافت و مشتاقان موسیقی اصیل ایرانی را داغدار کرد. خانواده و فرزندان وی پس از مرگش، کتابی موسوم به الههٔ ناز را در شرح احوال و آثار او و در بزرگداشت یاد و خاطره اش انتشار دادند.

نکاتی از زندگی شخصی او

سید اکبر محسنی از سادات اصیل تهران و انسانی باصفا، صمیمی و خلیق با چهره‌ای خندان و رویی گشاده بود. نماز و روزه و عبادتش هرگز ترک نمی‌شد و در میان هنرمندان به «حاجی» شهرت داشت.

وی هر روز پس از نماز صبح شروع به کار می‌کرد و تا ساعت ۱۱ شب می‌نوشت و آهنگ می‌ساخت و با خواننده‌ها تمرین می‌نمود و ارکسترها را برای اجرای برنامه‌های گوناگون آماده می‌ساخت.

محسنی ایمان خویش به خدای یگانه را عامل دلگرمی خود، درکارهای هنریش تلقی می‌کرد و خویش را غرقهٔ در خدا می‌دانست و می‌گفت:«شما با کسی طرف هستید که ۴۵ سال است زندگیش را روی هنر گذاشته و ایمان و اعتقاداتش را فراموش نکرده‌است…»

او آهنگهای خودش را، مثل بچه‌های خویش می‌دانست و همه آنها را دوست داشت، اما از میان متجاوز از ۴۰۰ آهنگی که ساخته بود، دو آهنگ «الهه ناز» و «انتظار» را به خاطر اثر خاصی که بر روی او داشتند، ترجیح می‌داد. (ترانهٔ انتظار را ، «فرح» خوانده‌است : «به یاد وی تا سحر ماندم، او نیامد»….) همچنین آهنگ "ساقیاً نیز که حالت اپرا داشت، از ساخته‌های او بود که در جشن هنرشیراز اجرا شد و وی این آهنگ را نیز، جزو آثار برگزیدهٔ خویش محسوب می‌نمود.

اکبر محسنی به حق یکی از مفاخر موسیقی ایران محسوب می‌شود و مشقات بسیار زیادی برای اعتلای موسیقی این سرزمین متحمل گردیده‌است. وی حرمت استادان را به جا می‌آورد و زحمات آنان را پاس می‌داشت و از آن میان برای مرحوم روح الله خالقی که حق بسیار بر گردن وی داشت، احترام ویژه‌ای قائل بود.

ساز اصلی محسنی تار بود، اما با نواختن سه تار و همانطور که گفته شد عود(بربط) نیز، آشنایی کامل داشت .وی همچنین در نواختن ویولن نیز مسلط بود و چون در شعبه موزیک نظام تحصیل کرده بود، نواختن سازهای بادی در ارکسترهای نظامی و غیر آن را نیز فراگرفته بود. به همین دلیل گرچه شهرت اصلی او به خاطر ساخت آهنگهای زیبایی است که خوانندگان بسیاری آنها را خوانده‌اند، امّا در نوازندگی نیز شخصیت جامع الاطرافی محسوب می‌شد.

تمامی هنرمندانی که اکبر محسنی را از نزدیک می‌شناخته‌اند، مراتب والای هنری و ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی بارز او را می‌ستایند. از جمله اسدالله ملک، که خود از نوازندگان مشهور ویولن و آهنگسازان توانای معاصر می‌باشد، در مورد اکبر محسنی مطلب مفصلی نوشته که مشتمل بر زندگینامهٔ او نیز هست. وی در بخشی از نوشته اش در توصیف وی می‌نویسد:

«…استاداکبر محسنی هفت شهر عشق را عطاروار گشت و رمز و رموز عاشقی را با سیمهای عود بر ملا کرد. حلاوت موسیقی را به جان‌های محرمی چشاند که اهلیت داشتند و حرمت نگه می‌داشتند و قدر می‌دانستند….»

از اکبر محسنی (سید اکبر حاج محسن تهرانی) سه فرزند پسر و یک دختر باقی ماند که البته هیچکدام از آنها اهل ساز و موسیقی نبودند. هرچند که یکی از این فرزندان، یعنی «دکتر سید رضا حاج محسن تهرانی»، پس از مرگ او، در زمینهٔ جمع آوری کتاب یادبود و بزرگداشت او تلاش بسیار نمود . کتاب مذکور که سایر فرزندان و اعضای خانواده اکبر محسنی در تدوین و تألیف و چاپ و انتشار آن سهم داشته‌اند، به یاد شاخص‌ترین و به یادماندنی‌ترین اثر او، الهه ناز نام دارد.

تعدادی از آهنگهای او

اکبر محسنی چنانکه گفته شد، متجاوز از ۴۰۰ آهنگ و ترانه در طی دهها سال فعالیت هنری خود ساخته‌است که برخی از شاخصترین آنها عبارتند از :

تصنیف انتظار(او نیامد) با شروع : «به یاد وی تا سحر ماندم، او نیامد» به خوانندگی فرح و با شعر ایرج تیمورتاش (تصنیف زیبای «او نیامد» اثر اکبر محسنی، که اصل آن با صدای فرح می‌باشد، بعدها با اجرای خوانندگان دیگری چون: هوشمند عقیلی و علیرضا افتخاری نیز ضبط و ارائه شده‌است.)

ترانه بازآ (بخت بیدار) با شروع : «بخت بیدار منی، حُسن گلزار منی…»، به خوانندگی غلامحسین بنان با شعراسماعیل نواب صفا

ترانه الهه ناز، با تنظیم :روح الله خالقی به خوانندگی غلامحسین بنان با شعرکریم فکور

ترانه الهه ناز-۲ (اجرایی دیگر)، به خوانندگی غلامحسین بنان با شعر کریم فکور

ترانه دگر چه می‌خواهی، به خوانندگی غلامحسین بنان با شعرایرج تیموتاش

ترانه دل شکن، به خوانندگی غلامحسین بنان، با شعر بیژن ترقی

ترانه دخترک فال بین، به خوانندگی غلامحسین بنان با شعر کریم فکور

ترانه دختر رامشگر، به خوانندگی غلامحسین بنان

ترانه مرا بوسه‌ای ده، به خوانندگی اکبر گلپایگانی، با شعر ابوالقاسم حالت

ترانه شوق دیدار، به خوانندگی کوروس سرهنگ زاده، با شعر لعبت والا

ترانه چه شود، به خوانندگی کوروس سرهنگ زاده، با شعرمعینی کرمانشاهی

بازسازی برخی آهنگهای او :

ترانه شب فروردین، به خوانندگی علیرضا افتخاری، با شعر اکبر آزاد

ترانه دو یار قدیمی، به خوانندگی علیرضا افتخاری، با شعر مسعود فردمنش

همچنین شش ترانه از هشت ترانه موجود در آلبوم «صیاد»، با صدای علیرضا افتخاری، از ساخته‌های اکبر محسنی است.

فیلم‌شناسی

برخی از فیلمهایی که اکبر محسنی برایشان موسیقی متن ساخته‌است، عبارتند از:

واریتهٔ بهاری(ساخته پرویز خطیبی، ۱۳۲۸)

چهرهٔ آشنا (ساخته حسن خردمند،۱۳۳۲)

زندگی شیرین است (ساخته مجید محسنی ، ۱۳۳۵)

بلبل مزرعه (ساخته مجید محسنی ، ۱۳۳۶)


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By 123blog.ir:.