مجله اینترنتی چفچفک

مجله اینترنتی چفچفک

مجله اینترنتی چفچفک

بیوگرافی مینو خالقی

بیوگرافی مینو خالقی

بیوگرافی مینو خالقی

مینو خالقی (زادهٔ ۱۳۶۴ در اصفهان) فعالِ محیط زیست و حقوقِ زنان، و چهرهٔ سیاسیِ اصلاح‌طلب و نامزد منتخب مردم اصفهان در انتخابات دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی بود که پس از انتخابات از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده و آرایَش باطل اعلام گردید. و پس از روندهای سیاسی-حقوقی از سمت نمایندگی بازماند.

او که دانش‌آموخته حقوق ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی و دارای مدرک دکتری حقوق عمومی است، برادرزادهٔ ناصر خالقی وزیر کار و امور اجتماعی دولت دوم سید محمد خاتمی رئیس جمهور دولت اصلاحات است و پدر وی عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه اصفهان است.

منتخب اصفهان در مجلس دهم

او از سوی کارگروه استانهای شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، در فهرست نهایی نامزدان ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دومبرای انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و با کسب ۱۹۳٬۳۹۹ رأی از مجموع ۶۷۱٬۴۷۱ رای مأخوذه شهر اصفهان به عنوان نماینده منتخب اعلام شد.

ابطال آرا توسط شورای نگهبان

در آخرین روز اسفند ماه سال ۱۳۹۴ شورای نگهبان با ارسال نامه‌ای به استانداری اصفهان از ابطال آرای مینو خالقی پس از انتخاب شدن توسط مردم خبر داد. خالقی نیز طی بیانیه‌ای خواهان برخورد مسئولان با شایعات ایجاد شده و بازی با آبروی افراد شد.

بر اساس اعلام وزارت کشور، در رابطه با ابطال آرای مینو خالقی و نحوه جایگزینی نماینده بعدی بین این نهاد و شورای نگهبان اختلاف نظر وجود داشته و بحث‌ها در این رابطه ادامه یافت. محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات هفتم اسفند ۱۳۹۴ تصمیم‌گیری در خصوص صلاحیت یا عدم صلاحیت وی در حال حاضر که انتخابات پایان یافته است را مربوط به مجلس شورای اسلامی و با سازوکار تأیید یا عدم تأیید اعتبار نامه وی از سوی نمایندگان مجلس می‌دانست؛ محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در مصاحبهٔ مطبوعاتی خود در ۱۳۹۵/۱/۱۷ در سخنی مشابه تأیید صلاحیت مینو خالقی را در حوزهٔ مسئولیت مجلس شورای اسلامی با سازوکار تأیید یا عدم تأیید اعتبار نامه وی بیان کرد که موضع رسمی دولت حسن روحانی در این مورد بود. شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت او را تاکنون اعلام نکرده است. اما سیامک ره پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام داشته که دلایل ابطال آرای خانم مینو خالقی به شخص وی اعلام شده است.

۱۸ فروردین ۱۳۹۵، محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که آرای منتخب سوم اصفهان ابطال نشده است، بلکه با استناد به نامه ارسالی از شورای نگهبان به وزارت کشور، انتخابات نفر سوم منتخب شهرستان اصفهان ابطال شده است. وی از ارسال دو نامه مجزای منتخب سوم به شورای نگهبان و رئیس جمهور خبر داد و افزود: «رونوشت این دو نامه در اختیار وزارت کشور قرار گرفته و شخص وزیر کشور با استناد حقوقی به تبصره ۳ ماده ۵۲ قانون انتخابات، نظر خود را در قالب یک نامه به شورای نگهبان ارسال کرده است. ما هیچ تصمیمی برای اظهارنظر درخصوص انتخابات اصفهان و نفر احتمالی جایگزین تا پیش از اعلام رسمی مواضع شورای نگهبان در قبال نامه ارسال شده نداریم و منتظر نظر شورای نگهبان خواهیم ماند. زمانی که موعد قانونی شورای نگهبان برای تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها یا منتخبین می‌گذرد و در عین حال مدارکی قابل استناد علیه شخص یا اشخاصی از منتخبین آشکار می‌شود، این مدارک باید براساس قانون به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود و همه ۲۹۰ منتخب مجلس جدید بار دیگر صلاحیت منتخبان را احراز کنند. وضعیت نهایی نماینده پنجم اصفهان در جلسه هفته آینده شورای نگهبان مشخص می‌شود.» او در عین حال اختلاف نظر شورای نگهبان و وزارت کشور را دربارهٔ مینو خالقی اختلاف نظری مهم و اساسی دانست.

در ۲۱ فروردین ۱۳۹۵، حسینعلی امیری، قائم مقام وزارت کشور اعلام کرد که علی‌رغم مخالفت وزارت کشور، شورای نگهبان بر رد صلاحیت و ابطال آرای مینو خالقی اصرار دارد و از نظر وزارت کشورعلیرضا آجدانی، نفر ششم اصفهان که او نیز از فهرست امید است، جایگزین مینو خالقی خواهد شد.خبری که روز بعد از سوی هیئت نظارت انتخابات اصفهان تکذیب شد و رئیس این هیئت مدعی شد انتخاب نفر پنجم باید به میان دوره‌ای برود.

درخواست صدور اعتبارنامه خالقی از سوی نمایندگان

پس از ابطال آرای مینو خالقی، چند تن از منتخبان مجلس دهم ضمن مخالفت صریح با این اقدام شورای نگهبان، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور را به استیضاح در صورت عدم صدور اعتبارنامه مینو خالقی تهدید کردند. در رأس آنها علی مطهری، منتخب دوم تهران قرار داشت:

  • علی مطهری، نماینده مجلس نهم و منتخب دوم تهران ضمن تهدید عبدالرضا رحمانی فضلی به استیضاح در صورت عدم صدور اعتبارنامه خالقی اعلام کرد: «بر اساس آئین‌نامه مجلس شورای اسلامی در صورتی که مدارکی در خصوص رد صلاحیت شدن یک نماینده مجلس پس از انتخاب شدن از سوی مردم پیدا شود باید این مسئله در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد. استیضاح وزیر کشور به دلیل تبدیل نشدن این مسئله خلاف، به یک رویه ثابت صورت می‌گیرد. در صورتی که این مسئله به یک رویه تبدیل شود به روزی می‌رسیم که رئیس جمهوری را به همین بهانه رد صلاحیت کنند.»
  • محمدرضا عارف، منتخب اول تهران در ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ با اشاره به ابطال آرای مینو خالقی اعلام کرد: «بنای ما بر این است که فعالیت‌ها در این موضوع رسانه‌ای نشود اما به‌صورت حقوقی آن را دنبال می‌کنیم، در قانون با صراحت آمده که اگر پس از انتخابات و تأیید آن سندی پیدا شد در زمان تأیید اعتبارنامه باید بررسی شود، کاش این مسئله هم به صورتی حل می‌شد و مطرح نمی‌شد که شورای نگهبان در چارچوب آئین‌نامه کار نمی‌کند.»
  • محمود صادقی، حقوقدان و یکی دیگر از منتخبین تهران نیز در ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ به ایرادها بر نظر شورای نگهبان در این شرایط اشاره و خاطرنشان کرد که یکی از ایرادها این است که ما یا ابطال رای داریم که کل رای مأخوذه باید ابطال می‌شود، یا ابطال صندوق داریم که کل صندوق ابطال می‌شود یا ابطال کل آرای یک حوزه انتخابیه است. از این سه حالت خارج نیست، اما بر اساس هیچ ماده قانونی نمی‌توان از یک برگه که پنج رای در آن نوشته شده، رای یک نفر را ابطال کرد زیرا امکان‌پذیر نیست. او همچنین یادآور شد که از جهات مختلف تصمیمی که به صورت غیررسمی شنیده شده اشکال دارد و باید مبنای این ابطال مشخص شود. اگر رد صلاحیت باشد، که موعد رد صلاحیت گذشته و باید موضوع تأیید اعتبارنامه‌ها به خود مجلس موکول شود. اگر بپذیریم شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت را در این مرحله رد کند، پس ابطال آرا با صورت جزئی دارای مشکل است. حالا با فرض ابطال آرا به این صورت در نهایت این است که افراد بعدی باید به مرحله دوم بروند که در اینصورت برگزاری انتخابات میان دوره‌ای اساساً جایگاه قانونی ندارد.
  • غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس نهم و منتخب اول رشت در ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ نیز ضمن انتقاد از گشت ارشاد نامحسوس و عدم صدور اعتبارنامه مینو خالقی گفت: «الان شصت کرسی برای مجلس باقی مانده است. باید به هر شکلی شده مردم را از دولت ناامید کنند. در این وضعیت وزارت کشور باید ورود کند تا در انتخابات مرحله دوم چنین مسائلی بر روی مردم اثر گذار نباشد. در صورتی که وزیر کشور در این رابطه ابراز بی‌اطلاعی کند یا بگوید من کاره‌ای نیستم همان بهتر که درب آن وزارت خانه را با چنین وزیری ببندیم. در همین رابطه در صورتی که در مرحله بعدی وزارت کشور درخصوص پرونده منتخب مردم اصفهان اظهار نظر نکند و موضوع را به بررسی اعتبار نامه‌ها موکول نکند وی را استیضاح خواهیم کرد. اگر وزیر کشور در مورد پرونده مینو خالقی و پلیس نامحسوس اخلاقی کوتاهی کند و تنها نقش تماشاگر را بازی کند عاقبت خوبی برای آقای رحمانی فضلی پیش بینی نمی‌کنم.»

پیشنهاد وزارت کشور برای تصویب استفساریه در مجلس

در ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در برنامه نگاه یک شبکه اول صدا و سیما در پاسخ به سؤال دربارهٔ ابطال رای مینو خالقی یکی از منتخبین استان اصفهان برای مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان گفت: «داشتن مجوز قانونی برای رد صلاحیت یکی از مسائلی است که از سوی شورای نگهبان مطرح بوده لذا شورا بر این اساس آرای مینو خالقی را ابطال کرده است که از لحاظ قانونی این امر امکانپذیر نیست، زیرا وقتی که انتخابات یک استان تأیید می‌شود نمی‌توانیم رای یک نفر را تأیید نشده بدانیم از این رو وزارت کشور معتقد است اعتبارنامه مینو خالقی باید به مجلس ارائه و در آنجا دربارهٔ صلاحیت این فرد تصمیم گرفته شود.»

وی تأکید کرد: «البته در این بین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد هستند که وزارت کشور باید بدون کسب اطلاع از شورای نگهبان اعتبار نامه مینو خالقی را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند اما طبق قانون وزیر کشور تنها زمانی می‌تواند اعتبار نامه یک نامزد را به مجلس ارسال کند که شورای نگهبان آن را تأیید کند از این رو وزارت کشور هیچ راه قانونی را برای ارسال اعتبار نامه به مجلس ندارد. تنها راه حل ممکن دربارهٔ مینو خالقی این است که مجلس استفساریه بدهد که نظر شورای نگهبان درست است یا نظر وزارت کشور، تا موضوع حل شود. اگر مجلس طرح استفساریه را دربارهٔ این فرد ارائه ندهد بر اساس نظر شورای نگهبان مینو خالقی نمی‌تواند وارد مجلس شود.»

درخواست صدور اعتبارنامه خالقی از سوی رئیس جمهور

در ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در همایش شوراها با استناد به قانون اساسی ایران اعلام کرد: «براساس قانون اساسی هر نماینده‌ای که از هر حوزه انتخابیه انتخاب می‌شود پس از رای آوردن، اعتبارنامه آن باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند در فاصله رای آوردن منتخب تا صدور اعتبارنامه وی در مجلس در آن مداخله کند».

نامه علی مطهری به رئیس جمهور

در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، علی مطهری در نامه‌ای ضمن تشکر از مواضع رئیس جمهور دربارهٔ صدور اعتبارنامه خالقی نوشت: «گرچه این اظهارنظر شما گام بلندی است در دفاع از حقوق ملت و آرای مردم، ولی برای به سرانجام رساندن تلاش‌ها جهت جلوگیری از یک بدعت و یک رویه غلط یعنی حذف یک منتخب پس از انجام یک انتخابات سالم، لازم است به وزارت کشور دستور فرمایید که اعتبارنامه خانم مینو خالقی را صادر و به مجلس ارسال کند. این اقدام در گذشته نیز سابقه دارد. در انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه منتخب مردم نیشابور پس از یک انتخابات سالم از سوی هیئت نظارت امضا نشد. وزیر کشور وقت که این اقدام شورای نگهبان را خلاف بیّن و آشکار قانون می‌دانست اعتبارنامه وی را صادر و به مجلس فرستاد. مجلس نیز اعتبارنامه او را تصویب کرد و وی چهار سال نماینده بود. امام خمینی (ره) نیز این اقدام را تلقی به قبول کردند.» او همچنین موضوع را واضح تر ازین دانست که به استفساریه مجلس نیاز داشته باشد و اظهارات وزیر کشور را در این موضوع، فرار از استیضاح عنوان کرد.

ارجاع موضوع به هیئت عالی حل اختلاف قوا

این موضوع توسط سید علی خامنه ای رهبر ایران به هیئت عالی حل اختلاف قوا ارجاع داده شد که این هیئت نظر شورای نگهبان را تایید نمود. در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ و همزمان با آغاز به کار همایش فراکسیون امید و حضور مینو خالقی در جمع منتخبان این فراکسیون، علی مطهری، منتخب دوم تهران اعلام کرد که موضوع صلاحیت مینو خالقی منتخب مردم اصفهان در مجلس دهم بههیئت عالی حل اختلاف قوا ارجاع داده شده است و راه استفسار قانون نیز در این زمینه وجود دارد و می‌توان به طور موازی هر دو راه را رفت. وی اضافه کرد: «البته نظر هیئت حل اختلاف قوا مشورتی است و قاطع نیست.»

مطهری در پاسخ به این سؤال که اگر نظر آنها به نفع شورای نگهبان باشد، باز هم استیضاح وزیر کشور را دنبال می‌کنید گفت: «باید ببینیم این موضوع به کجا می‌رسد. راه استفسار قانون نیز وجود دارد و می‌توان به طور موازی هر دو راه را دنبال کرد. امکان طرح استفساریه در این زمینه در این مجلس وجود دارد.»

موافقت رهبری با تصمیم هیئت عالی حل اختلاف قوا

در ۱۱ خرداد ۱۳۹۵، محمدجواد فتحی، نماینده تهران در مجلس دهم اعلام کرد که پس از پیگیری موضوع توسط علی لاریجانی رئیس مجلس از طریق سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران تصمیم هیئت عالی حل اختلاف قوا در تأیید نظر شورای نگهبان در این خصوص را به مجلس ابلاغ کرده است که فتحی آنرا فصل‌الخطاب و بسته شدن پرونده خالقی دانسته و اعلام کرد طبق نظر شورای نگهبان انتخاب نفر پنجم اصفهان در انتخابات میاندوره‌ای تعیین می‌شود. بدین ترتیب پس از چند ماه اختلاف نظر و تلاش عده‌ای از نمایندگان برای ورود خالقی به مجلس، وی با وجود کسب نزدیک به دویست هزار رای از مردم اصفهان از حضور در مجلس دهم بازماند. در انتخابات میان دوره‌ای که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار شد، حسن کامران اصولگرا که تلاش بسیاری در رد صلاحیت خالقی نموده بود، به عنوان نمایندهٔ این کرسی انتخاب شد.

در آبان ماه 96 ( دو سال پس از انتخابات) ، حامد طالبی ، همکار خبرگزاری فارس و مسئول کانال خبری فارس پلاس ، برای ظلمی که در حق مینو خالقی روا داشته بود، از وی طلب حلالیت کرد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی صادق واعظ زاده

بیوگرافی صادق واعظ زاده

صادق واعظ زاده

صادق واعظ زاده (۱۳۳۸، مشهد) استاد گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او در دولت اول محمود احمدی‌نژاد اولین معاون علمی رییس جمهور ایران، دبیر شورای عالی آموزش، پژوهش و فناوری و رییس بنیاد ملی نخبگان بود. وی هم اکنون رئیس شورای عالی مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت می‌باشد.

زادروز : ۱۳۳۸ش

زادگاه : مشهد، ایران

دین : اسلام

ملیت : ایرانی

خویشاوندان سرشناس : سید علی خامنه‌ای (پسرخاله) – محمد واعظ زاده خراسانی (پدر)

تحصیلات : دانشگاه علم و صنعت ایران (لیسانس) – دانشگاه کویینز (فوق لیسانس و پی اچ دی)

زندگی

صادق واعظ زاده، در سال ۱۳۳۸، در مشهد متولد شد. پدرش، “آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی” از شاگردان “آیت الله بروجردی” و “امام خمینی(ره)” بوده است. واعظ زاده، دارای دکتری “مهندسی برق” از دانشگاه “کوئین” کانادا می باشد که از مهمترین مسئولیت های سیاسی وی می توان به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاون علم و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در دولت دهم اشاره کرد.

تحصیلات

واعظ زاده دوران دبستان و دبیرستان را در مشهد گذراند و در سال ۱۳۵۵ در رشته مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد؛ و مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۴ دریافت کرد و پس از قبولی در امتحانات سراسری اعزام دانشجو به خارج، درجه فوق لیسانس را در سال ۱۳۷۲ و دکتری مهندسی برق را از دانشگاه “کوئین” کانادا در سال ۱۳۷۶ اخذ کرده است. وی، پس از اتمام تحصیلات به عنوان استادیار در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مشغول بکار شده و در سال ۱۳۸۰ به رتبه دانشیاری و در سال ۱۳۸۴ به رتبه استادی ارتقا یافت.

اوان زندگی

پدرش آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی از شاگردان آیت الله بروجردی و آیت الله خمینی و علامه طباطبائی است. مادرش سیده فاطمه میردامادی از نوادگان میرداماد دانشمند عصر صفوی و خالهٔ سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران، است.واعظ زاده دوران دبستان و دبیرستان را در مشهد گذراند. در دوران دبیرستان همراه پدرش به مصر رفت و حدود یکسال در آن کشور زندگی کرد. واعظ زاده در سال ۱۳۵۵ در رشته مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه تحصیل داد که به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها در دوران انقلاب ایران و انقلاب فرهنگی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۴ دریافت کرد. در سال ۱۳۵۶ هم زمان با ورود رئیس جمهور آمریکا به ایران در راهپیمایی معروف اعتراضی دانشجویان در تهران و در مراسم بزرگداشت علی شریعتی و سید مصطفی خمینی در تهران و قم شرکت داشت. با وقوع زلزله طبس در سال ۱۳۵۶ همراه با محمد منتظر قائم در برق رسانی به مناطق زلزله زده کمک کرد.

اوایل انقلاب

پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۸ با تشکیل یک گروه دانشجویی به کمک مردم ساکن حلبی آباد حاشیه تهرانپارس رفت و در حین شکلگیری جهاد سازندگی در روستاهای حومه نیشابور و سبزوار به انجام کارهای عمرانی و فرهنگی پرداخت. در سال ۱۳۵۹ و پس از انقلاب فرهنگی عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت و بعد از چند ماه به عضویت شورای مرکزی آن انتخاب شد. تهیه بیانیه‌ها و تحلیلهای دفتر بر عهده وی بود. وی در این دوره نشریه وحدت را به عنوان تنها نشریه سراسری دانشجویی کشور با کمک گروهی از دانشجویان منتشر کرد که در دانشگاه‌ها و روزنامه فروشی‌های کشور توزیع می‌شد. به عنوان نماینده دفتر تحکیم وحدت در شورای هماهنگی نمایندگان احزاب و سازمان‌های اسلامی و جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و… که به دستور نخست وزیر محمد علی رجایی به صورت هفتگی در نخست وزیری تشکیل می‌شد، شرکت می‌کرد و در تشکیل دولت رجایی مشاور وی در تعیین وزیر علوم بود. واعظ زاده در سال ۱۳۶۰ در تأسیس جهاد دانشگاهی شرکت داشت.

دهه ۱۳۶۰

وی تشکیل مجمع جهانی حرکت اسلامی دانشجویی را به شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پیشنهاد کرد و مسئول برگزاری اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ بود. این مجمع به عنوان یک اجلاس غیر دولتی با شرکت رؤسای تشکلهای سیاسی و دانشجویی از چهار قاره جهان در تهران تشکیل شد. دومین دوره این مجمع در سال ۱۳۶۳ در تهران برگزار گردید. رهبران شاخه دانشجویی بعضی احزاب کشورهای خاورمیانه در این اجلاس‌ها حضور یافتند. پس از آن که رئیس جمهور وقت آیت الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۳ قانون عضویت دو دانشجو به ترکیب ستاد انقلاب فرهنگی را به آیت الله خمینی پیشنهاد کرد، واعظ زاده به عنوان یکی از این دو تن از سوی شوراهای جهادهای دانشگاهی سراسر کشور انتخاب شد و در کنار حسن حبیبی، علی شریعتمداری، محمدرضا مهدوی کنی، عبدالکریم سروش و احمد احمدی رسماً به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی و بعداً شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد و تا سال ۱۳۶۹ که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت عضو این شورا بود. وی در طی دوره عضویت در ستاد و شورای انقلاب فرهنگی نظرات و دیدگاه‌های دانشجویان و جوانان را به شورا منعکس کرد و در تهیه اساسنامه دانشگاههای تربیت مدرس و جهاد دانشگاهی و اساسنامه مدیریت دانشگاه‌ها مشارکت داشت. واعظ زاده در سالهای ۱۳۶۵ و ۱۳۶۸ از سوی رؤسای جمهور وقت سید علی خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس شورای مرکزی جهاد دانشگاهی منصوب شد و رده اعضای هیأت علمی جهاد را برقرار کرد. وی در سال ۱۳۶۸ معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی شد. طی این مسئولیت، بحران کمبود و خرابی خوابگاه‌های دانشجویی و مشکلات رفاهی دانشجویان را که در شرایط پس از جنگ به مسئله حادی برای کشور تبدیل شده بود کنترل کرد و ضوابط اعطای بورس تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج را ساماندهی نمود و در مذاکره با سفیران و هیأت‌های کشورهای خارجی مسائل و مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج کشور را بررسی کرد و شورای ارزیابی مدارک تحصیلی خارجی را به عنوان قائم مقام وزیر اداره کرد. واعظزاده در دوران جنگ ایران و عراق به عنوان سرباز ساده در جنگ شرکت داشت.

دهه ۱۳۷۰

وی در سال ۱۳۶۷ در امتحانات سراسری بورسیه پذیرفته شد و پس از پایان جنگ در سال ۱۳۶۹ برای ادامه تحصیل عازم کانادا شد. فوق لیسانس و دکتری خود را در رشته مهندسی برق به ترتیب در سال ۱۳۷۲ و ۱۳۷۶ از دانشگاه کویینز کانادا دریافت کرد و پس از بازگشت به ایران به عضویت هیأت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران درآمد. وی طی مدت حضور در کانادا علاوه بر تحصیل به مطالعه مدیریت راهبردی فناوری پرداخت. وی در سال ۱۳۸۰ به رتبه دانشیاری و در سال ۱۳۸۴ با دو برابر امتیاز پژوهشی به رتبه استادی ارتقا یافت. واعظ زاده در سال ۱۳۷۸ انجام ارزیابی‌های نظام مند از وضعیت علم و فناوری و فرهنگ ایران را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرد و با حکم سید محمد خاتمی (رئیس جمهور وقت و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی)، هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای انقلاب فرهنگی را تأسیس نمود. این هیأت متشکل از علیرضا مرندی، مصطفی میرسلیم، محمدعلی کی نژاد، جعفر توفیقی، محمد فرهادی، احمد احمدی، محسن قمی، حسین مظفر و عباسعلی زالی بود. این هیأت با تهیه شاخص‌های مصوب شورای انقلاب فرهنگی، ارزیابی‌های علمی از وضعیت علم و فناوری و فرهنگ کشور را پایه گذاری کرد و گزارش‌های ادواری در طول بیش از ده سال تهیه و در سطح ملی و بین المللی به زبان فارسی و انگلیسی منتشر ساخت. واعظ زاده در همایش سیاست گذاری علم و فناوری یونسکو به عنوان سخنران کلیدی سخنرانی کرد و هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی را به عنوان مسئول تهیه آمار و اطلاعات ایران در کتاب سال و پایگاه اطلاع رسانی یونسکو به تائید یونسکو رساند و آمار ایران را از طریق هیأت اصلاح نمود.

دهه ۱۳۸۰

وی در سال ۱۳۸۱ از سوی رهبر ایران به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد. وی اولین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران و اولین رییس بنیاد ملی نخبگان است که در دولت اول محمود احمدی نژاد این سمت را بر عهده داشت. وی در آن سمت لایحه حمایت از مؤسسات و شرکتهای دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات شامل تأسیس صندوق نوآوری و شکوفائی را تدوین کرد که به تصویب دولت و مجلس رسید. تاسیس ستادهای فناوری‌های راهبردی در زمینه زیست فناوری، هوافضا، میکرو الکترونیک، گیاهان داروئی و طب اسلامی، انرژی‌های نو و سلول‌های بنیادی در سطح ملی، طراحی و مدیریت کانون‌های همکاری دانشگاه و صنعت به منظور تکمیل چرخه نوآوری کالا و خدمات کشور و تعریف برنامه طرحهای کلان فناوری ملی از دیگر اقدامات واعظ زاده در سمت معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری بوده که شماری از این طرحها شامل ابررایانه، همجوشی هسته‌ای، رصدخانه ملی ایران و شتابگر ملی هم اکنون در مرحله عملیاتی قرار دارند. وی در این دوره تأسیس بورس شرکت‌های دانش بنیان را پیشنهاد کرد و طرح شناسائی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) را آغاز نمود.

مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

رئیس شورای مرکزی جهاد دانشگاهی (دهه ۶۰)
معاون دانشجویی وزیر فرهنگ و آموزش عالی (۱۳۶۸ تا ۱۳۶۹)
مشاور برنامه ریزی و توسعه وزیر فرهنگ و آموزش عالی (۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱)
عضو هیأت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران و مدیر گرایش قدرت
رییس شورای مرکزی جهاد دانشگاهی
رئیس هیأت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی از سال ۱۳۸۰
عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۹ و از سال ۱۳۸۱
عضو هیأت امنای جهاد دانشگاهی  از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۴
استاد گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران
معاون علم و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در دولت دهم
از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۰
رئیس شورای عالی مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت

فعالیت های سیاسی

واعظ زاده، در دوران دانشجویی در فعالیت‌های دانشجویی اسلامی، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت. وی در سال ۱۳۵۵ در رشته “مهندسی برق” در دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد و به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها در دوران انقلاب ایران و انقلاب فرهنگی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۴ دریافت کرد. در سال ۱۳۸۶ هم زمان با ورود رئیس جمهور آمریکا به ایران در راهپیمایی معروف اعتراضی دانشجویان در تهران و در مراسم بزرگداشت “علی شریعتی” و “سید مصطفی خمینی” در تهران و قم شرکت داشت.

فعالیت های علمی، جوایز و افتخارات

واعظ زاده، در سال ۱۳۷۷، آزمایشگاه پژوهشی سیستم‌های حرکت پیشرفته را تاسیس و سرپرستی کرده است. کنترل پیشرفته ماشین‌های الکتریکی با پردازشگرهای پرقدرت DPS برای اولین بار در کشور در این آزمایشگاه پیاده‌ سازی شده است.
واعظ زاده، عضو ارشد “انجمن بین‌المللی مهندسین برق و الکترونیک” (IEEE) و عضو هیئت سردبیری سه نشریه عملی بین‌المللی و دو نشریه علمی – پژوهشی داخلی، حدود ۵۰ مقاله علمی و پژوهشی در زمینه مدیریت فناوری در نشریات و کنفرانس های بین‌المللی و داخلی تالیف کرده است. کتاب “موسسات فناوری؛ راهبردهای دکترین عملکرد” به ترجمه او از سوی “دانشگاه تهران” منتشر شده و طرح پژوهشی وی در سال ۱۳۸۴ به عنوان طرح پژوهشی نمونه دانشگاه تهران انتخاب شد.

واعظ زاده، اولین کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم

صادق واعظ زاده در ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، پس از صدور دستور آغاز ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم توسط “مصطفی محمد نجار” وزیر کشور وقت، در محل ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافت و با ثبت نام در انتخابات یازدهم اولین کاندیدای رسمی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم لقب گرفت. وی پس از ثبت نام در ستاد انتخابات کشور دلایل حضور خود را چینن برشمرد و گفت: «به تقاضای گروهی از دانشمندان، شخصیت‌های علمی و سیاسی و اجرایی کشور تصمیم به شرکت در رقابت‌های ریاست جمهوری گرفتم.
برای حضور در رقابت ها به عنوان یک نامزد مستقل به این دلیل حضور یافتم چرا که جامعه ما در حالت جنجال و آشوب سیاسی نمی تواند پیشرفت کند و هرچه جلو می رویم وضعیت سیاسی جامعه با اغتشاش و درگیری بیشتر مواجه می شود.
در این شرایط یک نامزد مستقل که وابستگی گروهی و باندی نداشته باشد و در عین حال بتواند از شخصیت های صالح که در قالب گروه ها و دسته جات هستند استفاده کند و یک همگرایی به وجود آورد مفید خواهد بود.
سابقه بنده توانایی در این جهت را نشان می دهد و امیدواریم با خارج کردن دولت از جار و جنجال های سیاسی سرعت پیشرفت کشور را که به کندی پیش می رود افزایش دهیم و مطالبات مردم به خصوص نسل جوان را محقق کنیم…»

انتشار خبری مبنی بر انصراف واعظ زاده از انتخابات ریاست جمهوری

طی خبری در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ اعلام شد که واعظ زاده از کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری یازدهم انصراف داده است ولی ستاد مردمی انتخاباتی صادق واعظ زاده در اطلاعیه ای اعلام کرد که خبر انصراف وی از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری صحت نداشته است.

واکنش واعظ زاده به رد صلاحیتش توسط شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

پس از اعلام اسامی ۸ کاندیدای احراز صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم توسط شورای نگهبان، در میان اسامی تایید صلاحیت شده، نامی از واعظ زاده برده نشده بود. واعظ زاده پس از انتشار اسامی در خصوص عدم صلاحیت و احترام به رأی شورای نگهبان در ۱ خرداد ماه ۱۳۹۲، چنین اظهار داشت: «قانون گرایی موقعی معلوم می شود که شما به یک تصمیم قانونی به شدت معترض باشید، اما به آن تمکین بکنید.
افرادی مثل بنده که معتقدند صلاحیت آنها برای نامزدی ریاست جمهوری به اشتباه و به ناحق تأئید نشده، اگر در نهایت تمکین بکنند قانون گرا هستند…»
همچنین واعظ زاده در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، طی سخنانی در اعتراض به عدم احراز صلاحیتش گفته بود: «با احترام به شورای نگهبان، نسبت به عدم تایید صلاحیت خود از راه‌های قانونی اعتراض خواهم کرد.»

دیدگاه واعظ زاده در خصوص برقراری رابطه با آمریکا

صادق واعظ زاده در جمع اساتید و دانشجویان در ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲، با اشاره به اینکه قطع رابطه ایران و آمریکا توسط آمریکا صورت گرفته و پس از آن بود که امام(ره) این رابطه را رابطه گرگ و میش توصیف و از قطع آن ابراز خرسندی کردند، گفت: «رابطه ایران و آمریکا در صورتی قابل برقراری است که آمریکا سیاست خصمانه خود را در قبال ایران تغییر دهد و البته تجربه کشورهای دیگر نشان داده که برقراری رابطه با آمریکا به معنای رفع مشکلات ما با آمریکا نخواهد بود همچنان که با وجود برقراری رابطه بین آمریکا و روسیه هنوز سرمایه‌ گذاری مناسب از سوی آمریکایی‌ها در روسیه نشده و حتی در موضعی کاملاً خصمانه آمریکا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روسیه را زیر سؤال برد…»

نگاه واعظ زاده به حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸

صادق واعظ زاده در جریان فعالیت های تبلیغاتی اش در زمان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در جمع دانشجویانی که در ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ در دفتر وی حضور یافته بودند در خصوص حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸، گفت: «…در وقایع سال ۸۸، رهبر معظم انقلاب، با تهاجم مخالفان و دفاع نامناسب برخی دیگر، مظلوم واقع شد. اگر کسی معتقد بود در انتخابات به او ظلم شده باید مطابق قانون اساسی عمل می کرد.
تهاجم به رهبری و دفاع نامناسب از ایشان موجب شد که رهبر انقلاب از دو سو مظلوم واقع شوند. یک طرف از رهبری خواستند با استفاده از اختیارات ولایت مطلقه فقیه نتیجه انتخابات را باطل کنند و دفاع نامناسب و حتی شیطنتی که صورت گرفت این بود که طوری مطرح کردند که گویی رهبری از نقاط ضعف دولت حمایت کرده اند. حال آن که رهبر معظم انقلاب همواره از نقاط قوت همه دولتها حمایت کرده اند. به هر حال نقش هر یک از آقایان در این حوادث مبنای قضاوت من در مورد آنهاست…»

مشی سیاست خارجی مورد انتظار در دولت یازدهم از نگاه واعظ زاده

واعظ زاده در گفت‌وگو با “ایسنا” در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ در خصوص شیوه ی عملکرد سیاست خارجی در دولت یازدهم اظهار داشت: «اعتقاد قاطع دارم که دولت آینده باید خارج از فضای جنجال آفرینی و مناقشات حاد داخلی باشد تا بتواند عرصه اقتصاد و سایر عرصه‌های کشور را ساماندهی کند. دولت باید در چارچوب سیاست‌های کلی نظام حرکت کند به عبارت بهتر اگر هر دولتی مستقل باشد و از تمامی ظرفیت نیروهای سیاسی کشور استفاده نماید اقتصاد کشور نیز سر وسامان خواهد یافت.
در سیاست خارجی باید حکیمانه عمل کنیم به این معنا که ابتکار عمل در دست ایران بوده و سایر کشورها نباید خیال طمع در منافع ما را داشته باشند.
در سیاست خارجی به بازدارندگی غیر هسته‌ای اعتقاد کامل دارم چرا که ملت ایران به دلایل برخورداری از استقامت تاریخی، سرمایه‌های معنوی، عزت‌مندی دوران دفاع مقدس و اقتدار نیروهای مسلح همواره نشان داده است که بدون نیاز به سلاح هسته‌ای از عزت خود دفاع می‌کند. در مورد رابطه با این کشور به اجرای دو استراتژی هوشمندانه مبنی بر دو دیالوگ نخبگانی و چالشی اعتقاد دارم.
دیالوگ نخبگانی به معنای گفتگو و مباحثه اساتید دانشگاهی، متفکران و روحانیون بین دو کشور با رویکردی کاملاً غیر دولتی است که حاصل بررسی‌های آن در اختیار مردم و دولت‌های هر دو کشور قرار خواهد گرفت. این مباحثه‌ ای دشوار بین رجال سیاسی است چیزی که در این دیالوگ بر رعایت آن اصرار داریم آن است که آمریکا از سیاست های خصمانه خود در قبال ایران دست بردارد…»

عکس صادق واعظ زاده

صادق واعظ زاده

بیوگرافی و عکس صادق واعظ زاده

صادق واعظ زاده

تصویر صادق واعظ زاده پسرخاله رهبر انقلاب سید علی خامنه ای

Sadegh Vaez Zadeh - biographya-com (2)


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی طاهره دباغ

بیوگرافی طاهره دباغ


بیوگرافی طاهره دباغ

طاهره دباغ با نام اصلی مرضیه حدیدچی (زادهٔ ۲۱ خرداد ۱۳۱۸ در همدان ـ درگذشتهٔ ۲۷ آبان ۱۳۹۵ تهران) چریک مسلح و زندانی سیاسیدر زمان حکومت پهلوی، در دوران تبعید خمینی در پاریس محافظ شخصی خانواده خمینی و پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران و سپس نماینده مجلس شورای اسلامی شد.

زادروز: ۲۱ آبان ۱۳۱۸

تاریخ مرگ : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ (۷۷ سال)

محل مرگ : تهران

زندگی

قبل از انقلاب

طاهره دباغ که به او لقب مادربزرگ انقلاب را داده‌اند از شاگردان آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی بود و با جامعه روحانیت مبارز همکاری داشت. در سال ۱۳۵۳ و پس از دو بار بازداشت توسط ساواک با کمک محمد منتظری و با پاسپورت جعلی از کشور خارج شد. وی و دخترش رضوانه میرزا دباغ، در خاطراتشان از زندان به شکنجه‌های شدید توسط ساواک اشاره کرده‌اند. دباغ در خاطرات خود از شکنجه‌های ساواک می‌گوید:

شکنجه‌ها با سیلی و توهین و به تدریج با شلاق و باتوم و فحاشی جان فرسا شروع شد. چند بار دست و پایم را به صندلی بستند و مهار کردند و کلاهی آهنی یا مسی بر سرم گذاشته و بعد جریان الکتریسیته با ولتاژهای متفاوت به بدنم وارد می‌کردند که موجب رعشه و تکان‌های تند پیکرم می‌شد. شلاق و باتوم، کار متداول و هر روز بود که گاهی به شکل عادی و گاهی حرفه‌ای صورت می‌گرفت. در مواقع حرفه‌ای آنقدر شلاق بر کف پاهایم می‌زدند که از هوش می‌رفتم. بعد با پاشیدن آب هوشیارم کرده مجبور می‌کردند تا راه بروم که پاهایم ورم نکند. دردی که بر وجودم در اثر این کار مستولی می‌شد طاقت فرسا و جانکاه بود. وی دارای یک پسر و هفت دختر بود.

پس از دستگیری توسط ساواک و تحمل شکنجه‌های بسیار، به دلیل شدت جراحت‌ها از زندان آزاد شد. ساواک که از زنده ماندن او ناامید شده بود او را آزاد کرد تا مرگش طبیعی جلوه کند اما دباغ پس از جراحی و درمان به خارج از کشور فرار کرد.دباغ ابتدا به لندن رفت و به‌مدت شش ماه در یک هتل، به عنوان نظافتچی در قبال مقداری غذا و جایی برای خواب مشغول به‌کار شد. او در فرانسه و انگلیس در اعتصاب غذاهایی برای آزادی زندانیان سیاسی ایرانی شرکت کرد. در عربستان سعودی به توزیع اعلامیه‌های خمینی در میان زائران می‌پرداخت اما بیشتر فعالیت‌های او در خارج از کشور مربوط به آموزش مبارزات چریکی در در سوریه و لبنان زیر نظر محمد منتظری و با حمایت موسی صدر می‌شد. او در برپایی یک اردوگاه نظامی در سوریه برای آموزش چریک‌های ضد شاه ایرانی مشارکت داشت و توانست نسل جوانی از ایرانیان مبارز را با تاکتیک‌های شبه‌نظامی آشنا کند. در خارج وی را با نام‌های خواهر دباغ، خواهر زینت احمدی نیلی و خواهر طاهره می‌شناختند.

در هنگام اقامت آیت‌الله خمینی در پاریس وی محافظ شخصی او شد و همچنین وظایف اندرونی بیت را نیز برعهده داشت.

پس از انقلاب

پس از پیروزی انقلاب مناصبی چون فرماندهی سپاه همدان، و رئیس زندان‌های زنان تهران را بر عهده داشت. آیت‌الله خمینی وی را با نام خواهر طاهره خطاب می‌کرد. وی اولین فرمانده سپاه غرب کشور در بعد از انقلاب بود. او در نابودی سازمان‌های رقیب جمهوری اسلامی از کومله و حزب دموکرات کردستان گرفته تا شبکه‌های مخفی فدائیان و مجاهدین نقش فعالی را ایفا کرد. دباغ به همراه جوادی آملی و محمد جواد لاریجانی یکی از سه نماینده‌ای بود که در سال ۶۷ پیام روح‌الله خمینی را به گورباچف رساند. وی در خصوص این سفر چنین نقل می‌کند:

وقتی به شوروی رسیدیم، تعدادی به استقبال آمدند. مسئول تشریفات خود آقای گورباچف به استقبال ما آمده بود. احساس کردم این بنده خدا وقتی چشمش به چادر من و عبایآیت‌الله جوادی آملی افتاد، قدری هول شده بود و نمی‌دانست که چه خبر است؟ در دنیا مرسوم است وقتی هیأتی وارد کشوری می‌شود، گلی که برای استقبال آورده می‌شود، به رئیس هیئت می‌دهند؛ این مسئول تشریفات دسته گل را به من داد و من احساس می‌کردم که تنش می‌لرزید و نمی‌فهمید چه کار می‌کند بنابراین دسته گل را محضر آیت‌الله جوادی آملی دادم.

وی سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی، مسئول بسیج خواهران کل کشور و استاد مدرسه عالی شهید مطهری بوده‌است و در اواخر عمر از اعضای شورای مرکزیجمعیت زنان انقلاب اسلامی و مدرس واحد معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت و قائم مقام دبیرکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی بود.

دباغ در سال ۱۳۸۲ از رئیس‌جمهور ایران (محمد خاتمی) نشان ایثار درجه سه دریافت کرد. هنگامی که در مجلس ششم، برای اولین بار دو نماینده زن، الهه کولایی و طاهره رضازاده، اعلام کردند که می‌خواهند با مانتو وارد مجلس شوند، مرضیه حدیدچی دباغ آن‌ها را تهدید کرد «اگر نماینده‌ای بدون چادر وارد مجلس شود، کتک می‌خورد.»

مسافرکشی

دباغ از مسافرکشی خود در سال‌های گذشته برای حل مشکلات اقتصادی چند خانواده گفته‌است. او در دیدار معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری، با اعلام این مسئله اضافه کرد:

«در دوره دوم نمایندگی مجلس برای حل مشکلات اقتصادی چند خانواده، هر ماه مبلغی به آن‌ها کمک می‌کردم. وقتی دوره نمایندگی ام به پایان رسید، دیگر پولی نداشتم به آن‌ها کمک کنم. شب‌ها وقتی که بچه‌ها و همسرم می‌خوابیدند، با ماشین به فرودگاه یا میدان آزادی می‌رفتم و مسافرکشی می‌کردم. البته فقط افرادی که با خانواده بودند را سوار ماشین می‌کردم.»

مرگ

مرضیه حدیدچی دباغ صبح روز ۲۷ آبان ۱۳۹۵ پس از گذراندن دوره‌ای بیماری در سن ۷۷ سالگی در بیمارستان خاتم‌الانبیاء تهران درگذشت.

پیکر وی، صبح جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ پس از تشییع در صحن آرامگاه خمینی دفن شد.

کتاب خاطرات

خاطرات مرضیه حدیدچی را محسن کاظمی گردآوری کرده و انتشارات سوره مهر در اسفند ۱۳۹۰ آن را در ۳۴۲ صفحه به چاپ رسانده است.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی غلامعلی نعیم آبادی


بیوگرافی غلامعلی نعیم آبادی

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی

غلامعلی نعیم آبادی (متولد ۱۳۲۳ دامغان) نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه شهر بندرعباس و نماینده مجلس خبرگان رهبری است. وی دارای عنوان حوزوی آیت‌الله می‌باشد.

زادروز : ۱۳۲۳ خورشیدی

زادگاه : دامغان

پست ها : نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان – امام جمعه شهر بندرعباس – نماینده مجلسخبرگان رهبری

استادان : گلپایگانی؛ محقق داماد؛ حائری

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی، فرزند “بیوک محمد”در سال ۱۳۲۳ در شهر دامغان واقع در سمنان متولد شد. تحصیلات حوزوی را تا مقطع اجتهاد طی کرد؛ وی همزمان با تحصیل به تدریس برخی از دروس حوزوی اشتغال داشت. آیت الله نعیم آبادی امامت جمعه دامغان و همچنین نمایندگی ولی فقیه در استان هرمزگان، امامت جمعه بندرعباس و عضویت در مجلس خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم هرمزگان را در کارنامه سیاسی خود دارد.

مدارج تحصیلی

آیت الله نعیم آبادی، بعد از طی تحصیلات دوره ابتدایی به جهت علاقه به علوم دینی و با تشویق خانواده به حوزه علمیه قم عزیمت نمود. از اوان کودکی با علم آموزی در مکتب‌خانه و سپس با ورود به تهران و تحصیل در آموزش و پرورش و سپس با حضور در حوزه علمیه قم به درجه اجتهاد رسید. دروس حوزوی را نزد اساتید بزرگ حوزه همچون: “آیت الله العظمی گلپایگانی” و “آیت الله العظمی شیخ مرتضی حائری” و “آیت العظمی محقق داماد” و “شهید دکتر مفتح” فراگرفت.

فعالیت‌های سیاسی پیش از انقلاب

آیت الله نعیم آبادی، در زمان مبارزات پیش از پیروزی انقلاب علیه رژیم ستم شاهی به دلیل ایراد سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی ۳ بار دستگیر شد که هر کدام ۲ تا ۳ سال به طول انجامید.

مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

امام جمعه دامغان به مدت ۱۱ سال

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های جامع پزشکی

نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم و چهارم

امام جمعه بندرعباس از سال ۱۳۶۹

انتصاب به عنوان نماینده ولی فقیه و امامت جمعه بندرعباس

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی آیت الله غلامعلی نعیم آبادی را در تاریخ ۱۳ آذرماه ۱۳۶۹ به سمت امام جمعه بندرعباس و نماینده خود در استان هرمزگان منصوب کردند.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ غلامعلی نعیم آبادی دامت افاضاته

از آنجا که جناب حجهالاسلام آقای احمدی یزدی دامت توفیقاته از امامت جمعه بندرعباس استعفا کرده‌اند ضمن تقدیر و تشکر از زحمات چندساله و خدمات ایشان در آن منطقه بدین وسیله جنابعالی را به سمت امامت جمعهٔ بندرعباس منصوب می‌نمایم تا ضمن برگزاری این فریضهٔ الهی مردم را به وحدت و همبستگی دعوت نموده از تفرقه و اختلاف بر حذر دارید و نسبت به وظایف مهمی که به خصوص در این مرحلهٔ حساس نسبت به اسلام و انقلاب دارند آشنا سازید.

ضمناً جنابعالی را در کارهای دینی و رسیدگی به امور مذهبی و شرعی که مربوط به ولی فقیه است به عنوان نمایندهٔ خود در آن منطقه منصوب می‌نمایم تا انشاءالله تعالی در احیاء حوزه‌های علمیه و ترویج شریعت مقدسه و سایر امور مربوط بهتر بتوانید اقدام نموده و عمل کنید و البته احتیاط را در هرحال مراعات کنید که بهترین وسیلهٔ نجات است. امید آنکه عموم اهالی محترم و نهادها و ارگانهای محلی نیز کمال همکاری را با جنابعالی در این باب معمول دارند. از خدای متعال موفقیت همگان را در راه خدمت به اسلام و مسلمین مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله وبرکاته

۱۳/۰۹/۱۳۶۹

سید علی خامنه ای»

فعالیت‌های آموزشی

آیت الله نعیم آبادی، در دوران ۱۱ ساله امامت جمعه دامغان و در زمانی که در استان هرمزگان به عنواننماینده ولی فقیه حضور پیدا کرد به امر تدریس اشتغال داشت. تدریس مستمر دروس حوزوی و پایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی دامغان و تدریس در مراکز علمی – دانشگاهی استان‌های سمنان و هرمزگان بخشی از کارنامه علمی ایشان می‌باشد.

تألیفات

امامت عصاره رسالت، سال چاپ ۱۳۸۳

شرحی بر خطبه امام سجاد (ع) در نزدیکی مدینه، سال چاپ ۱۳۸۳

امر به معروف و نهی از منکر، چاپ ۱۳۸۴

نماز درمانی، سال چاپ ۱۳۸۴

رشوه، سال چاپ ۱۳۸۴

روزه در آینه وحی، سال چاپ ۱۳۸۴

زمزمه روزه داران: شرحی کوتاه بر دعای روزهای ماه مبارک رمضان، سال چاپ ۱۳۸۴

تفسیر سوره فجر و تین، سال چاپ ۱۳۸۵

عاشورا در عاشورا، سال چاپ ۱۳۸۷

نماز جماعت، سال چاپ ۱۳۸۷

غدیر در آینه تاریخ: بر اساس منابع اهل سنت، سال چاپ ۱۳۸۷

احسان، سال چاپ ۱۳۸۸

زیارت و توسل از منظر اسلام (نقد فرقه وهابیت)، سال چاپ ۱۳۸۹

دیدگاه آیت الله نعیم آبادی در خصوص وحدت کلمه و رمز ماندگاری انقلاب اسلامی

آیت الله نعیم آبادی در همایش بزرگ “وحدت” در تاریخ ۲۹ بهمن‏ماه ۱۳۸۹ در خصوص اهمیت وحدت گفت: «رمز پیروزی انقلاب اسلامی بر مبنای وحدت کلمه و یکپارچگی بین شیعه و سنی بوده و هر کجا که وحدت و یکپارچگی وجود داشته باشد پیروزی در آن خواهد بود.

با وحدت و یکپارچگی چه شیعه و چه سنی در مسیر ولایت فقیه حرکت کنیم چون که خط و راه نشان اسلامی همین ولایت فقیه است. وحدت بین مسلمین جهان چه شیعه و چه سنی و چه مسیحی و دیگر ادیان و مذاهب است و همین وحدت بود که در ایران اسلامی انقلابی شکل گرفت که اکنون دشمنان با هر ترفندی می‌خواهند از بین ببرند.

با انسجام اسلامی و بیداری اسلامی، وحدت ملی باید حفظ شود تا گزندی به ولایت فقیه نرسد. حرکت‌های ما باید نشانه وحدت و همدلی و همراهی با نظام و انقلاب و در راه امام و آرمانهای امام باشد.

با پیروی از دو امانت پیامبر اسلام کتاب و عترت به بصیرت خود بی افزایم و اگر می‌خواهیم یک جامعه پویا داشته باشیم باید از کلام رهبر انقلاب با گوش جان اطاعت کنیم. ما باید مواظب تحرکات دشمنان باشیم که می‌خواهند عقاید و وحدت ما را زیر سؤال ببرند و به مسلمانان لطمه وارد کنند…»

ولایت فقیه و نقش آن در زمینه سازی ظهور از نظر آیت الله نعیم آبادی

نعیم آبادی در همایش “ولایت فقیه، زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی(عج)” که در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۳۹۰ برگزار شده بود، پیرامون نقش مهدویت در جلوه دادن اعتقاد به ولایت فقیه و همچنین نقش ولایت فقیه در فراهم کردن زمینه ظهور امام عصر(عج) اظهار داشت: «بعضی مواقع در جامعه دیده می‌شود که نسبت به ولایت فقیه و مهدویت یک تفسیر دقیق و واضحی وجود ندارد و به همین دلیل مشکلات و معضلاتی را در جامعه پدید می‌آورند و اگر این دو مقوله به خوبی در جامعه شناخته شود و همه آن را درک کنند دیگر کسی در مسیر اشتباه قدم برنمی‌دارد.

جامعه ما به شدت علاقمند و عاشق حضرت مهدی(عج) است ولی فاصله شناخت به عشق آن حضرت زیاد است…اگر شناخت کامل از مهدویت و ولایت فقیه در جامعه صورت گیرد هیچ چیز نمی‌تواند ارزش این دو موضوع مهم را زیر سؤال ببرد.

ولایت فقیه، ولایت مکتب و حاکمیت دین است و حاکمیت ولایت فقیه یک پایه و اساسی است که هم بر خود تسلط دارد و هم حافظ دین و مطیع امر حضرت مهدی (عج) است. اجرای احکام الهی، دفاع از عقاید و کیان اسلامی و ترویج خوبی‌ها در جامعه اسلامی از اهم وظایف ولایت فقیه در زمان غیبت امام عصر(عج) است.

فلسفه ظهور آن حضرت، احیای دین اسلام و حاکمیت بخشیدن به دین در سطح جهان است که غیر از حکومت آن حضرت، حکومتی دیگر نباشد چرا که حاکمیت بر دین توسط کسی که شناختی از دین ندارد امکان پذیر نمی‌باشد و این ولایت فقیه است که می‌تواند زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) در جهان باشد.

اعتقاد به ولایت فقیه، اعتقادی است قطعی و غیر قابل تردید و تمام ضعف‌ها و معضلات در جامعه، نتیجه جاری نشدن احکام الهی است اگر به احکام الهی عمل شود جهان پر از برکت می‌شود…»

دیدگاه آیت الله نعیم آبادی در خصوص اهمیت توجه به قانونمداری و ۹ دی، “روز بصیرت”

آیت الله نعیم آبادی، در خطبه‌های نماز جمعه و در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۲، با اشاره به حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸، گفت: «۹ دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت بود. اگر قانون مداری و عمل به قانون در جامعه جایگاه اصلی خود را بیابد زمینه برای هیچ فتنه‌ای فراهم نمی‌شود. ممکن است چند تخلف رخ داده باشد که امکان آن در هر انتخاباتی وجود دارد، در فتنه ۸۸ شاهد خوش‌رقصی‌های رسانه‌های معاند بیگانه و امید بالای دشمن به آن روزها بودیم. به لطف خداوند و با رهبری مقام معظم رهبری، فتنه ۸۸ به خوبی مدیریت و خنثی شد، بزرگ‌ترین خیانت به نظام جمهوری اسلامی و کشور تضعیف جایگاه رهبری است و اگر این کانون محوری آسیب ببیند کسی قادر به هدایت جامعه نخواهد بود.

تا زمانی که رهبری وارد صحنه نشدند کسی نتوانست فتنه ۸۸ را آرام و خاموش کند. وجود نعمت ولی فقیه از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌باشد… برای اینکه فتنه گر راهی برای ایجاد فتنه نداشته باشد باید قانون مداری را در قاموس فکری خود یک اصل بدانیم. چنانچه مرز و سد قانون شکسته شود کسی قادر به کنترل سیل نخواهد بود و اگر مرزهای قانون رعایت نشود هر روز باید شاهد یک فتنه باشیم.»


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی مریم نمازی

بیوگرافی مریم نمازی

بیوگرافی مریم نمازی

مریم نمازی فعال سیاسی کمونیست در عرصه‌هایی همچون مبارزه برای حقوق زنان، مبارزه برای حقوق پناهندگان، مبارزه علیه جمهوری اسلامی و اسلام سیاسی است. وی در حال حاضر مسئولیت کمیته مسلمانان سابق هلند را بر عهده دارد.

مریم نمازی، دبیر سابق کمیته ارتباطات بین‌الملل حزب کمونیست کارگری ایران و عضو کنونی کمیته مرکزی و دفتر سیاسی و هیئت هماهنگی این حزب، از مسئولان فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی، عضو کنونی شورای مرکزی سازمان آزادی زن و از برنامه سازان تلویزیون کانال جدیدبود.

او مسئول و مجری برنامهٔ دو زبانه فارسی و انگلیسی نان و گل سرخ در تلویزیون کانال جدید که با فعالان سیاسی و اجتماعی برجسته هم چون تسلیمه نسرین، ریچارد داوکینز، پی زی مایرز و اینا شوچنکو رهبر فمن مصاحبه کرده است. او سردبیر کنونی نشریه «بریفینگ»، ارگان انگلیسی حککا، است.

او در ۸ اکتبر ۲۰۰۵ موفق به دریافت جایزهٔ «سکولاریست سال» از «انجمن ملی سکولار» انگلستان شد نیک کوهن، مقاله‌ای به نام «نبرد یک زن» را در مورد او در نشریه آبزرور انگلستان نوشت و دربارهٔ او گفت: «مریم نمازی تجسم فاصله، میان لیبرال‌های شرمنده و خواستاران حقیقی برابری، است.»

او پس از ماجرای کاریکاتورهای محمد به همراه یازده نفر دیگر همچون سلمان رشدی، تسلیمه نسرین و آیان هیرسی علی بیانیه‌ای به نام «بیانیه: علیه توتالیتریسم نوین» را انتشار داد که در آن نسبت به ظهور اسلامیسم به عنوان یک «توتالیتریسم نوین» هشدار داده شده بود.

استعفا از حزب

مریم نمازی در تاریخ ۱۰ ژانویۀ ۲۰۱۷ به همراه فریبرز پویا از عضویت در حزب کمونیست کارگری ایران استعفا داد. حمید تقوایی دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری استعفای او را پذیرفته، اما حزب را کماکان حامی فعالیت‌های اجتماعی او دانست و ابراز امیدواری کرد که نمازی همچنان همکاری خود را با کانال جدید و تهیه و پخش برنامۀ «نان و گل سرخ» ادامه دهد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی مجید انتظامی

بیوگرافی مجید انتظامی

مجید انتظامی

مجید انتظامی (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۶، تهران) آهنگساز موسیقی فیلم، نوازنده ابوا و مدرس موسیقی است. او فرزند عزت‌الله انتظامی است.

وی با کسب ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های بای سیکل ران، روز واقعه، آژانس شیشه‌ای و دیوانه‌ای از قفس پرید، مشترکاً به همراه حسین علیزاده برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر می‌باشد. وی همچنین از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است.

تولد : ۱۸ اسفند ۱۳۲۶

تهران

ملیت : ایرانی

سبک‌(ها) : موسیقی پاپ

ساز(ها) : ابوا

سازهای برجسته : ابوا

زندگی

مجید انتظامی در سال ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد. پدر او عزت الله انتظامی، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر است. او که در خانواده ای هنرمند به دنیا آمد، حضور پدر را در کنار خود پشتوانه ای برای انجام کارهایش معرفی کرد که به او نیرو می بخشد. انتظامی از همان کودکی به تحصیل موسیقی پرداخت. او تحصیلات خود را در آلمان ادامه داد و از کنسرواتور برلین فارغ التحصیل شد.

مجید انتظامی در سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت و تدریس در دانشگاه تهران و هنرستان عالی موسیقی را آغاز کرد. او برای نخستین بار موسیقی انیمیشن “زال و سیمرغ” را برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت و پس از آن پیشنهاد ساخت اولین موسیقی فیلم را برای فیلم “سفر سنگ” دریافت کرد و این سرآغازی برای هنرآفرینی او شد.

مجید انتظامی را می توان پرکارترین آهنگساز در زمینه موسیقی فیلم دانست. او آهنگسازی فیلمهای بسیاری چون “سردار جنگل”، “بای سیکل ران”، “شب بیست و نهم”، “از کرخه تا راین”، “روز واقعه”، “بوی پیراهن یوسف”، “آژانس شیشه ای”، “اعتراض”، “مریم مقدس”، “دیوانه ای از قفس پرید”، “عروس افغان”، “دوئل”، “حکم” و … را انجام داده است. موسیقی ماندگار او، صحنه های “روز واقعه”، “بوی پیراهن یوسف” و یا “آژانس شیشه ای” را به اوج رسانده است. او بجز موسیقی فیلم، آهنگ های بی کلام دیگری هم ساخته است که هر کدام در غنای گنجینه آواهای ایران اسلامی نقشی ارزنده دارند که می توان به سمفونی های “ایثار”، “مقاومت”، “حماسه و اقتدار” و … اشاره کرد.

آشنایی با موسیقی

مجید انتظامی با راهنمایی ‌های پدرش، عزت ‌الله انتظامی همراه با ۲ برادر خود به تحصیل موسیقی پرداخت. او تحصیلات موسیقی را در “کنسرواتوار” تهران آغاز کرد و برای ادامه تحصیل به آلمان‌ غربی و دانشگاه دولتی برلین نزد استادانی چون: “کارل اشتاین” و “لوتارکخ” رفت.
انتظامی در سال ۱۳۵۳ به ایران بازگشت و به همکاری با ارکستر سمفونیک تهران پرداخت. او به تدریس در دانشگاه تهران و هنرستان عالی موسیقی مشغول شد.

ساخت موسیقی فیلم

مجید انتظامی ضمن همکاری با ارکستر سمفونیک تهران، پیشنهاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را پذیرفت و موسیقی انیمیشن “زال و سیمرغ” را ساخت که بعدها قسمتی از این موسیقی را روی تیتراژ کارتون “بچه های آلپ” گذاشتند و این سرآغازی شد که موسیقی فیلم “سفر سنگ” به کارگردانی مسعود کیمیایی را ساخت و به دنیای موسیقی فیلم راه یافت.

آهنگسازی در حوزه دفاع مقدس

انتظامی از جمله آهنگسازانی است که در حوزه دفاع مقدس آثار بسیاری ساخته است. او که تجربه سالها کار در حوزه موسیقی فیلم را دارد، موسیقی فیلمهایی چون “آژانس شیشه ای”، “بوی پیراهن یوسف”، “از کرخه تا راین” و … را خلق کرده است.

او خود درباره ساخت موسیقی دفاع مقدس گفت: «زمانی که من وارد کار ساخت موسیقی فیلم شدم، درست مصادف با جنگ بود. در آن اوضاع بود که شروع به ساخت موسیقی فیلم به ویژه فیلم های دفاع مقدس کردم. آن زمان جنگ تأثیر زیادی روی جامعه گذاشته بود و هرکسی از کارش به خاطر جنگ می زد. کارمند، دانشجو، معلم و خلاصه هرکسی کارش را رها می کرد تا به جبهه برود. نمی خواهم شعارهای کلیشه ای بدهم اما واقعاً به این فداکاری احسنت می گفتم و می گویم که این آدمها تنها به خاطر اعتقادشان از همه چیز می گذشتند. برایم بسیار تحسین برانگیز بود و آن موقع من هم درگیر فیلم های دفاع مقدس شدم و در واقع جنگ تأثیر خود را، این چنین بر زندگی من گذاشت و از آن بسیار خوشحالم …»

او بهترین موسیقی فیلمی که ساخته است را موسیقی فیلم “دوئل” دانست و گفت: «بهترین موسیقی فیلم من موسیقی فیلم “دوئل” است که معتقدم به این زودی‌ها دیگر اتفاق نمی‌افتد، هر چند موسیقی فیلم “از کرخه تا راین” دارای تم است اما دیگران می توانند همانند آن را خلق کنند ولی موسیقی فیلم “دوئل” متفاوت با دیگر آثار است، به دلیل اینکه با همراهی گروه ارکستر و پژوهش انجام گرفته و توانسته است با استفاده از سازهای جنوبی که استفاده از آن در ارکستر مشکل است، بهترین کار را در سطح بین ‌الملل ارائه دهد.»

ساخت سمفونی

مجید انتظامی علاوه بر ساخت موسیقی فیلم، سمفونی های زیادی را نیز خلق کرده است؛ سمفونی “کارون” که به سفارش وزارت نیرو ساخته شد و تیر ماه ۱۳۹۱ در تالار وحدت به اجرا درآمد، سمفونی “حماسه و اقتدار” که پیرامون دفاع مقدس در مهرماه ۱۳۹۲ اجرا شد و خود او در مورد ساخت این سمفونی گفت: «تقریبا ۳ سال پیش به من پیشنهاد شد به موزه دفاع مقدس بروم تا براساس آنچه آنجا ساخته بودند موسیقی‌ای بسازم. فضا برایم جالب بود به ویژه اینکه همه وقایعی که از اول انقلاب تا زمان جنگ و ۸ سال دفاع مقدس رخ داده بود را در قالب تصویر و عکس یا روزنامه به نمایش گذاشته بودند و در نهایت همه این تصاویر به مسجد جامع خرمشهر ختم می‌شد. چیدمان تصاویر روند خوبی برای نوشتن موسیقی بود و به من فضا می‌داد تا ایده‌های جالبی را در موسیقی‌ام پیاده کنم…»

این آهنگساز سمفونی هایی چون “ایثار”، “انقلاب اسلامی” و “مقاومت” را نیز ساخته است و سوئیت سمفونی “این فصل را با من بخوان” را در تالار وحدت اجرا کرد.

آثار

مجید انتظامی یکی از فعال ترین آهنگسازان موسیقی فیلم است که برای فیلمهای بسیاری موسیقی ساخته است:
-”سفر سنگ” محصول سال ۱۳۵۶
-”در محاصره” محصول سال ۱۳۶۰
-”خط قرمز” محصول سال ۱۳۶۰
-”آفتاب نشینها” محصول سال ۱۳۶۰
-”سناتور” محصول سال ۱۳۶۲
-”سردار جنگل” محصول سال ۱۳۶۲
-”پرونده” محصول سال ۱۳۶۲
-”عقاب ها” محصول سال ۱۳۶۳
-”آشیانه مهر” محصول سال ۱۳۶۳
-”گرد باد” محصول سال ۱۳۶۴
-”تفنگ شکسته” محصول سال ۱۳۶۴
-”پلاک” محصول سال ۱۳۶۴
-”بای سیکل ران” محصول سال ۱۳۶۴
-”مأموریت” محصول سال ۱۳۶۵
-”گذرگاه” محصول سال ۱۳۶۵
-”دستفروش” (قسمت ۱، ۲ و ۳) محصول سال ۱۳۶۵
-”دزد و نویسنده” محصول سال ۱۳۶۵
-”دبیرستان” محصول سال ۱۳۶۵
-”هراس” محصول سال ۱۳۶۶
-”کانی مانگا” محصول سال ۱۳۶۶
-”ترن” محصول سال ۱۳۶۶
-”بحران” محصول سال ۱۳۶۶
-”گودال” محصول سال ۱۳۶۷
-”گنبد نور” محصول سال ۱۳۶۷
-”زرد قناری” محصول سال ۱۳۶۷
-”مدرسه رجایی” محصول سال ۱۳۶۸
-”شب بیست و نهم” محصول سال ۱۳۶۸
-”راز کوکب” محصول سال ۱۳۶۸
-”اُ منفی” محصول سال ۱۳۶۸
-”آخرین پرواز” محصول سال۱۳۶۸
-”راز خنجر” محصول سال ۱۳۶۹
-”دریا برای تو” محصول سال ۱۳۶۹
-”در آرزوی ازدواج” محصول سال ۱۳۶۹
-”چشم شیشه ای” محصول سال ۱۳۶۹
-”ابلیس” محصول سال ۱۳۶۹
-”آتش پنهان” محصول سال ۱۳۶۹
-”وصل نیکان” محصول سال ۱۳۷۰
-”ناصر الدین شاه آکتور سینما” محصول سال ۱۳۷۰
-”تبعیدی ها” محصول سال ۱۳۷۰
-”پوتین” محصول سال ۱۳۷۰
-”اوینار” محصول سال ۱۳۷۰
-”مرد نا تمام” محصول سال ۱۳۷۱
-”طعمه” محصول سال ۱۳۷۱
-”سوءظن” محصول سال۱۳۷۱
-”زیر آسمان” محصول سال ۱۳۷۱
-”از کرخه تا راین” محصول سال ۱۳۷۱
-”آذرخش ” محصول سال ۱۳۷۱
-”ضربه آخر” محصول سال ۱۳۷۲
-”بدل” محصول سال ۱۳۷۲
-”آخرین خون” محصول سال ۱۳۷۲
-”یک شب، یک غریبه” محصول سال ۱۳۷۳
-”روز واقعه” محصول سال ۱۳۷۳
-”راه افتخار” محصول سال ۱۳۷۳
-”دل و دشنه” محصول سال ۱۳۷۳
-”حمله به اچ ۳″ محصول سال ۱۳۷۳
-”آرزوی بزرگ” محصول سال ۱۳۷۳
-”نون و گلدون” محصول سال ۱۳۷۴
-”مرد آفتابی” محصول سال ۱۳۷۴
-”قله دنیا” محصول سال ۱۳۷۴
-”دشمن” محصول سال ۱۳۷۴
-”بوی پیراهن یوسف” محصول سال ۱۳۷۴
-”سرعت” محصول سال ۱۳۷۵
-”سیب” محصول سال ۱۳۷۶
-”آژانس شیشه ای” محصول سال ۱۳۷۶
-”عشق بدون مرز” محصول سال ۱۳۷۷
-”سکوت” محصول سال ۱۳۷۷
-”اعتراض” محصول سال ۱۳۷۸
-”مریم مقدس” محصول سال ۱۳۷۹
-”نورا” محصول سال ۱۳۸۰
-”من ترانه پانزده سال دارم” محصول سال ۱۳۸۰
-”دیوانه ای از قفس پرید” محصول سال ۱۳۸۱
-”عروس افغان” محصول سال ۱۳۸۲
-”دوئل” محصول سال ۱۳۸۲
-”طبل بزرگ زیر پای چپ” محصول سال ۱۳۸۳
-”چایی برای زندگی” محصول سال ۱۳۸۳
-”حکم” محصول سال ۱۳۸۴
-”زمهریر” محصول سال ۱۳۸۸
-”و آسمان آبی” محصول سال ۱۳۸۹
-”مرواریدهای خلیج فارس” محصول سال ۱۳۹۳

جوایز و افتخارات

برنده سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری برای فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر
برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «بایسیکل‌ران» در هفتمین جشنواره فیلم فجر
برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «آژانس شیشه‌ای» در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر
برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «روز واقعه» در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر
برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن برای فیلم «راز خنجر» در یازدهمین جشنواره فیلم فجر
برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن برای فیلم «از کرخه تا راین» در یازدهمین جشنواره فیلم فجر
برنده تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» در هفتمین جشن خانه سینما
برنده تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «نورا» در ششمین جشن خانه سینما
برنده لوح زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «ترن» در ششمین جشنواره فیلم فجر
نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «دوئل» در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر
نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «اعتراض» در هجدهمین جشنواره فیلم فجر
نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «نون و گلدون» در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر
نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «راه افتخار» در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر
نامزد دریافت تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «دوئل» در نهمین جشن خانه سینما
نامزد دریافت تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «عروس افغان» در هشتمین جشن خانه سینما
نامزد دریافت تندیس زرین بهترین موسیقی متن برای فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» در ششمین جشن خانه سینما

عکس مجید انتظامی

مجید انتظامی

عکس مجید انتظامی به همراه پدرش عزت الله انتظامی

مجید انتظامی

زندگینامه مجید انتظامی

مجید انتظامی

مجید انتظامی آهنگساز و نوازنده موسیقی پاپ

مجید انتظامی


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی پروانه مافی

بیوگرافی پروانه مافی

بیوگرافی پروانه مافی

پروانه مافی سیاستمدار اصلاح طلب، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و فرماندار اسبق شمیرانات در دولت محمد خاتمی است.

او در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه تهران نامزد شده و در لیست ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت قرار داشت.تمامی سی نفر افراد این لیست در تهران به مجلس دهم راه یافتند.

حزب سیاسی : اصلاح طلب
کارگزاران سازندگی

نماینده تهران در مجلس دهم

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پروانه مافی، در لیست سی نفرهٔ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران حضور داشت و توانست با کسب ۱٬۱۶۲٬۱۹۵ رأی، در رتبهٔ نوزدهم تهران، وارد مجلس دهم شود.

سوابق

  • فرماندار پیشین شمیران در دولت اصلاحات
  • عضو شورای مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی
  • مدیر کل امور بین‌الملل مرکز زنان ریاست جمهوری در دولت اصلاحات
  • مدیر آموزش و مدیر اجتماعی مرکز زنان ریاست جمهوری در دولت اصلاحات
  • مشاور وزیر آموزش پرورش در دولت اصلاحات
  • بازرس ویژه وزارت آموزش و پرورش دولت اصلاحات
  • عضو گروه علمی و دبیر کمیته مدیریت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • مدیر اجرائی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و نظام اداری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • مدیر پروژه نظارت بر عملکرد حوزه خانواده دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • مسئولیت کمیته بانوان ستاد بزرگداشت امام خمینی (س)
  • مدیر مجمع خیرین مدرسه ساز شمیرانات
  • رئیس دبیرخانه همایش بانوی انقلاب و دبیر چندین همایش و کنگره بین‌المللی

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی محمد علی سپانلو

بیوگرافی محمد علی سپانلو

محمد علی سپانلو

محمد علی سپانلو (زاده ۲۹ آبان ۱۳۱۹ در تهران – درگذشته ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ در تهران) شاعر و مترجم ایرانی بود. وی در کنار برگردان آثار ادبی، مجموعه‌های شعری از جمله رگبارها، پیاده‌روها، نبض وطنم را می‌گیرم، تبعید در وطن، ساعت امید، فیروزه در غبار، پاییز در بزرگراه، و قایق‌سواری در تهران را در کارنامه خود دارد. سپانلو آثاری از نویسنده‌های مطرح دنیا مثل آلبر کامو و ژان پل سارتر را نیز ترجمه کرده‌است. او دانش‌آموخته دانشکده حقوق دانشگاه تهران و از نخستین اعضای کانون نویسندگان ایران بود.

زادروز : ۲۹ آبان ۱۳۱۹

تهران

مرگ : ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ (۷۴ سال)

بیمارستان سجاد، تهران

ملیت : ایرانی

محل زندگی : تهران

پیشه : شاعر، نویسنده، مترجم، منتقد ادبی، استاد دانشگاه و عضو کانون نویسندگان

سال‌های نویسندگی : ۱۳۴۲ تا ۱۳۹۴

همسر(ها) : پرتو نوری‌علاء

فرزندان : سندباد سپانلو – شهرزاد سپانلو (خواننده پاپ)

جوایز : جایزه شعر ماکس ژاکوب فرانسه، لژیون دونور شعر فرانسه

زندگی‌

سپانلو روز چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۱۹ در شهر تهران به دنیا آمد. وی از روز سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ در پی ناراحتی ریوی و تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سجاد تهران بستری شده بود؛ و سرانجام در روز ۲۱ اردیبهشت در ۷۵ سالگی درگذشت.

محمدعلی سپانلو شاعر، منتقد ادبی، و مترجم بود. وی بیش از پنجاه جلد کتاب در زمینه‌های شعر و داستان و تحقیق، به صورت تألیف یا ترجمه، منتشر کرد. در بیست سال گذشته، او به عنوان یکی از چند نمایندهٔ معدود ادبیات معاصر فارسی در بسیاری از گردهمایی‌های بین‌المللی در اروپا و آمریکا شرکت کرده و گفته می‌شود که سهمِ بزرگی در معرفی ادبیات ایران به جهانیان دارد. بسیاری از آثار او تا به حال به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، هلندی، عربی، و سوئدی ترجمه شده‌است. کتاب نویسندگان پیشروِ ایران که گلچینی از آثار داستانی نویسندگان قرن بیستم ایران، به همراه بررسی آنهاست، جزوِ منابعِ درسی در بسیاری از دانشگاه‌های ایران است و تابه‌حال فروش بسیار بالایی داشته‌است. ضمنا سپانلو از معدود شاعران و نویسندگان ایرانی‌ست که در دنیای ادبیات غرب نیز شناخته شده، و توانسته است نشان شوالیه نخل (لژیون دونور) آکادمی فرانسه (بزرگ‌ترین نشانِ فرهنگی کشورِ فرانسه)، و جایزهٔ ماکس ژاکوب (بزرگ‌ترین جایزهٔ شعرِ فرانسه) را دریافت کند.

از آنجاکه تهران یکی از اصلی‌ترین عنصرهای شعر محمد علی سپانلو بود؛ یکی از لقب های وی در فضای مجازی «شاعر تهران» است.

سپانلو، پس از اتمام دانشگاه و دوران نظام وظیفه، در سال ۱۳۴۴ با شاعر و نویسنده جوان، پرتو نوری‌علاء ازدواج کرد. دختر وی، شهرزاد سپانلو خواننده موسیقی پاپ و پسرش، سندباد سپانلو حاصل این ازدواج هستند. پرتو نوری‌علاء در سال ۱۳۶۴ برای همیشه از سپانلو جدا شد و با فرزندانش به آمریکا رفت.

مستندی درباره سپانلو

فیلم نام تمام مردگان یحیی است، مستندی نود دقیقه‌ای ست که آرش سنجابی دربارهٔ محمدعلی سپانلو ساخته است. این فیم را سعید اردهالی تهیه‌کنندگی کرده و نشر کتاب آمه منتشر کرده است.

بازیگری

سپانلو در سال ۱۳۸۰ در فیلمی به نام رخساره به ایفای نقش پرداخت و با میترا حجار همبازی بود. وی همچنین در فیلم شناسایی (۱۳۶۶)، ستارخان (۱۳۵۱) و آرامش در حضور دیگران (۱۳۵۱) نیز به ایفای نقش پرداخته است.

جوایز

جایزه شعر ماکس ژاکوب فرانسه

شوالیه شعر فرانسه (شوالیه نخل آکادمیک؛ از ایرانیانی که پیش از او این نشان را دریافت کرده‌اند رضا سیدحسینی و پس از او احمد کامیابی مسک را می‌توان شمرد.)

درگذشت

محمدعلی سپانلو چند سالی از سرطان ریه رنج می‌برد و در پی ناراحتی ریوی و تنفسی در بخش ICU بستری شده‌ بود که سرانجام شامگاه دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ در سن ۷۵ سالگی بر اثر عارضه ریوی و تنفسی در بیمارستان سجاد تهران درگذشت.

آثار

مجموعه اشعار

۱۳۴۲ – آه… بیابان
۱۳۴۴ – خاک
۱۳۴۶ – رگبارها
۱۳۴۷ – پیاده‌روها
۱۳۵۲ – سندباد غایب
۱۳۵۶ – هجوم
۱۳۵۷ – نبض وطنم را می‌گیرم
۱۳۶۶ – خانم زمان
۱۳۶۸ – ساعت امید
۱۳۷۱ – خیابان‌ها، بیابان‌ها
۱۳۷۷ – فیروزه در غبار
۱۳۷۹ – پاییز در بزرگراه
۱۳۸۱ – ژالیزیانا
۱۳۸۱ – تبعید در وطن
۱۳۹۰ – قایق‌سواری در تهران

سایر تالیفات

۱۳۴۹ – مردان (مجموعه ۵ قصه)
۱۳۴۹ – بازآفرینی واقعیت: مجموعه ۲۷ قصه از ۲۷ نویسنده معاصر ایران
۱۳۶۲ – نویسندگانِ پیشروِ ایران (تاریخچه رمان، قصه کوتاه، نمایشنامه و نقد ادبی در ایران معاصر)
۱۳۷۷ – چهار شاعرِ آزادی: جستجوی در سرگذشت و آثار عارف، عشقی، بهار، فرخی یزدی (چاپ ۱۹۹۴ (میلادی), استکهلم)
تعلق و تماشا
هزار و یک شعر (آنتولوژی شعر نو فارسی در قرن بیستم)، انتشارات کاروان
قصهٔ قدیم – ۱۱۱ قصه از سرچشمه‌های ایران و اسلام انتشارات کاروان
شعر رقصان شمس، انتشارات کاروان

ترجمه

سپانلو شهرتش را بیشتر مدیون مجموعه شعرهایش است، اما به عنوان مترجم نیز برگردانِ چند اثر ادبی را به شرح زیر در کارنامۀ خود دارد:

آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند نوشتهٔ هوراس مک‌کوی.
مقلدها نوشته گراهام گرین
در محاصره نوشته آلبر کامو – عنوان معروفتر این اثر حکومت نظامی (به فرانسوی: Etat de siège) است.
شهربندان نوشته آلبر کامو
افسانه سیزیف نوشته آلبر کامو با همکاری علی صدوقی
عادل‌ها نوشته آلبر کامو
کودکی یک رئیس نوشته ژان پل سارتر
دهلیز و پلکان اشعار یانیس ریتسوس
۱۳۷۲ – گیوم آپولینر در آیینه آثارش اشعار و زندگینامه گیوم آپولینر

آشنایی بیشتر با سپانلو

سپانلو در کنار شعر به پژوهش در حوزه ادبیات و ترجمه نیز می‌پرداخت و کتاب‌هایی را در این زمینه‌ها منتشر کرده بود. محمدعلی سپانلو شاعری‌ است که در سال ۱۳۴۷ و یک ماه بعد از اولین حمله اسراییل به فلسطین، شعری در حمایت از فلسطینی‌ها نوشت. او همچنین شعر معروف «نام تمام مردگان یحیاست» را در فضای دفاع مقدس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران سروده است. دیگر شعر معروف سپانلو سروده‌اش برای احمد شاه مسعود – قهرمان ملی افغانستان – است.

سپانلو با اشاره به شعر «چریک‌های عرب» می‌گفت او اولین شعر فلسطین را گفته و به این موضوع افتخار می‌کند. سپانلو همچنین می‌گفت شعر «چریک‌های عرب» را که در ‌مردادماه سال ۱۳۴۷ بعد از شکست اعراب از اسراییل در جنگ شش‌روزه سروده، در «کیهان روزانه» چاپ کرده و بعد آن را در دهه‌ ۵۰ در مجموعه‌ شعر «هجوم» که چند سال در محاق بوده، منتشر می‌کند. تأکید هم داشت که شعر را همان زمان در روزنامه چاپ کرده تا تاریخ سرایشش مشخص باشد.

او همچنین درباره شعری که به علی دایی تقدیم کرده بود می‌گفت این‌که این موضوع در پی حرف دایی درباره‌ تعلق آذربایجان به ایران بوده است. سپانلو تاکید داشت که ایران برایش اهمیت زیادی دارد.

محمدعلی سپانلو، شاعر، پژوهشگر و مترجم پیشکسوت، شامگاه دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه در بیمارستان درگذشت. او که چند سالی از سرطان ریه رنج می‌برد اخیرا در پی ناراحتی ریوی و تنفسی در بخش ICU بیمارستانی در تهران بستری شده‌ بود.

سپانلو متولد ۲۹ آبان‌ماه سال ۱۳۱۹ در تهران بود. «رگبارها»، «پیاده‌روها»، «سندباد غایب»، «هجوم»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «خانم‌زمان»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «خیابان‌ها، بیابان‌ها»، «فیروزه‌ در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، «ژالیزیانا»، «کاشف از یادرفته‌ها» و «قایق‌سواری در تهران» از مجموعه‌ شعرهای این شاعرند.

همچنین ترجمه‌ «آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند» نوشته‌ هوراس مک‌کوی، «مقلدها» نوشته‌ گراهام گرین، «شهربندان» و «عادل‌ها» نوشته‌ آلبر کامو، «کودکی یک رییس» نوشته‌ ژان پل سارتر، «دهلیز و پلکان» شعرهای یانیس ریتسوس و «گیوم آپولینر در آیینه‌ آثارش» – شعرها و زندگی‌نامه‌ گیوم آپولینر – از دیگر آثار منتشرشده‌ او هستند.

«چهار شاعر آزادی» (زندگی و احوال چهار شاعر عصر مشروطه؛ عارف قزوینی، میرزاده عشقی، ملک‌الشعرا بهار، فرخی یزدی) دیگر کتاب این پژوهشگر است.

محمدعلی سپانلو که در سال‌های دور تجربه حضور در فیلم‌های «آرامش در حضور دیگران» (ناصر تقوایی / ۱۳۵۱)، «ستارخان» (علی حاتمی / ۱۳۵۱) و «شناسایی» (محمدرضا اعلامی / ۱۳۶۶) را داشت در سال ۱۳۸۰ هم در فیلم «رخساره» امیر قویدل به ایفای نقش پرداخت.

سپانلو درباره بازیگری به ایسنا گفته بود: در بعضی موارد انگیزه کنجکاوی بود به یک مدیوم هنری و در بعضی موارد به‌خاطر بعضی مسائل مثلا مشکل در انتشار کتاب و برای گذران زندگی.

او از نقش‌هایی که ایفا کرده بود، نقشش در فیلم «ستارخان» را بیش‌تر دوست داشت، هرچند نقش کوتاهی بود، و علت آن را علاقه به مشروطه عنوان می‌کرد.

اما ماجرای فیلم «آرامش در حضور دیگران» به سال ۱۳۴۸ بازمی‌گردد. سپانلو درباره آن ‌روزها می‌گفت: من تقوایی را به نام می‌شناختم، روزهایی که او داستان می‌نوشت و در مجله «آرش» منتشر می‌شد. روزی او را در منزل سیروس طاهباز دیدم و این اولین آشنایی من با او بود. بعد در هتل مرمر یک بار دیگر تقوایی را دیدم، از من پرسید که فیلم بازی می‌کنی؟ من نمی‌دانستم که او فیلم‌ساز هم هست. گفت که همه برای من مجانی بازی می‌کنند چون پولی ندارم و به جایی هم وابسته نیستم. قرار شد که من در این فیلم بازی کنم. غلامحسین ساعدی فیلمنامه را داد و سیروس طاهباز هم خانه‌اش را، هر دو هم بدون دریافت پول و این‌طور بود که «آرامش در حضور دیگران» ساخته شد.

***

محمدعلی سپانلو در مقدمه گزینه اشعارش (چاپ اول ۱۳۸۳) در مطلبی با عنوان «آبان و بیابان» نوشته است:

«من در آبان به دنیا آمدم – نوزده سال پس از آغاز قرن خورشیدی ما – آبان‌، فرشته آب و فراوانی‌، اما حداقل دو کتاب از پانزده کتاب شعر‌، و بسیاری از سطرهای من‌، از نام و فضای بیابان غبارآلود شده است. در جست‌وجوی رابطه‌ای میان روح و خاک‌، تا شاید شوره‌زار شکوفا شود‌، از کویر ستایش‌ها نوشتم و بارها از خود پرسیدم: آیا کسی که زاده آبان است/ آیینه‌دار عکس بیابان است؟

به نگاه من‌، آبان‌ماه همان جوان خوش‌برخوردی آمد که گل سرخی به یقه بارانی‌اش زده از کویر می‌گذشت. در آن کویر شاعران بسیاری گردش می‌کردند، و سیاحت می‌کردند تابلوهایی را که روی پایه‌ها قد افراشته بود‌؛ تصویرهایی جذاب از شهرهای آینده و از زنان زیبا که لابه‌لای بادهای غبارانگیز لبخند می‌زدند. شگفت‌آور بود که همه‌، در مرحله‌ای از سفر خود،‌ به این نمایشگاه بیابانی رسیده باشند.

کودکی من‌، همان دورانی که می‌گویند نطفه‌های شخصیت شکل می‌گیرد‌، عرصه نوعی هرج و مرج ناشی از جنگ بین‌المللی دوم بود؛‌ با جشن آب محله و بوی گلاب شکر‌، چرخ‌دستی‌ها که قند و شکر کوپنی می‌بردند‌، قشون متفقین و دلبران لهستانی… آن‌ها سایه‌های نیاکان خود را بر سنگفرش‌های تهران قدیم می‌لغزاندند. و من نیز… که شاید دو سایه داشتم. گرچه همزادها سایه ندارند.

از دوره دبستان می‌خواستم شعر بنویسم ولی چیز دندان‌گیری به دست نمی‌آمد. در مدرسه رازی و بعد مدرسه دارالفنون ضمن تقلید از استادان شعر فارسی می‌کوشیدم صدای خودم را بیابم،‌ اما قایق من در باتلاق به سنگینی پیش می‌رفت. روز اول بهمن سال ۱۳۴۰، وقتی از یکی از تظاهرات دانشکده حقوق‌، با سر شکسته و بارانی سرخ از خون به خانه آمدم‌، قلم برداشتم و شاعر شدم. گویی خون غبارهای قریحه مرا شسته بود. ناگهان هرچه می‌خواستم می‌نوشتم یا اختراع می‌کردم‌، زبان‌، سبک‌، تصویر و صدای ویژه خودم را‌، به این تعبیر‌، من فرزند هنری جنبش دانشجویی ایران هستم.

جایی از پنج پشت پدران خود نوشته‌ام و می‌دانستم که این از مقوله فخر به «عظام بالیه» نیست‌؛ نوعی رابطه با پدربزرگ‌های تاریخی که نامه‌های‌شان را با برگ‌های پاییزی برای ما می‌فرستند‌؛ دیداری نه چندان موهوم با سوارکاران‌، ملکه‌ها‌، سیاحان و شاعران. از آن پس بارها در بیابان‌های میهنم‌، که روزگاری دریاها بوده است‌، و طبقات آهکی کوهستان درجات نابودی آن‌ها را ثبت کرده‌، کشتی رانده‌ام‌؛ ملاح خشکرود‌، که به سندباد برمی‌خورد و ناخدا بزرگ را مهرمزی و شاید یزدگرد… تماشایی فراسوی هستی ملموس و محسوس و جستن قالب‌های مناسب عصر و‌ آینده. پرسه در شهرهای خیالی بابل و کلده و تخت جمشید و حتی تهران‌، زیرا حتی در تهران امروزی از شمال (تجریش) تا جنوب (میدان راه‌آهن) قایق رانده‌ام‌؛ سیر و سفری که به علت شیب آب‌، بازگشتی ندارد.

رویاهایی که برای رهایی از آن شعر به دست می‌آمد،‌ اما یک لحظه پس از وصول‌، رویای دیگری می‌آفرید؛‌ چرخه‌ای سرگیجه‌آور که دم دست‌ترین درمان آن پناه بردن به پارک است برای بازی شطرنج با یک ناشناس‌، که شاید همزادی باشد،‌ نگهبان افسانه‌ها‌، افسانه‌های موجود در حافظه جمعی اما هنوز کشف‌نشده‌، همزادی که کلماتش را در فاصله سکوت‌ها و زمان‌های راکد ذخیره می‌کند. در این لحظه شعر‌، با وسوسه‌ای سمج‌، از تاریخ و اسطوره الهام می‌گیرد تا میان کتمان و اعتراف دست و پا بزند.

بسیاری از همکاران اسب‌هایی هستند که بی‌وقفه می‌تازند تا با سر به دیوار بخورند. لباس‌های کهنه را پشت‌ و رو می‌کنند تا مدعی شوند ریخت جدیدی ساخته‌اند. برخی عریان می‌شوند تا به اکتشاف نخستین لباس جلوه بفروشند. در این ضد نبوغ البته قریحه‌ای حیرت‌انگیز نهفته است. اما شاعر که با رمان‌های تاریخی و پلیسی و با قصاید سبک خراسانی بار آمده بود‌، در فاصله سیر از الکساندر دوما به فاکنر‌، از منوچهری به نیما‌، از هوگو به الیوت‌، بازی نکرده بود. پس از تماشای طبیعت به شناخت تمدن کوشید‌، سفرهای خیالی و خواب‌های تاریخی را تجربه عینی کامل می‌کرد. نیمی از دنیا را با چشم سر تماشا کرد و در فرجام در شهر و حتی محله زادگاهش لنگر انداخت تا بکوشد همه تجربه‌های عینی و ذهنی را در جغرافیای کوچکی متمرکز کند. با این همه بیش‌تر داستان‌هایی که روایت کرد ما به ازای خارجی نداشتند. او اکنون در کشور خودساخته‌اش زندگی می‌کند‌، بی‌آن که قانونی خاص را امضا کرده باشد.

از هرچه گذشته سبک‌ها و مکتب‌ها (و مدها) فقط تزئین‌کننده جوهری هستند که در اکتشاف اصیل شعر آشکار می‌شود‌؛ محصولی برخاسته از سنت اما همواره متجدد‌، گزارشگر زمان اما زمان‌گریز. و به هر حال ما به خاطر عشق و امید‌، کار و فرسودگی‌، اضطراب و مرگ‌، در زمان مخصوص شعر همیشه با یکدیگر معاصریم. آیا شاعر گمان می‌برد از نقل نداشتن‌ها و فقدان‌ها خلاص شده است؟ آیا آن رویا سرانجام به نوعی رهایی رسیده بود‌، در حالی که سایه‌های او هرکدام سلیقه‌ای داشتند؟ رویا رایگان است و آزادی گران‌قیمت. یک بار گمان برد که از آن دوگانگی آزاد شده است. در یکی از کویرها به همزادش برخورد‌؛ سایه‌ای نفرسوده و جوان‌مانده پرسید: چطور این همه جوان مانده‌ای، در حالی که من سالخورده می‌شوم؟ و شنید که: آه‌، آن همزادت‌، آن دومی‌، در هزارتوی روایت‌هایی که می‌ساخت گم شد. پرسید: پس تو که هستی؟

- من سومی هستم.

پس بهتر است دیگربار همان جوان خوش‌برخورد را سراغ بگیریم‌، با شاخه گلی بر یقه بارانی‌، در مرز کویر – کویر ناشکیبا و تلخاد سرزمین ما – ایستاده «اذن دخول» می‌طلبد؛ می‌خندد و خواستگار لبخندی است از مادر پیر.»

عکس محمد علی سپانلو

محمد علی سپانلو

بیوگرافی و عکس محمد علی سپانلو

محمد علی سپانلو

زندگینامه محمد علی سپانلو

محمد علی سپانلو


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی نسرین سلطان‌خواه

بیوگرافی نسرین سلطان‌خواه 

بیوگرافی نسرین سلطان‌خواه

نسرین سلطان‌خواه (زادهٔ ۱۳۴۲ در تهران)، از ۱۳۸۸ تا پایان کار دولت دهم معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران و رییس بنیاد ملی نخبگان بود.

سلطانخواه در سال ۱۳۵۸ در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف قبول شد و پس از گذشت ۵ ترم تحصیلی به ریاضی تغییر رشته داد و در سال ۱۳۶۵ و ۱۳۶۷ لیسانس و فوق لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد. او در سال ۱۳۷۳، در حالی که عضو هیئت علمیدانشگاه الزهرا بود، به عنوان اولین فارغ‌التحصیل دکترای ریاضیِ دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد. سرپرستی دکترای وی بر عهدهٔ عبادالله محمودیان، و عنوان رسالهٔ دکترایش «طرحهای بلوکی جهت‌دار» بود.

نسرین سلطان‌خواه پیش از آن که به عنوان نماینده مردم تهران در دور دوم شورای شهر فعالیت کند، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا بوده و در دانشگاه شریف نیز تدریس کرده‌است. وی نتوانست رای مردم تهران را برای ورود به دور سوم شورای شهر تهران به دست آورد.

سمت‌ها

او پیشتر یعنی در سال ۱۳۸۴ به عنوان فعال ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد با رسانه‌ها گفتگو می‌کرد. این عضو شورای شهر تهران پس از روی کار آمدن دولت نهم سمت مشاور رئیس جمهور و رییس مرکز امور زنان و خانواده را نیز دارا شد. در همین ایام بود که مسعود زریبافان عضو دیگر دومین شورای شهر تهران و معاون احمدی‌نژاد در کابینه دهم، اعلام کرد عضویت در شورا شغل نیست چرا که او، چمران و سلطان‌خواه از سوی احمدی‌نژاد برای فعالیت در دولت نهم دعوت شده بودند. اسفند همان سال بود که سلطان‌خواه از سمت خود کناره‌گیری کرد.

با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نام سلطان‌خواه در فهرست نهایی جبهه متحد اصول‌گرایان تهران درج شد. او نتوانست آرای مردم تهران را این بار برای ورود به مجلس هشتم جلب کند و از ورود به خانه ملت باز ماند. چهار ماه بعد یعنی در تیر ماه ۱۳۸۷ از سوی احمدی نژاد به عضویت هیئت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای جوان درآمد و هفت ماه بعد رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور شد.


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)

بیوگرافی ایرج کریمی

بیوگرافی ایرج کریمی

 

ایرج کریمی (زاده ۱۳۳۲ در تهران) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و منتقد سینمای ایرانی است. وی فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) می باشد. از کنار هم می‌گذریم (۱۳۷۹) نخستین ساخته او است. کریمی تاکنون چند کتاب سینمایی را نیز ترجمه کرده‌است.

زمینه فعالیت : کارگردان، منتقد، نویسنده و مترجم

زاده : ۱۳۳۲

تهران

ملیت : ایرانی

سال‌های فعالیت : از ۱۳۶۰ تاکنون

 

حرفه

کریمی در تلویزیون با فیلم بلند آهنگ پنهان به عنوان کارگردان در سال ۱۳۷۰ آغاز به کار کرد. شروع کار سینمایی او فیلم از کنار هم می‌گذریم به عنوان کارگردان در سال ۱۳۷۹ بود. در سال ۱۳۶۹ فیلمنامه نویسی سفر جادویی ساخته ابوالحسن داوودی و در ۱۳۷۰،فیلمنامه‌نویسی بهترین بابای دنیا به کارگردانی داریوش فرهنگ را بر عهده گرفت. از کنار هم می گذریم نخستین فیلمی است که وی کارگردانی، فیلم نامه نویسی و تهیه کنندگی آن را داشته است. چند تار مو را در ۱۳۸۲ بر اساس فیلم نامه‌ای از خودش کارگردانی کرد و فیلم باغ‌های کندلوس را در سال ۱۳۸۳ با بازی محمدرضا فروتن ساخت. در سال ۱۳۸۵ نسل جادویی را کارگردانی کرد.

 

فیلم‌شناسی

    روابط (۱۳۸۷)

    نسل جادویی (۱۳۸۵)

    باغ‌های کندلوس (۱۳۸۳)

    چند تار مو (۱۳۸۲)

    از کنار هم می‌گذریم (۱۳۷۹)

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


ادامه مطلب
تاریخ : ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶:۳۱ | نویسنده : رضا مارمولک | نظرات (0)نظرات (0)
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ]
<<         >>


.: Weblog Themes By 123blog.ir:.